اجبار بیمه برای کارگران پاره وقت/ وقتی کارگر چند حق بیمه پرداخت می‌کند


اجبار بیمه برای کارگران پاره وقت/ وقتی کارگر چند حق بیمه پرداخت می‌کند

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وضعیت بیمه افرادی که در چند محل به صورت ساعتی مشغول به کار هستند را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کارفرما می‌بایست طبق تکلیف قانونی مقرر در ماده 39 قانون و آئین‌نامه اجرایی قانون کار صرف نظر از نوع قرارداد کار و ساعات کارکرد روزانه، دستمزد و حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه کارکنان را با درج روزهای کارکرد و رعایت حداقل و حداکثر دستمزد روزانه تنظیم و به شعبه ذیربط تامین اجتماعی ارسال کند. حال این سوال مطرح است که اگر فردی در چند مرکز به صورت ساعتی فعالیت کند باز هم خلاف میلش باید حق بیمه پرداخت کند و به معنای دیگر چند حق بیمه از حسابش کسر خواهد شد؟

در این رابطه کوروش یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: به استناد ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

او افزود: از طرف دیگر به استناد ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند، بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام کنند.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت اظهار کرد: بنابراین افرادی که کار پاره وقت نیز انجام می‌دهند، مشمول ماده 148 قانون کار می شوند و کارفرما طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی مکلف به بیمه کردن آنان خواهد بود.

یزدان در پاسخ به این سوال که در صورتی که فرد شاغل تمایلی به بیمه شدن نداشته باشد آیا این اجبار باز هم وجود دارد، تاکید کرد: ماده 148 قانون کار تمامی کارفرمایان مشمول قانون کار را مکلف به بیمه شدن کارگران می‌کند. این ماده جنبه عامرانه داشته و با نظم عمومی اجتماعی مرتبط است در نتیجه نمی‌توان بر علیه آن توافق کرد.

او اظهار کرد: بنابراین حتی اگر کارگر نیز تمایلی به بیمه شدن نداشته باشد، کارفرما طبق ماده 148 قانون کار مکلف است که حق بیمه او را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

این مدیرکل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخورد با متخلفین از این قانون گفت: در ضمن ماده 148 قانون کار به موجب ماده 183 این قانون تضمین شده و برای کارفرمای متخلف جریمه نقدی در نظر گرفته می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟