خلیج فارس؛ نگینی بی همتا


خلیج فارس؛ نگینی بی همتا

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: موقعیت جغرافیایی و اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی آن را به نگینی بی همتا تبدیل کرده است.

ایرج طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی دهم اردیبهشت ماه، ‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌نامگذاری‌ شد.

وی ادامه داد: خلیج فارس ایران در طول تاریخ خود از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بوده است. طهماسبی افزود: از جمله ویژگی‌های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب‌های آزاد، باعث شده تا منطقه از لحاظ تجاری و نظامی، به خلیج فارس وابسته شود.

وی افزود: اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی همتا تبدیل و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به سوی خود جلب کرده است.

طهماسبی ادامه داد: ارزش‌های عظیم اقتصادی و موقعیت سوق الجیشی و سیاسی خلیج فارس از قدیم الایام تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه طلبی در منطقه کرده و باعث شده تا آنها بکوشند همواره سیاست خود را بر این منطقه تحمیل کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از این رو خلیج فارس همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین‌های حاشیه آن نیز از این کشمکش‌ها متأثر شده به گونه‌ای که زندگی سیاسی و اقتصادی این کشورها با توجه به مسائل و جریان‌های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها