شرح وظایف مهمانداران هواپیما


گسترش استفاده از هواپیما به منظور سفرهای هوایی و یا جابجایی کالا موجب شد که شغل های متعددی ایجاد شوند. افراد مشغول به کار در هر یک از مشاغل مهارت ها و وظایفی دارند. یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین شغل هایی که در حوزه هوایی به وجود آمد مهمانداری هواپیما است.

صراط:

شرح وظایف مهمانداران هواپیما

این افراد که از خدمه های هوایی محسوب می شوند مسئول تامین امنیت و آرامش مسافران در طول سفر می باشند. با توجه به اینکه وظایف متعددی بر عهده مهمانداران هواپیما است آن ها باید مهارت های کافی داشته باشند تا بتوانند به خوبی مسئولیت های خود را انجام دهند. اگر می خواهید با وظایف مهمانداران هواپیما بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با ما همراه شوید.

مهمانداران هواپیما چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

یک مهماندار هواپیما برای آنکه بتواند به فردی موفق در حوزه کاری خود تبدیل شود باید مهارت های خاصی داشته باشد. به عنوان مثال باید به گردشگری و سفر به نقاط مختلف دنیا علاقمند باشد، در کوتاه ترین زمان های کاری بهترین عملکرد را داشته باشد، انگیزه و میزان هوش بالایی داشته باشد و .. . زیرا برای ایرلاین ها بسیار اهمیت دارد که فردی را که می خواهند به عنوان مهماندار استخدام نمایند به وظایف خود کاملا واقف باشد و فردی متواضع و مثبت اندیش باشد. از مهم ترین خصوصیات اخلاقی و مهارت هایی که نیاز است مهمانداران هواپیما حتما داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دقت و توجه

مهمانداران باید دقت بسیار بالایی داشته باشند به طوری که از تمامی نیازهای مسافران آگاه شوند تا بتوانند شرایطی را فراهم کنند که مسافران سفری ایمن و لذت بخش را تجربه نمایند.

مهارت های ارتباطی

مهمانداران باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشند و بتوانند با دیگران شفاف صحبت کنند و منظور خود را انتقال دهند. خوب گوش کردن نیز از دیگر مهارت هایی است که حتما باید داشته باشند.

مهارت تصمیم گیری

آن ها باید از قدرت تصمیم گیری خوبی برخوردار باشند به طوری که در مواقع حساس و اضطراری بتوانند بهترین تصمیمات ممکن را بگیرند.

مهارت مشتری مداری

با وقار و با درایت بودن مهمانداران بسیار اهمیت دارد، زیرا باید برخورد کاملا دوستانه و دل نشینی با مسافرانی که بلیط هواپیما خارجی یا داخلی رزرو کرده اند داشته باشند.

شرایط فیزیکی

علاوه بر خصوصیات و مهارت های اخلاقی و رفتاری شرایط فیزیکی و استایل مهمانداران برای شرکت های هواپیمایی بسیار اهمیت دارد و باید از نظر قد و وزن در شرایط ایده آلی باشند.

مهم ترین مسئولیت ها و وظایف مهمانداران هواپیما

تمامی وظایف مهمانداران در رابطه با تامین امنیت و آسایش مسافران خطوط هوایی در طی پروازهای مختلف می باشد. از جمله وظایف آن ها می توان به استقبال و خوش آمدگویی به مسافران پرواز، بررسی و تایید بلیط آن ها، توضیح به مسافران در خصوص نحوه استفاده از تجهیزاتی که در پرواز وجود دارد، اطمینان حاصل نمودن از کمربند بستن تمامی مسافران، تمیز نمودن کابین هواپیما، چک کردن مواد غذایی و وسایل مورد نیاز در طی سفر قبل از پرواز و تامین کمبودهای آن و .. اشاره نمود.

همچنین آن ها موظف هستند که به مسافرانی که شرایط خاصی دارند بیشتر رسیدگی نمایند و یا در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکلی سعی کنند به مسافرین اطمینان دهند و آرامش ها به آن ها باز گردانند. علاوه بر خدماتی که مهمانداران باید به مسافران پرواز ارائه دهند آن ها باید در تمام جلساتی که معمولا قبل از پرواز برگزار می گردد شرکت نمایند.

در این جلسات معمولا اطلاعات مهمی مانند شرایط آب و هوایی مقصد، نکات ایمنی، مدت زمان سفر، تلاطم ها و چاله های هوایی، تجهیزات لازم در مواقع ضروری و سایر نکات مهم و موثر در روند پرواز و ... مورد بررسی قرار می گیرند و اعضای کادر پرواز از جمله خلبانان و مهمانداران در رابطه با آن صحبت و هماهنگی می کنند تا بتوانند پرواز موفقی داشته باشند. علاوه بر این در جلسه پیش از پرواز لیست کامل نام تمامی مسافران به همراه موقعیت صندلی آن ها در اختیار مهمانداران قرار می دهند تا راحت تر بتوانند نظم پرواز را برقرار نمایند.

مهم ترین کاری که مهمانداران باید پس از جلسات توجیهی انجام دهند کنترل نمودن هواپیما و اطمینان حاصل نمودن از عملکرد درست و سالم تمامی تجهیزات است. در صورت خراب بودن هر یک از وسایل یا تجهیزات مانند خراب بودن کپسول آتش نشانی نیاز است که حتما پیش از پرواز تعویض گردد. مهمانداران دوره های آموزشی لازم را سپری کرده اند از این رو باید رفتار بسیار مناسبی با مسافران داشته باشند و حتی رفتارهای آن ها را زیر نظر بگیرند تا در صورت مشکوک بودن رفتار هر یک از مسافران بلافاصله به کادر امنیتی پرواز اطلاع دهند تا موضوع را بیشتر پیگیری کنند و جلوی حوادثی مانند عملیات تروریستی و هواپیما ربایی را بگیرند.

در نهایت مهمانداران موظف هستند به محض حضور مسافران در هواپیما اطلاعات لازم از جمله نحوه بستن کمربند ایمنی، موقعیت درب های خروجی اضطراری، نحوه استفاده از ماسک اکسیژن و جلیقه نجات، نحوه واکنش به چاله های هوایی و .. را در اختیار مسافران قرار دهند تا بتوانند با رعایت این نکات سفری لذت بخش و مملو از آرامش داشته باشند.

شرح وظایف مهمانداران هواپیما

ساعت کاری مهمانداران هواپیما

تمامی ایرلاین ها به صورت 24 ساعته و شبانه روزی مشغول خدمت رسانی و فعالیت هستند، بنابراین مهمانداران هواپیما برنامه کاری انعطاف پذیری دارند. برخی از آن ها به صورت تمام وقت و برخی نیمه وقت با ایرلاین ها همکاری دارند. به دلیل شرایط خاص فعالیت ایرلاین ها به صورت 24 ساعته هر یک از مهمانداران گاهی اوقات حتی باید در روزهای تعطیل و آخر هفته نیز سرکار باشند. معمولا ساعت کاری این افراد 12 ساعت در روز است مگر در مواقعی که پروازهای بین المللی داشته باشند که موظف هستند بالغ بر 14 ساعت سرکار باشند. به طور کلی مهمانداران هواپیما باید بین 65 الی 90 ساعت در ماه سر کار حضور داشته باشند علاوه بر این 50 ساعت دیگر نیز باید بر روی زمین در حال آمده شدن برای پرواز بعدی خود باشند، مهماندارانی که به صورت تمام وقت کار می کنند معمولا دارای این میزان ساعت کاری در ماه هستند.

معمولا ایام خاص و تعطیلات اوج ساعات کاری مهمانداران هواپیما محسوب می شوند و آن ها در ایران در مقایسه با مهمانداران ایرلاین های خارجی دارای ساعات کاری بیشتری هستند. از این رو مجبور هستند که زمان های زیادی به دور از خانواده خود باشند. این شغل در کنار تمام پرستیژ و جذابیتی که دارد با خطرهای بسیاری از جمله سقوط هواپیما، فشار شرایط جوی بر روی بدن که موجب پوکی استخوان، پیری زود رس، سنگ کلیه و ... می گردد همراه است.

کارهایی که مهمانداران هواپیما نمی توانند انجام دهند

مهمانداران هواپیما در کنار تمامی وظایفی که در حوزه کاری خود دارند دارای محدودیت هایی هستند و کارهایی را نباید انجام دهند. از جمله این محدودیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

آوردن دارو برای مسافران

مهمانداران باید بتوانند در شرایط حساس بهترین عکس العمل را داشته باشند. آن ها در صورتی که مسافری نیاز به احیای قلبی و یا دارو داشته باشند تنها با اجازه پزشک پرواز می توانند این کار را انجام دهند. در هر هواپیما یک جعبه پزشکی وجود دارد که فقط پزشک و پرستار می توانند به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین مهمانداران نمی توانند تقاضای مسافران در رابطه با آوردن قرص یا دارو را بپذیرند زیرا خلاف مقررات است و باید حتما پزشک پرواز دستور آن را صادر نماید.

شرح وظایف مهمانداران هواپیما

همراهمی نمودن مسافران تا خارج از هواپیما

مهمانداران موظف هستند تا زمانی که آخرین مسافر که بلیط هواپیما داخلی یا خارجی را رزرو کرده و در هواپیما حضور دارد در هواپیما بمانند و حق ترک کردن پرواز را نخواهند داشت. حتی در مواردی که فردی برای خارج شدن از هواپیما به کمک احتیاج داشته باشد نمی توانند خودشان به کمک او بروند و باید فردی را به او معرفی نمایند.

اجازه به مسافران برای ورود به آشپزخانه

معمولا مهمانداران بیشتر وقت خود را در طول پرواز در آشپرخانه سپری می کنند و مشغول سرو غذاهای مسافران هستند. علاوه بر این اکثر وسایل مورد نیاز مسافران در طی سفر در داخل آشپزخانه هواپیما وجود دارد، بنابراین مسافرین حق ورود به این مکان را ندارند و فقط مهمانداران و خدمه پرواز مجاز به ورود به آشپزخانه هستند.

رزرو بلیط هواپیما رایگان برای دوستان و آشنایان

برخی از افراد بر این باور هستند که چون مهمانداران جز خدمه هوایی هستند می توانند به راحتی بلیط هواپیما چارتر و سیستمی رایگان برای دوستان و آشنایان خود رزرو کنند، در صورتی که مهمانداران نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. در واقع آن ها فقط می توانند به عنوان مزایای شغلی بلیط پروازهای ایرلاینی که در آن فعالیت دارند را به صورت رایگان چند بار در سال رزرو نمایند و این بلیط ها فقط مختص به خودشان صادر خواهد شد و حق انتقال آن را به افراد دیگر ندارند.

از دیگر کارهایی که مهمانداران نمی توانند آن ها را انجام دهند می توان به تعویض صندلی برای مسافران، صرف نوشیدنی با مسافران، دادن صندلی به کودک، ایجاد مزاحمت برای خلبانان، انعام گرفتن، بلند کردن چمدان مسافران، خوابیدن در حین کار، نپوشیدن لباس یونیفرم و آوردن هر چیزی به داخل هواپیما و ... اشاره نمود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط