ضرر انحراف شورا از وظایفش، به مردم و شهر وارد می‌شود


ضرر انحراف شورا از وظایفش، به مردم و شهر وارد می‌شود

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به وظایف شورا، گفت: در صورت انحراف شورا از مسیر نظارتی و قانونی خود و ورود به کارهای اجرایی، ضرر شورا بیش از سودش خواهد بود.

سید محسن موسوی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نهم اردیبهشت روز شوراها، اظهار کرد: شوراها از اصول مسلم اسلام هستند و در قرآن کریم نیز سوره‌ای به نام شورا وجود دارد. خداوند به پیامبر(ص) نیز که انسان کاملی بودند، سفارش کرده که به اصل شورا توجه کند. پیامبر اکرم (ص) در تمام طول عمر به شورا تاکید و از نظر مشورتی اصحاب‌شان استفاده می‌کردند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۷۶ قانون اجرایی شوراها مصوب شد. شوراها، نیروهای ناظر بر فعالیت‌های شهری و مشاورانی برای مدیران شهری هستند و در صورت استفاده صحیح از شوراها، می‌توان شاهد ترقی و پیشرفت شهرها بود.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: البته در این راستا، باید افرادی که توان مشورت دادن و علم مدیریت و برنامه‌ریزی شهری دارند، کاندیدای عضویت در شورا شوند و هر کسی وارد میدان انتخابات این نهاد نشود. مردم نیز باید در انتخابات دقت داشته باشند و تنها به افرادی که سلامت عقل دارند و می‌توانند در جایگاه شورا مثمر ثمر و یار و یاور خوبی برای مردم و مدیران باشند را انتخاب کنند.

موسوی‌زاده گفت: کسانی که به عنوان عضو شورا انتخاب می‌شوند، باید حافظ رای مردم باشند و تنها در خدمت به مردم و پیشبرد اهداف شهر و مدیریت شهری گام بردارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور به اصل مدیریت یکپارچه شهری عمل نمی‌شود. من به عنوان نماینده خوزستان در شورای عالی کشور حضور دارم و در این خصوص جلساتی با کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی برگزار شده و طرح مدیریت یکپارچه شهری مصوب و در صحن شورای عالی نیز تصویب شده است اما این طرح به علت عدم همکاری نمایندگان مجلس مسکوت مانده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر طرح مدیریت یکپارچه شهری عملیاتی و مدیریت واحدی در شهرها ایجاد می‌شد، قطعا از موازی‌کاری‌ها و کارهای جزیره‌ای جلوگیری می‌شد. این طرح می‌توانست مجلس محلی قوی تحت عنوان شورای ناظر بر تمام فعالیت‌های شهری داشته باشد.

وی اضافه کرد: با اتخاذ یک مدیریت واحد، بسیاری از کارها پیش می‌رود اما متاسفانه مدیریت یکپارچه شهری در کشور ما عملیاتی نشده است، در حالی که عملیاتی شدن این طرح می‌تواند جایگاه شورا را بالاتر ببرد.

موسوی‌زاده افزود: قانون‌گذار، شورا را شورای شهر می‌داند یعنی تمام مقدرات شهر و مدیریت شهر باید زیر نظر شورا و یک مجلس محلی باشد اما مجریان، قانون شورا را در حد شورای شهرداری آورده‌اند و این ایرادی بر مجریان قانون است زیرا این مساله به معنی عدم استفاده از جایگاه رفیع شورا است.

وی بیان کرد: عدم اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری باعث شده مدیریت شهری در شهرهای ما خوب پیش نرود. نبود مدیریت یکپارچه موجب شده در بسیاری از موارد، هزینه‌های مضاعفی به شهرها تحمیل شود و اگر مدیریت یکپارچه شهری وجود داشت از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری و سودش وارد جیب مردم می‌شد. اگر مجری قانون، معتقد به جایگاه شورا بود و به مدیریت یکپارچه شهری عمل می‌کرد، بسیاری از مشکلات حل و از هزینه‌های مضاعف کاسته می‌شد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: شورا یک نهاد ناظر بر عملیات شهری و مدیریت شهری است که اکنون به شهرداری محدود شده است و قوانین مورد نیاز و لوایح شهرداری را تصویب می‌کند. اگر شورا از این مسیر نظارتی و قانونی خود منحرف و وارد کارهای اجرایی شود، شهر متضرر می‌شود و جایگاه رفیع شورا مخدوش می‌شود و ضرر آن را مردم و شهر باید بپذیرند.

وی افزود: بنابراین شوراییان باید قدر جایگاه قانون‌گذاری خود را بدانند و رای مردم که امانتی بر گردنشان است را حفظ کنند و از مسیر اصلی خودشان که نظارت و قانون‌گذاری است، منحرف نشوند زیرا در صورت انحراف از وظایف‌شان، ضرر شورا بیش از سودش خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس