7 راهکار طلایی برای افزایش اعتمادبه نفس هنگام سخنرانی


7 راهکار طلایی برای افزایش اعتمادبه نفس هنگام سخنرانی

یک روانشناس درباره راهکارهای طلایی برای افزایش اعتمادبه نفس برای سخنرانی در جمع، توضیحاتی داد.

7 راهکار طلایی برای افزایش اعتمادبه نفس هنگام سخنرانی

سیدشهرام علیزاده روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکارهای طلایی برای افزایش اعتمادبه نفس برای سخنرانی در جمع، اظهار کرد: افراد بسیار زیادی تمایل دارند تا با اعتماد به نفس در جمع سخنرانی کنند و برای رسیدن به این درجه تلاش‌های فراوانی کردند.

وی بیان کرد: پیش از آنکه راهکار‌هایی را برای انجام هر چه بهتر این کار پیشنهاد کنیم بهتر است که چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در مورد این موضوع را بررسی کنیم، باور اشتباه و نسبتاً رایج در مورد اعتماد به نفس این است که انسان‌ها پیش از انجام یک مهارت مشخص با اعتماد به نفس آن به دنیا آمدند. گویی اعتماد به نفس را یک ژن خاص می‌دانند که فرد به ارث برده است و هیچ گاه از این دیدگاه به ماجرا نمی‌نگرند که اعتماد به نفس در یک موضوع، مهارتی کسب شدنی است که با تکرار و تمرین و کسب دانش در آن موضوع به دست می‌آید.

این روانشناس افزود: اگر پیشینه‌ی فردی که به طور موفق و تاثیرگذار در یک جمع سخنرانی می‌کند را بررسی کنید خواهید دید که این فرد از ابتدا این توانایی را نداشته و در طول زمان به این مهارت دست یافته است. او تپق‌های فراوانی را به خود دیده و اضطراب‌های بسیاری را تجربه کرده و هر بار کمی قوی‌تر و با نقص‌های کمتر به سخنرانی پرداخته است.

علیزاده با اشاره به اینکه زمانی که اعتماد به نفس را کسب شدنی بینیم می‌توان راهکار‌های بسیاری را برای افزایش این مهارت بیابیم، گفت: پیش از سخنرانی در مورد یک موضوع، اطلاعات لازم در مورد آن را جمع آوری کنید. شما بدون داشتن اطلاعات لازم در مورد بورس نمی‌توانید در این مورد اظهار نظر کنید و بی شک سخنرانی موفقی با هدف افزایش علاقه حاضران به سرمایه گذاری در بورس نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید که هر یک از حاضران می‌تواند شما را با چالش جدیدی مواجه کند.

وی ادامه داد: فضای سخنرانی را شبیه سازی کرده و با مجسم کردن حاضران در آنجا صحبت کنید. این توقع را نداشته باشید که در شروع کار عالی و بی نقص باشید و هر بار سعی کنید یک خطا از سخنرانی شما کمتر شود و یک مهارت به آن افزوده شود.

این روانشناس اضافه کرد: از آشنایان و دوستان نزدیک بخواهید تا به سخنرانی شما گوش کنند و سپس حس خود را نسبت به آن بیان کنند. می‌توانید با مطرح کردن سوالاتی در مورد میزان صدا، لحن بیان و حرکات بدن، اطلاعات دقیق تری را از سخنرانی خود به دست آورید.

علیزاده گفت: صدای خود را ضبط کنید یا از خود فیلم بگیرید و سپس عملکرد خود را با دقت هر چه تمام بررسی کنید. شما می‌توانید به عنوان یک مشاهده گر نکات ضعف و قوت خود را در هنگام سخنرانی متوجه شوید.

این روانشناس افزود: تکنیک‌های آرام بخش را بیاموزید تا در در صورت بروز اضطراب از آن‌ها استفاده کنید. تنفس عمیق در میان سخنرانی و ریلکسیشن پیش از آغاز سخنرانی می‌تواند آرامش شما را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: در هنگام سخنرانی، حس شوخ طبعی خود را به کار گیرید و سعی کنید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

علیزاده خاطرنشان کرد: ممکن است شما نیز همچون هر سخنران دیگری دچار خطا شوید و لازم است که برای جبران یا کمرنگ کردن خطای خود آماده باشید. به طور مثال تپق زدن شما با کمی شوخ طبعی، بسیار کمرنگ و بی تاثیر خواهد شد؛ و به خاطر داشته باشید که بروز احساسات به صورت کنترل شده تاثیر بسزایی در یک سخنرانی موفق خواهد داشت. سعی کنید که مسائل مختلف را با هیجانی متناسب بیان کنید چرا که این کار موجب ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با موضوع می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...