طرح ملی «راهکار»، طرحی منسجم برای استفاده از ظرفیت مسجد، محله و خانواده


طرح ملی «راهکار»، طرحی منسجم برای استفاده از ظرفیت مسجد، محله و خانواده

دولت آبادی گفت: طرح ملی «راهکار» (رزمایشِ ایمان، همدلی، کار و ایثارِ رمضان) در ماه مبارک رمضان با استفاده از ظرفیت های «مسجد، محله و خانواده» در ایام شیوع ویروس کرونا برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان__ یاسوج: با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، امروز مردم شاهد عزم همگانی برای مقابله با این ویروس منحوس هستند.

این روزها هر شخص، نهاد و ارگانی اعم از نیروهای سپاه، ارتش، گروه های جهادی و مردمی، سازمان های مردم نهاد و ادارات و نهادهای دیگر به یاری شبکه بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد آمده اند تا شعار «همه با هم کرونا را شکست می دهیم» به منصه ظهور برسد.

فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد هم با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا ابتدا در راستای ضدعفونی مساجد و فضای کانون تلاش کرده و سپس به یاری مردم شتافتند.

بانوان در قالب گروه های جهادی مشغول دوخت ماسک های پارچه ای و توزیع در بین مناطق محروم هستند و بسیاری از جوانان پسر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای سم پاشی و ضدعفونی محیط شهرها به ویژه در مناطق محروم و روستاها مشارکت دارند.

برخی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هم با حضور در پایگاه های گروه های بهداشتی سطح استان، در راستای کمک به مردم و شبکه بهداشت و درمان استان و همچنین تهیه و توزیع مواد ضدعفونی و بهداشتی تلاش می کنند.

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی خودجوش و مردمی سطح مسجد و کانون ها، شهرها و روستاها را ضدعفونی می کنند و در سطح گسترده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و هم افزایی بیشتر فعالیت داشته اند.

ارائه بسته آموزشی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش آموزشِ الکترونیک سامانه «بچه‌های مسجد» ویژه اعضای کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد نیز از دیگر برنامه های اعضای کانون هاست.

در این بخش محتوای آموزشی تجهیز کانون‌ ها و کتابخانه‌ های مساجد به امکانات و لوازم بهداشتی مقابله با کرونا با استفاده از ظرفیت ‌های مردمی و خیرین مساجد، تولید و نشر محتوا از طریق فضای مجازی و پیام ‌رسان‌ها در قالب عکس، عکس ‌نوشته، اینفوگرافی، موشن، فایل صوتی و تصویری، جهت مقابله با ویروس کرونا انجام شده است.

یکی از برنامه هایی که از طرف ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برای کانون های فرهنگی در نظر گرفته شده، طرح ملی «راهکار» (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان) است که پیرو بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ادامه اجرای رزمایش «مواسات و همدلی» در ماه مبارک رمضان در سطح کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می‌ شود.

این طرح ملی به منظور ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان و همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت‌ های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد برنامه‌ ریزی شده است.

«علیرضا دولت آبادی» ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان، در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: طرح ملی «راهکار» (رزمایشِ ایمان، همدلی، کار و ایثارِ رمضان) در ماه مبارک رمضان ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های «مسجد، محله و خانواده» در ایام شیوع ویروس کرونا برگزار می شود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به اهداف این طرح ملی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت کانون مسجد از اهداف اصلی این طرح است.

وی رویکردهای این طرح را یادآور شد و ادامه داد: کانون فرهنگی و هنری مسجد با محوریت امام جماعت، همراهی هیئت امنا و سایر تشکل های محله می تواند با رویکردهای ذیل در اجرای این برنامه با کم ترین مشکل و مانعی، مواجه شده و گامی موثر و حرکتی جهادی را به انجام رساند.

سوال: رویکردهایی که ستاد در این طرح در نظر گرفته چه مواردی هستند؟

دولت آبادی یکی از این رویکردها را اعتماد سازی دانست و اضافه کرد: کانون با اجرای این برنامه ها می تواند اعتماد مردم و فعالان اجتماعی را به خود و مسجد ارتقا دهد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد شبکه سازی را از دیگر رویکردها عنوان کرد و گفت: کانون با راه اندازی شبکه های تخصصی و استفاده از ظرفیت شبکه های موجود می تواند مردم و فعالان فرهنگی، اجتماعی و محله را در اجرای این برنامه ها مشارکت دهد.

وی از جریان سازی به عنوان سومین رویکرد این طرح ملی یاد کرد و یادآور شد: کانون با انجام برنامه های متعدد و موثر به اهالی محل می تواند نسبت به ایجاد یک جریان خدمت رسانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی محله و جذب حداکثری مردم به کانون و مسجد نقش آفرینی کند.

سوال: آیا برنامه هایی برای عملیاتی شدن طرح در نظر گرفته شده است؟

دولت آبادی برنامه های عملیاتی در این طرح ملی را یادآور شد و گفت: 14 برنامه عملیاتی در قالب 2 بسته برنامه ای، در چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار طراحی شده تا کانون های فرهنگی هنری بتوانند تا زمانی که نماز جماعت در مساجد برقرار نباشد، این برنامه ها را اجرا کنند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد را از دیگر برنامه های این طرح دانست.

سوال: با چه روش هایی می توان در این پویش مردمی شرکت کرد؟

وی گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ائمه جماعات و خانواده ها می توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت های صورت گرفته در قالب «طرح ملی راهکار» از سه روش ذیل در پویش مردمی بچه های مسجد شرکت کنند.

وی بارگذاری در صفحه اختصاصی کانون در بخش «طرح ملی راهکار» در سامانه بچه های مسجد به نشانی bachehayemasjed.irرا از جمله این روش ها برشمرد و ادامه داد: عضویت در کانال فهما به نشانی https://gap.im/fahmabot و ارسال گزارش ها به مدیر گروه (ادمین) با شناسه @adminfahma و انتشار در فضای مجازی و پیام رسان ها با عنوان پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد از دیگر روش ها است.

دولت آبادی به جوایز برگزیدگان در سطح کانون اشاره کرد و اظهار داشت: به 114 کانون برتر کشوری علاوه بر کسب امتیاز فهما، جوایز ارزنده و نفیس به همراه لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت کنندگان در این طرح ملی جایزه دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: به 114 فیلم و عکس برگزیده؛ ارسالی شرکت کنندگان (خانواده ها، ائمه جماعات، اعضای کانون و ... ) در قالب پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد جوایز ارزنده و نفیسی اهدا خواهد شد.

سوال: انتظارات شما در اجرای این طرح ملی چه مواردی هستند؟

وی یادآور شد: مسئولیت اجرای «طرح ملی راهکار» (رزمایِش ایمان، همدلی، کار و ایثاِر رمضان) در سطح محله با استفاده از ظرفیت ها و توانمندسازی اهالی محل تشکل های مردمی و نهادهای محلی بر عهده مدیر مسئول کانون است.

دولت آبادی عنوان کرد: هماهنگی با امام جماعت مسجد و هم فکری با «هیئت اندیشه ورز» محلی جهت غنا بخشی به محتوای برنامه های عملیاتی «طرح ملی راهکار» مورد انتظار است.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد رعایت موازین شرعی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و مراجع ذی صلاح، مستندسازی و اطلاع رسانی در رسانه های مرتبط و فضای مجازی از طریق خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری شبستان، بارگذاری اطلاعات، گزارش ها و آثار تولید شده در سامانه بچه های مسجد در بخش «طرح ملی راهکار» به منظور ارزیابی و کسب امتیاز، ایجاد کانال ارتباطی با اهالی محله (نمازگزاران، اعضای کانون و ...) در بستر پیام رسان های داخلی توسط مدیر کانون است و ثبت آن در سامانه بچه های مسجد، فضاسازی و تبلیغات محیطی طرح در سطح محله و استفاده از خیرین و سایر تشکل های مردمی به منظو تامین منابع و اعتبارات لازم در اجرای طرح باید مدنظر باشد.

وی گفت: بازه زمانی این طرح از ابتدای اردیبهشت ماه جاری تا 31 خرداد ماه سال جاری است و به 114 کانون برتر و 114 شرکت کننده برتر در این طرح جوایز نفیس و ارزنده اهداء خواهد شد.

دولت آبادی در ادامه، به بخشی از فعالیت کانون های فرهنگی در زمینه کرونا اشاره کرد و گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به عنوان یکی از نهادهای مردمی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا فعالیت های خوبی انجام داده اند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت های انجام گرفته توسط کانون ها را در حد وسع و توان دانست و اظهار داشت: آموزش و اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا در سطح کلیه کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف توانمندسازی و آگاهی بخشی عموم مردم در راستای کاهش مبتلایان به ویروس کرونا (تهیه عکس نوشته و پوستر) و انتشار در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

وی تولید ماسک قابل شست و شو به تعداد 30 هزار عدد و دستکش یک بار مصرف به تعداد سه هزار جفت توسط 38 کانون فعال فرهنگی را از دیگر برنامه ها دانست و ادامه داد: فعالیت گسترده کانون های فرهنگی هنری مساجد با سایر نهادهای انقلابی در زمینه ضدعفونی و گند زدایی مساجد، مغازه ها، معابر عمومی و ... توسط 56 کانون فرهنگی فعال از دیگر برنامه هاست.

دولت آبادی تهیه و توزیع بیش از هزار و 500 بسته مواد غذایی بین نیازمندان و افراد ناتوان توسط 28 کانون فرهنگی و هنری را از دیگر برنامه های کانون ها در ایام کرونا دانست و اضافه کرد: تهیه و توزیع بیش از هزار بسته مواد ضدعفونی و شوینده بین اقشار نیازمند توسط 18 کانون فرهنگی و هنری نیز انجام شد.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع گوشت قربانی به ارزش 500 میلیون ریال با مشارکت خیرین و توسط 25 کانون فرهنگی و هنری و تجلیل از کادر درمانی و پزشکی توسط کانون های فعال استان را از دیگر برنامه ها در این ایام برشمرد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا