سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98  


سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98  

شیراز-ایرنا - ورزش فارس در سال 98 با افزایش کارهای زیرساختی، عملکرد نسبتا خوبی از خود به جای گذاشت اما انتظار آن بود که در بُعد ورزش قهرمانی به ویژه در سطح ملی نتایج بهتری کسب کند.

کارشناسان ورزش بر این باورند که مهمترین کاری که باید انجام شود، توسعه پایدار زیر ساخت هاست چرا که وقتی از توسعه پایدار سخن به میان می آید، صرفا ساخت ورزشگاه و سالن نیست، بلکه باید برنامه ریزی بلند مدت برای پرورش و رشد استعدادهای بالقوه در رشته های مختلف انجام شود.

به عنوان مثال در رشته کشتی فرنگی فارس که استعدادهای فراوانی وجود دارد، این رشته علاوه بر کسب مدال طلای المپیک، چندین مدال رنگارنگ جهانی و آسیایی در کارنامه دارد که می توان با تدوین یک برنامه پنج ساله و با استفاده از متخصصان و قهرمانان این رشته ، فارس را به یک قطب در کشور تبدیل کرد.

آمارهای ورزش قهرمانی فارس

آنچه که برای هر اداره کل ورزش و جوانان اهمیت دارد همانا بحث ورزش قهرمانی است چرا که دست اندرکاران این اداره باید بکوشند در این زمینه افتخار کسب کنند و بر این اساس است که عملکرد این اداره‌ها مورد ارزیایی قرار می گیرد.

بر اساس آمار موجود اسامی دعوت شدگان استان فارس به تیم های مختلف ملی نسبت به سال ۹۷ ،حدود ۱۲ در صد کاهش داشته یعنی سال ۹۷ تعداد ۵۶۰ نفر دعوت شدند اما در سال ۹۸ این تعداد به ۴۹۰ نفر رسید.

همچنین در سال ۹۷ تعداد کسانی که از فارس به عضویت تیم ملی در آمدند ۲۵۲ نفر بود اما در سال ۹۸ به ۱۷۸ نفر رسید که با کاهش ۳۰ در صدی مواجه بوده است.

آمار کسب مدال ها در کشور در سال ۹۸ با افزایش نسبی همراه بوده است ، بر این اساس آمار مدال های دریافتی در این سال در سطح کشور نسبت به سال ۹۷ رشد یک و نیم در صدی داشته، مدال های آسیایی که در سال ۹۷ تعداد ۵۵ مدال بوده در سال ۹۸ به ۱۴۷ مدال افزایش داشته که تقریبا سه برابر رشد داشته که آمار خوبی است.

همچنین در کسب مدال های جهانی در سال ۹۷ ، ۵۵ مدال بوده اما در سال ۹۸ به ۴۸ عدد رسیده که کاهشی ۱۳ در صدی داشته است .

تکلیف معاون حوزه ورزش فارس مشخص شود

بر این اساس انتظار است حوزه توسعه ورزش فارس در این باره بهتر عمل کند اگرچه در ماه های پایانی سال ۹۸ معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تغییر کرد و هم اینک نیز به صورت سرپرستی اداره می شود و تکلیف این بخش مهم مشخص نیست.

به نظر می رسد دراین بخش مهم یعنی توسعه ورزش فارس باید افرادی را گماشت که بتوانند همگام با توسعه زیرساخت های فضای ورزشی که کم نظیر است، گام مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادها بردارندتا نظارت بیشتری بر روی هیات های ورزشی، باشگاه ها و شهرستان ها صورت گیرد.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98  

میزبانی مسابقات ملی ، آسیایی ، جهانی

میزبانی استان فارس در رقابت های ملی، آسیایی و جهانی در سال ۹۸ در مجموع ۱۷ در صد رشد نسبت به سال ۹۷ داشته همچنین در بخش میزبانی آسیایی ، که در سال ۹۷ تعداد ۱۰ میزبانی بوده ، در سال ۹۸ به ۶ میزبانی کاهش داشته اما در بخش میزبانی مسابقات جهانی جهشی ۹۹ در صدی داشته است.

هر چه قدر میزبانی مسابقات خارجی افزایش داشته باشد انگیزه ورزشکاران را مضاعف تر خواهد کرد زیرا آنان در اینگونه میدان ها سعی می کنند در برابر رقیبان خارجی بیشتر خود را نشان دهند اگرچه میزبانی مسابقات خارجی در دولت تدبیر نسبت به دولت های گذشته بیشتر بوده است.

برگزاری مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جهان پهلوان تختی و همچنین جام بدمینتون بین المللی دهه فجر در بهمن ماه ۹۸ نقطه عطفی در ورزش فارس بود زیرا با وجود تبلیغات رسانه های خارجی مبنی بر ناامن بودن ایران، افزون بر ۳۰ کشور خارجی از جمله آمریکا در این مسابقات شرکت داشتند و به نحوه خوبی هم از عهده این میزبانی ها برآمدند.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   مسابقات بدمینتون بین المللی جام فجر بهمن ماه ۹۸ سالن شهید دستغیب شیراز

ورزش حرفه ای همچنان اندر خم یک کوچه

شمار تیم های لیگ برتری فارس در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸ نشانگر کاهش است یعنی ۱۱ تیم کمتر شده است که این بدان معناست که زیر ساخت ها برای لیگ برتری شدن تیم ها از سوی متولیان امر برای حرفه ای کردن ورزش در کشور مناسب نبوده از این رو، لیگ های حرفه ای نه تنها در فارس بلکه در کشور اندرخم یک کوچه باقی مانده است.

به همین دلیل شاهد فرو پاشی تیم های بزرگی همچون پاس تهران و برق شیراز پس از واگذاری به بخش خصوصی بوده ایم، بسیاری از سرمایه گذاران که فضا برای حرفه ای شدن وجود نداشت و سودی از این بابت نصیبشان نشد،عطای کار را به لقایش بخشیدند و چند سرمایه گذار در فوتبال شیراز تیم هایشان را واگذار کردند.

سایر کشورها چگونه موفق بودند؟

کشورهایی که در زمینه لیگ های مختلف حرفه ای رشد کرده اند،با استفاده از تسهیلات کم بهره و بازپرداخت در دراز مدت و دریافت زمین های مناسب از سوی شهرداری ها به سوی حرفه ای شدن گام محکمی برداشتند.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   دیدار فجر شهید سپاسی شیراز و ملوان انزلی

در حالی که باشگاه های حرفه ای این کشورها نیز از پخش تلویزیونی، کپی رایت و تبلیغات اطراف ورزشگاه ها سود خوبی کسب می کنند اما این امر مهم در کشورمان اتفاق نمی افتد و رسانه ملی ایران به جای دادن پول برای پخش مسابقات به باشگاه ها، پول هم می گیرد.

هندبال از جمله رشته های پرافتخار در فارس است اما در بحث حرفه ای شاهد فروپاشی تیم بانوان شهید چمران لارستان بودیم ، تیمی که قهرمان ایران شد و دوبار به عنوان نماینده کشورمان در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد.

همانگونه که در بحث فراهم کردن زیرساخت های ورزش حرفه ای در کشور به صورت حرفه ای اقدام نشده در سال ۹۸ سرانجام سرمایه گذار تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان تصمیم گرفت با دنیای حرفه ای خداحافظی کند.

تیم هندبال شهید شاملی به سرنوشت شهید چمران دچار نشود

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   تیم هندبال شهید چمران لارستان از لیگ حرفه‌ای انصراف داد

پس از انصراف تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان، بازیکنان این تیم که بسیاری از آنها ملی پوش بودند به تیم شهید شاملی کازرون فارس پیوستند که اتفاقا از سوی بخش خصوصی حمایت می شد و در لیگ برتر هم عنوان دومی کسب کردند تا بیشتر از هر چیز به فکر این رشته پراستعداد باشیم.

این امیدواری وجود دارد که تیم هندبال شهید شاملی کازرون به سرنوشت تیم شهید چمران لارستان دچار نشود و سرمایه گذاران این باشگاه از لیگ حرفه ای بدون سود و پشتوانه، خسته نشوند.

همچین تیم مردان هندبال شهید شاملی کازرون در لیگ ۹۸ حرفه ای کشور عملکرد درخشانی داشت و توانست در صدر گروه الف این مسابقات قرار گیرد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا ادامه این مسابقات به تعویق افتاد.

ورزش هندبال در فارس از معدود رشته هایی است که اگر خوب از طرف بخش خصوص حمایت شود و از تسهیلات ویژه بهره ببرد می توان امیدوار به درخشش این رشته هم در سطح ملی و در مسابقات برون مرزی باشیم.

سهمیه فارس درالمپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو

اگرچه مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو که قرار بود در تابستان سال ۹۹ بر گزار شود به دلیل شیوع بیماری کرونا با یکسال تاخیر در سال ۲۰۲۱ برگزار می شود، شاید این بهترین فرصت برای ورزشکاران فارس باشد تا سهمیه خود را در المپیک و پارالمپیک افزایش دهند.

فارس در سال ۹۸ و در کسب سهمیه المپیک در رشته کشتی توسط محمدعلی گرایی و در رشته بسکتبال توسط محمد حسن زاده، صاحب دو سهمیه شد و در پارالمپیک هم هشت سهمیه کسب کرد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاده است، استان فارس شانس این را دارد که سهمیه های دیگری توسط شیما آل سعدی در کاراته ،فرانک پرتو آذر در دوچرخه سواری، سعید رضا کیخا در ژیمناستیک و میثم دلخانی در کشتی فرنگی کسب کند که اگراین اتفاق رخ دهد، فارس صاحب یک رکورد کم نظیر در المپیک در تاریخ ورزش این استان خواهد شد.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاد

ورزشکار سازمان یافته

همچنین فارس از لحاظ شمار ورزشکار سازمان یافته در سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته طوری که در سال ۹۷ تعداد آنها ۲۰۸ هزارو ۶۴۷ نفر بوده که در سال ۹۸ به تعداد ۲۲۴ هزارو ۲۵۸ نفر رسیده است که افزایش هفت درصدی داشته و نیازاست بهتر برنامه ریزی شود.

همچنین در ورزش همگانی نیز با افزایش باشگاه ها در سال ۹۸ و کسب قهرمانی تیم طناب زنی این استان در مسابقات آسیایی چین نتیجه خوبی کسب کرده است.

اتفاق تلخ سال ۹۸، پرواز قهرمان کاراته المپیک جوانان

ورزش فارس در سال ۹۸ با وجود همه رویدادها و موفقیت های نسبی که کسب کرد شاهد اتفاق تلخی بود و ورزش این استان و کشور را به سوگ نشاند.

نوید محمدی شامگاه شانزدهم خرداد ماه ۹۸ بر اثر سانحه تصادف خودرو در حالی که ۱۷ سال سن داشت جان خود را از دست داد تا ورزش فارس با فقدان این ورزشکار که مدال طلای المپیک جوانان را در کارنامه داشت و شانس زیادی هم برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو و حتی کسب مدال دارا بود در غم از دست دادن این ورزشکار به سوگ بنشیند.

محمدی ، افزون بر مدال طلای المپیک نوجوانان، مدال طلای نوجوانان آسیا، مدال نقره جوانان آسیا، مدال طلای کاپ آزاد جهانی رومانی، مدال نقره جوانان جهان ، ۲ مدال طلای مسابقات بین المللی کاپ ایران زمین، یک مدال طلا یک نقره و یک برنز مسابقات بین المللی ارومیه در کارنامه داشت.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   زنده یاد نوید محمدی قهرمان فقید کاراته المپیک جوانان در آرژانتین

کرونا چالش ورزش فارس

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ضمن مثبت ارزیایی کردن ورزش فارس در سال ۹۸ به ایرنا گفت: مهمترین چالش ها در سال ۹۸ شیوع بیماری کرونا بود چرا که بسیاری از پروژه های این سال را نتوانستیم به بهره برداری برسانیم که مهمترین آن سالن ۶ هزار نفره سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود که در سال ۹۹ افتتاح شد.

حیدرعلی کامیاب کلانتری ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی که ناشی از تحریم ها بود در سال ۹۸ اعتبارات حوزه عمرانی ما ۲۴۶ میلیارد تومان بود و در این زمینه فارس قطب برتر کشور است.

وی بیان داشت : در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هزار متر مربع به سرانه فضای ورزشی فارس افزوده شد که سهم بانوان نیز در این ساخت و ساز ها ۳۰ در صد بود.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98   دیدار جامعه ورزش فارس با پرسنل بیمارستان حضرت علی اصغر (ع ) شیراز

ورزش بانوان همچنیان امیدوار

ورزش بانوان فارس با استقلالی که در پایان سال ۹۸ هم از نظر بودجه و هم از نظر معاونت از سوی وزارت ورزش و جوانان کسب کرد ،همچنان امیدوار به موفقیت های بیشتری است. معاون توسعه ورزش بانوان فارس هم در این زمینه به ایرنا گفت : ورزش بانوان پیشرفت خوبی داشته و بهتر از این هم خواهیم شد.

فریبا خالدی ادامه داد: روی ورزش قهرمانی خیلی تاکید داریم و بر این باوریم که از ورزش قهرمانی می توان به ورزش همگانی دست یافت.

وی اضافه کرد: در یک جمع بندی ورزش بانوان فارس در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ عملکرد خوبی داشته است و هنوز شانس داریم که شیما آل سعدی در کاراته و فرانک پرتو آذر در دوچرخه سواری با وجود اینکه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تعویق افتاده است، بتوانند سهمیه بگیرند.

چالش ورزش بانوان

خالدی بیان کرد: از آنجا که حوزه ورزش بانوان استقلال خود را کسب کرده است، امکان دارد با چالش مواجه شویم اما با وفاق و همدلی می توان چالش ها را از سر راه برداشت.

سایه روشن‌های  ورزش فارس در سال 98  

گزارش: از حمیدرضا خلیقی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز