89 اثر تاریخی و طبیعی علی آبادکتول ثبت ملی شد


89 اثر تاریخی و طبیعی علی آبادکتول ثبت ملی شد

گرگان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علی‌آبادکتول گفت که 89 اثر تاریخی و فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شد که از این تعداد 77 اثر تاریخی و بقیه آثار طبیعی و ناملموس است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان علی آبادکتول، نقی طبرسا اظهار داشت: بید خوانی کتول، استاد مهدی ملک‌حسینی به عنوان حامل میراث فرهنگی بید خوانی کتول و کتاب زنده موسیقی مقامی کتول، فن ساخت پوشاک قوم کتول، توف بافی (نوار بافی علی آبادکتول ) و آبشار تمام خزه‌ای کبودوال، رویشگاه درختان سرخدار دره پونه آرام سیاه رودبار، درخت کهنسال چنار روستای نرسو و جنگل ابر، از جمله آثار فرهنگی و ناملموس ثبت شده علی آبادکتول در فهرست ملی است.

وی با اشاره ضرورت حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی افزود: برای حفظ و حراست از این آثار ملی، نیروهای یگان حفاظت به‌صورت مستمر و روزانه از این آثارها بازدید کرده و با هرگونه تخلف برخورد قانونی می کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علی آبادکتول افزود: جلسات متعددی با انجمن های میراث فرهنگی شهرستان برگزار شده و در نتیجه آن مقرر شد اعضای شورای اسلامی و دهیاران هر گونه اقدام غیر قانونی در زمینه حفاری‌های غیر مجاز، تخریب آثار تاریخی و خرید و فروش اموال فرهنگی در روستا را به میراث فرهنگی اطلاع دهند.

همچنین روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از راه‌اندازی ۸ مرکز تخصصی صنایع‌دستی در این استان در سال ۹۹ خبر داد.

بر اساس این گزارش، ۸ مراکز تخصصی صنایع‌دستی باهدف حمایت از تولید و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و با هدف ارائه خدمات تخصصی در راستای تولید و ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی استان راه‌اندازی خواهد شد.

این مراکز که در گنبدکاووس (۳مرکز)، گرگان، بندر ترکمن، کلاله، مینودشت و بندرگز در رشته‌های سفال، رودوزی سنتی و نمدمالی فعالیت می کند، زمینه اشتغال حدود ۷۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !