بومی‌سازی تولید کاتالیست خودرو / توسعه‌ فناوری‌ خودروهای برقی و هیبریدی


بومی‌سازی تولید کاتالیست خودرو / توسعه‌ فناوری‌ خودروهای برقی و هیبریدی

تفاهم‌نامه‌ گسترش همکاری‌های فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه‌ حوزه‌های مرتبط با خودرو بین جهاد دانشگاهی و شرکت ایران‌خودرو منعقد شد.

به گزارش افکارنیوز،

مراسم انعقاد تفاهم‌نامه صبح روز چهار شنبه (10 اردبهشت) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو و مسوولان این دو مجموعه برگزار شد. گسترش همکاری‌های فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه‌ حوزه‌های مرتبط با خودرو، موضوع این تفاهم‌نامه است.

محورهای همکاری

اخبار اقتصادی- بومی‌سازی فناوری و تولید کاتالیست خودرو ، توسعه‌ سیستم کنترل موتور خودرو (ECU/EMS) و سیستم‌های برق و الکترونیک خودروهای آتی (نظیر EPS، ESC، TPMS، ADAS و...)، توسعه پلتفرم الکترونیک خودرو برای خودروهای فعلی و آتی شرکت شامل بنزینی، هیبرید و برقی، از محورهای مهم همکاری تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و شرکت ایران‌خودرو است.

توسعه‌ فناوری خودروهای متصل (Connected Cars) و سامانه‌ ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) به‌صورت بومی، بومی‌سازی فناوری مورد نیاز خودروهای برقی و هیبریدی ، ساخت و تولید درایو و الکتروموتورهای به‌کاربرده‌شده در خودرو و ابرخازن‌های مورد استفاده در خودروهای برقی نیز از جمله موارد دیگر همکاری در این تفاهم‌نامه است.

هم‌چنین محورهای همکاری دیگر شامل تامین آلیاژهای خاص و مواد شیمیایی مورد نیاز جهت ساخت قطعات خودرو، بومی‌سازی فناوری و ساخت فوم‌های فلزی آلومینیومی سپر خودروهای مدرن خاص و فوم‌های پلی‌یورتان صندلی خودروها، تجهیز و تست سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و بومی‌سازی فناوری و ساخت مواد اولیه مصرفی سنسورها و یاتاقان‌ها می‌شود.

مدت‌زمان این تفاهم‌نامه ۵ سال است که در صورت تمایل دوطرف قابل تمدید است.

امیدواری برای شروع یک پیوند ناگسستنی بین ایران خودرو و جهاددانشگاهی

دکتر فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در این مراسم با تاکید بر این‌که گسترش همکاری با جهاددانشگاهی در محورهای بسیار کلیدی در قالب این تفاهم‌نامه دنبال خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌های این نهاد، بومی‌سازی کاتالیست‌های خودرویی یکی از نیازهای ضروری برای محیط‌زیست کشور است و جزو اولویت‌های کاری برای ما است که باید به زودی آغاز و ظرف مدت زمان کوتاه با جهاددانشگاهی به قرارداد تبدیل شود.

وی با بیان این‌که استحصال فلزات گران‌بها و تولید کاتالیست ‌ها کار بسیار ارزشمندی است که عدد آن در دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کرده، گفت: ما به دنبال آن هستیم که هم‌زمان اهدافی در داخل برای کاهش وابستگی و بحث میزان کم‌کردن از خروج ارزی کشور داشته باشیم و از طریق این تفاهم‌نامه، بحث فناوری ترکیبات واشکُت، دسترسی به این فناوری و تغییرات در استانداردها در این زمینه را برای کشور و جامعه و داشتن محیط زیست‌سبز دنبال ‌کنیم.

مقیمی افزود: حوزه‌ برق و الکترونیک بخش قابل توجه دیگری است که رابطه‌ مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد و باید این حوزه را ارتقا و اختلافات تکنولوژی با دنیا را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو تصریح کرد: برقی کردن خودرو و ارتقای پلتفرم‌های موجود در این حوزه دو حوزه‌ مهمی است که باید از توان دانشی جهاد دانشگاهی کمک بگیریم. در آلیاژهای خاص و سبک نیز جهاددانشگاهی می‌تواند به ما کمک کند؛ زیرا مصرف کم‌تر و آلودگی کم‌تر با ارتقای فناوری در این حوزه از اهداف ما است.

بومی‌سازی تولید کاتالیست خودرو / توسعه‌ فناوری‌ خودروهای برقی و هیبریدی

وی با اشاره به این‌که با اهمیت‌تر از انعقاد این تفاهم‌نامه، شروع کارهای عملیاتی و اجرایی ویژه در این زمینه است، ادامه داد: ممکن است از این‌ تفاهم‌نامه صدها قرارداد خارج شود، اما مهم این است که حتی اگر دو قرارداد هم بسته شد، نیازهای اساسی ما و توان علمی جهاددانشگاهی را پوشش و نیاز ما به خارج از کشور را کاهش دهد.

مقیمی تاکید کرد: انگیزه‌ها را باید در کوتاه‌مدت و از طریق اجرای با سرعت این تفاهم‌نامه تقویت کنیم تا شیرینی‌های این همکاری ادامه‌دار و مراحل بعدی جدی بلندمدت آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه باعث یک پیوند ناگسستنی بین ایران‌خودرو و جهاددانشگاهی که از رکن‌های اساسی و مهم تحقیقات و فناوری در داخل کشور است، شود و امروز نیز نقطه‌ عطفی در گسترش ارتباطات بین این دو مجموعه باشد.

توان جهاددانشگاهی برای ارتقای ایران‌خودرو

در ادامه، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: صنعت خودرو یک صنعت مهم و دارای فناوری پیشرفته در دنیاست و الزام می‌کند که رقابت، افزایش کیفیت و روزآمدی در آن جریان داشته باشد؛ این صنعت به دلیل این‌که جلوی چشمان مردم و در ارتباط با زندگی روزمره‌ آن‌ها است، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای در دنیا است.

وی با ابراز خوشحالی از اعتماد ایران‌خودرو به روزآمدی فناوری به دست فناوران داخل کشور، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به سیاست‌های ایران‌خودرو، فعالیت‌های خود را در حوزه‌ کاتالیست، فلزات گران‌بها و بحث کنترل موتور با این شرکت آغاز کرده است.

بومی‌سازی تولید کاتالیست خودرو / توسعه‌ فناوری‌ خودروهای برقی و هیبریدی

رییس جهاددانشگاهی با بیان این‌که اساس تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری بومی صنایع کشور و ارتقای روزآمدی آن است، اظهار کرد: در صنعت نفت فوق‌العاده خوب کار کرده‌ایم و فناوری‌های پیشرفته‌ای را در آن به دست آوردیم.

وی ادامه داد: در زمینه‌ برق، الکترونیک، الکتروموتورها، ارتباطات هوشمند خودرویی و آلیاژهای خاص مرتبط با صنعت خودرو نیز زمینه‌ تحقیقاتی داشته‌ایم و توان رقابتی داریم.

دکتر طیبی در پایان با تشکر از حمایت مسوولان ایران‌خودرو از فناوران داخلی، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در توسعه و تعالی ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ خودرو در کشور، سهم و مشارکت داشته باشیم و با کارهای مناسب حمایت برای بومی‌سازی داخلی را جبران کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403