آشوبگری سازمان‌یافته؛ توطئه مخالفان ثبات و امنیت لبنان


آشوبگری سازمان‌یافته؛ توطئه مخالفان ثبات و امنیت لبنان

برخی رسانه‌های لبنانی از تلاش بعضی گروه‌ها و احزاب داخلی این کشور خبر داده‌اند که با برنامه‌ریزی و هدایت سفارتخانه‌های غربی، ضمن آشوب خیابانی و درگیری با نیروهای ارتش لبنان، قصد دارند دولت جدید این کشور را به استعفا وادار کنند.

آشوبگری سازمان‌یافته؛ توطئه مخالفان ثبات و امنیت لبنان

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسپوتنیک عربی، خبرگزاری النشره لبنان به نقل از یک منبع سیاسی نزدیک به دولت این کشور اعلام کرد: با توجه به سناریوهای امنیتی که قبلاً در لبنان رخ داده، باور کردنی نیست که آنچه اکنون در کشور اتفاق می‌افتد، برنامه‌ریزی شده نباشد.
دخالت سفارتخانه‌های غربی
این منبع به دیدار حسن دیاب، نخست‌وزیر این کشور با وزیر دفاع و فرماندهی ارتش و بلافاصله دیدار با فرمانده امنیت ملی لبنان اشاره کرد. پیش از این دو دیدار، جلسه‌ای در شورای عالی دفاع برگزار شد که اطلاعات مربوط به سرویس‌های امنیتی در مورد «ساعت صفر»، برای به آشوب کشیدن اوضاع، محل تجمعات، تحرکات و سناریوهایی که برای بمب‌گذاری تنظیم شده بود و نیز توزیع اسلحه‌های سبک فردی، مورد بحث قرار گرفت.

این منبع افزود که برخی از گروه‌هایی که به خیابان‌ها آمده‌اند، به وضوح از طرف سفارت ایالات متحده و سایر سفارتخانه‌ها هدایت می‌شوند و از سوی برخی مقامات احزاب مخالف مدیریت می‌شوند. از همین رو به صورت همزمان در مناطق مختلف برای درگیری و سردرگمی ارتش و ضربه زدن به آن تا سر حد ممکن اقدام می‌کنند و قصد دارند ارتش را به رفتار خشونت‌آمیز تحریک کنند.

این منبع همچنین اعلام کرد در طرابلس پس از بحران کرونا و موج بیکاری، ده‌ها هزار طرابلسی گرسنه وجود دارند که مطالبات آنها برای نشان دادن اعتراض به بحران اقتصادی و مطالبه معیشت بر حق است، اما گروه‌هایی در بین آنها نفوذ کرده‌اند که با خرابکاری، حمله به بانک‌ها، اماکن خصوصی و عمومی و نیروهای امنیتی به ویژه ارتش در حال به آشوب کشیدن این شهر هستند.
آشوبگری سازمان‌یافته؛ توطئه مخالفان ثبات و امنیت لبنان

تدابیر نیروهای امنیتی
در حالی که این منبع سیاسی تأکید می‌کند که بر هم زدن امنیت یا کشاندن درگیری‌ها به دیگر مناطق مجاز نیست، نیروهای امنیتی اقدامات ضروری از جمله جلوگیری از تجمعات و دستگیری آشوبگران و جلوگیری از بستن جاده‌ها را در همه مناطق انجام می‌دهند.
از سوی دیگر این آشوب‌ها می‌تواند همه تلاش‌های دولت، کادر بهداشتی و مسئولان امنیتی را که برای محدود کردن شیوع کرونا انجام شده است، بی‌اثر کند.

با توجه به آرزوهای برخی جریان‌ها برای برکناری دولت یا فشار آوردن و مجبور کردن نخست‌وزیر به استعفا، این مقام تأکید کرد که این موضوع غیر‌ممکن است، زیرا این کار به مثابه خودکشی سیاسی است و هیچ کس نمی‌تواند پیامدهای آن را تحمل کند.

فرماندهی ارتش لبنان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد در نتیجه شورش‌هایی که شب گذشته در طرابلس و برخی نقاط دیگر رخ داد، 81 نفر از پرسنل نظامی از جمله 6 نیروی پلیس زخمی شدند و یگان‌های ارتش 19 نفر را به دلیل پرتاب مواد منفجره، پرتاب سنگ به گشت‌های نظامی، آتش زدن بانک‌ها و تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز دستگیر کردند.
لزوم حفظ بصیرت
از سوی دیگر، شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، اقدام آشوب‌طلبانی را که در جریان اعتراض‌های خیابانی در این کشور به نیروهای انتظامی و ارتش حمله‌ور شدند، محکوم کرد و به عوامل آن هشدار داد.
رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور تأکید کرد که ارتش اکنون در معرض تهدیدات داخلی و خارجی قرار دارد و سربازان و افسران ارتش و نیروهای امنیتی لبنان وظیفه ملی و مهم حفظ امنیت، تأمین ثبات و اطمینان شهروندان از حفظ اموال خصوصی و عمومی را بر عهده دارند و در این راه ایثار و فداکاری می‌کنند.
آشوبگری سازمان‌یافته؛ توطئه مخالفان ثبات و امنیت لبنان

وی افزود:‌ کسانی که به این پاسداران میهن در جریان تظاهرات و ناآرامی‌ها آسیبی می‌رسانند، از جمله آشوب‌طلبان و فتنه‌گرانی هستند که خود را در میان تظاهرکنندگان پنهان کرده‌اند و در قالب اعتراض به وضعیت معیشتی، دست به این تحرکات می‌زنند.

شیخ قبلان یادآور شد که مطالبات مردمی حقی است که باید از مسیر صلح‌آمیز برآورده شود و ما به این شکل از آن حمایت و با فریادهای مردمی که از غارتگران بودجه عمومی و مسئولان سقوط اقتصادی کشور ناراضی هستند، اعلام همراهی و همبستگی می‌کنیم.

این روحانی بلند‌پایه لبنانی خواستار حفظ بصیرت و آگاهی مردم این کشور در مقابل دسیسه‌ها و فتنه‌ها شد و افزود: ما از اقدامات دولت برای مهار فروپاشی اقتصادی و مبارزه همه‌گیر با فساد اقتصادی و بازگرداندن پول‌های دزدیده شده و ثبات ارزش پول ملی حمایت می‌کنیم.
موضع حزب‌الله لبنان
همچنین واحد اتحادیه‌ها و کارگران در جنبش حزب‌الله لبنان در پیامی به مناسبت روز جهانی کارگر‌، وضعیت اقتصادی نابسامان کنونی در لبنان را نتیجه سیاست‌های سی ساله دانست.

در این بیانیه اعلام شده، آنچه امروز در لبنان رخ می‌دهد، نتیجه تجربه سی ساله نظام سیاسی و اقتصادی است. لبنان تحت دیکته‌ عوامل خارجی قرار گرفت و اشخاصی روی کار آمدند که منافع شخصی خود را با منافع آمریکا گره زدند؛ منطق حاکمیت ملی به نفع حاکمیت آمریکایی کنار زده شد و ارزش لیر لبنان به نفع دلار پایین آمد. نفوذی‌های سیاسی و اقتصادی یک سامانه فساد تشکیل دادند و این فساد در ارگان‌های مختلف نفوذ کرد.

حزب‌الله افزوده است: اما در عین حال امید وجود دارد و اکنون در لبنان دولتی روی کار است که امکان کار کردن دارد و انتظار می‌رود کشور را نجات دهد.

این جنبش تأکید کرد: فساد در لبنان عامل فاجعه‌های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی ماست و مقابله با آن از اوجب واجبات است. هیچ راهی جز قطع کردن دست فساد برای باز شدن درها به روی حل بحران معیشتی وجود ندارد. سلطه فاسدان باید در همه جا از بین برود و به تبع آن سلطه دلار که در حال بازی با معیشت مردم است، از بین خواهد رفت.
گزارش از محسن حدادی
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حصار پیکره