پیام تبریک رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به مناسبت روز روان شناس 1399


پیام تبریک رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به مناسبت روز روان شناس 1399

به مناسبت روز نهم اردیبهشت ماه، سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره که به عنوان «روز روان شناس و مشاور» نامگذاری شده است پیامی از سوی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره منتشر شد.

پیام تبریک رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به مناسبت روز روان شناس 1399
متن پیام دکتر محمد حاتمی به شرح زیر است:

سالروز تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و روز روانشناس و مشاور را خدمت همه روان شناسان، مشاوران، اساتید و دانشجویان رشته های روان شناسی و مشاوره در سراسر کشور تبریک و شادباش عرض می نمایم. از خدمات ارزشمند روان شناسان و مشاوران در سالی که گذشت و بخصوص ایام کرونایی تقدیرمی نمایم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاروه کشور با اشاره به اینکه در این روزهای کرونایی و در شرایطی که به کنترل نسبی بیماری دست یافته ایم گفت: بخشی از این موفقیت را مدیون تلاش روان شناسان و مشاوران هستیم. همانطور که در دو ماه گذشته شاهد آن بودیم روان شناسان و مشاوران با همت خود یک پویش ملی ایجاد کردند و بصورتی خودجوش و با محوریت سازمان نظام در همه استانها، ارگان ها و نهادها فعالیت های بزرگی انجام دادند. اکنون باید فضای کرونایی و پسا کرونایی را تبدیل به فرصتی بزرگ برای مطرح کردن روانشناسی و مشاوره در سراسرکشور و در سطح ملی نمایید. لذاجایگاه اصلی روانشناسی و مشاوره وضعیت فعلی نیست ضرورت دارد این جایگاه را به خط مقدم سلامت کشور ارتقا یابد، چرا که بحث پیشگیری بسیار اهمیت دارد و مسئله "بیماری کرونا" اهمیت پیشگیری و نقش روان شناسان و مشاوران در آن را برای مسئولین و مردم آشکار کرد.

وی افزود: در دوران پسا کرونا،روان شناسان و مشاوران هستند که می توانند در صف مقدم حضور داشته باشند. چرا که در این دوران،با مباحثی چون خودمراقبتی، دیگرمراقبتی و مسائل باقیمانده از دوران کرونایی مواجه هستیم که باید مدیریت شود.

رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران گفت: ما هر ساله سالروز تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را جشن می گیریم، مراسم هایی را در سراسر کشور و توسط شوراهای استانی برگزار می نماییم. در سال جاری تصمیم داشتیم، بعد از مراسم بزرگی که در تالار وحدت داشتیم، آن را تکرار نماییم، اما متاسفانه شرایط کرونا امکان برگزاری حضوری را از ما گرفت اما به هر حال فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که این روز را با سبکی مجازی گرامی بداریم.

یکی از اهداف سازمان این است که با بزرگداشت این روز بزرگ،هویت روانشناسی و مشاوره در کشور نهادینه شود، در اذهان جامعه فرهنگ سازی کنیم و سازمان را به مردم، مسئولین، نهادها و ارگانها معرفی کنیم.هر نفر از روانشناسان و مشاوران به نوبه خود رسالتی بزرگ بر دوش دارند که باید علم روان شناسی را هر چه بیشتر و مفیدتر معرفی کنند. هر کدام از ما یک نماینده و یک شاخه ای از درخت تنومند روان شناسی و مشاوره هستیم و همه ما یک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستیم.


رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: روان شناسان و مشاوران عزیز باید بدانند همانطور که هویت ما در خانواده شکل گرفته است، هویت اجتماعی ما در روز نهم اردیبهشت شکل گرفته است. بنابراین برای گرامیداشت از هویت اجتماعی خود، باید حرکتی جمعی داشته باشیم. از زحمات اساتید خود قدردانی نماییم،از طریق فضاهای مجازی جلساتی برگزار شود.

وی افزود: پس از تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، شاهد تحولاتی در عرصه رشته های روانشناسی و مشاوره بوده ایم. رشته روان شناسی و مشاوره در مقایسه با رشته های همطراز جایگاهی فراتر و ارزشمندتر یافته است .

رییس سازمان نظام گفت؛سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در یک سال گذشته شاهد تغییرات زیادی در عرصه های مختلف بوده است ما موفق شده ایم سازمان را در عرصه ی ملی وحاکمیتی مطرح کنیم و به مسئولین مختلف در خصوص جایگاه این سازمان و نقشی که میتواند در فرایند پیشگیری، درمان، تشخیص و توانبخشی جامعه داشته باشد،گفتگو نماییم.

اکنون حاکمیت پذیرفته که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک سازمان با سرمایه اجتماعی خیلی مهم و تاثیرگذار است. همچنین در سال گذشته ما موفق شدیم فراکسیون سلامت روان را در مجلس شورای اسلامی راه اندازی نمائیم،جلسات زیادی را با نمایندگان محترم مجلس و وزرا داشته باشیم. همانطور که ملاحظه کردید، معاون اول محترم ریاست جمهوری نامه ای را به استان ها مرقوم نموده اند و از استانداران در سراسر کشور خواسته اند که جایگاه والای سازمان را ارج نهند و با سازمان در استانها همکاری داشته باشند. سازمان در حال حاضر تثبیت شده و در جایگاه ممتازی قرار دارد.


دکترمحمد حاتمی افزود:در بعد داخلی هم ما ساختارسازی جدیدی در سازمان طراحی کردیم و مصاحبه های کمیسیون ها را تا پنج برابر افزایش دادیم. طبق جلسه ای که در سازمان داشتیم، مقرر شد که از 15 اردیبهشت به بعد، کمیسیون های تخصصی فعالیتشان را آغاز کنند. مطمئنا با کمک استان ها نوبت دهی را کاهش خواهیم داد.

وی افزود: ما در بعد نظارت موفقیت های بزرگی را کسب کرده ایم. تا سال گذشته همه در فضای مجازی خودشان را رواندرمانگر و درمانگر معرفی می کردند و هیچ ارگانی در کشور نیز مانع آنها نبود تا اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با آنها برخورد نمود. البته باید پذیرفت که شرایط کرونایی کار ما را سختتر کرده و این به معنای آن نیست که ما کار خودمان را انجام ندهیم.

برای فضاهای مجازی برنامه های جدی تری خواهیم داشت. با صدا و سیما و رسانه های دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، بهزیستی و سایر ارگان ها، تفاهم نامه هایی در حال انعقاد هستیم. همین جا من عرض می کنم در کشور هیچ کس نمیتواند فعالیت روانشناسی و مشاوره انجام دهد مگر اینکه با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاروه باشد.

دکتر حاتمی گفت: بعضی ارگانها مانندسازمان بهزیستی مجوزهایی میدهند که این مجوزها برای تاسیس موسسه و مرکز است و در قانون هم آمده آن موسسه و مرکز را حتما مدیر فنی اش باید پروانه معتبر از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره داشته باشد. بعضی ها فکر نکنند که اگر مجوزی را از یک ارگانی یا نهادی گرفتند، میتوانندبا آن فعالیت روانشناسی و مشاوره داشته باشند. آن موسسات و مراکزی که تا کنون مجوز گرفتند،حتما مجددا اعتبار بخشی می شوند. ما به جد دنبال این قضیه در سال جاری هستیم،همانطور که هیچ کس بدون اجازه سازمان نظام پزشکی نمی تواند فعالیت دارویی انجام دهد، بدون مجوز سازمان نظام روان شناسی فعالیت روانشناسی و مشاوره ممنوع است ارگان ها و نهاد های حاکمیتی حق دادن مجوز فعالیت روانشناسی ومشاوره ندارند، حتی مشاوره های تلفنی و مشاوره های مجازی و همه اینها با مجوز نظام روانشناسی و مشاوره امکانپذیر است این در قانون سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی مستتر است.

دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: در بخش های مختلفی مثل بخش آموزش، سازمان اقدامات مدونی در نظردارد. شرایط فعلی دیگر قابل قبول نیست، افرادی سودجو در فضاهای مجازی سوء استفاده می کنند و در قالب وبینار کارگاههای آنلاین، آفلاین و غیره به وفور گذاشته میشود و این افراد هیچ گونه مجوزی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند، نظارتی بر آن ها هم نیست. یامیگویند ما مجوز از وزارت علوم و قابل ترجمه داریم. همه اینها برای استفاده مالی است .ما باید در وهله اول سعی کنیم بخش آموزش را در سازمان فعال کنیم و کارگاهها و دوره های آموزشی را در تهران و استانها راه اندازی کنیم. در وهله دوم هم نظارت کنیم که اگر مراکز روان شناسی و مشاوره قصد برگزاری کارگاه دارند، از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره مجوز دریافت کنند .البته طرح نظارت و توانمندسازی حرفه ایی را دنبال خواهیم کرد شورای مرکزی تصویب نماید.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در پایان این پیام گفت: در نظر داریم که نظام ارجاع،راهنمایی و مداخله در بحران را در سازمان نظام روانشناسی راه اندازی نماییم. با مخابرات مکاتبه کرده ایم.این یک برنامه وسیع است که شرایط کرونایی آن را تسهیل کرده است. بحث تعرفه های سال جاری را انشالله بزودی اعلام خواهیم کرد و سعی میکنیم که تعرفه ها رضایت بخش باشد، بگونه ای که هم روان شناسان و مشاوران فعالیت خودشان را انجام دهند و هم مردم بتواننداز این خدمات استفاده کنند. تمرکز ما در سال 99 بیشتر بر روی موضوع پساکرونا می باشد. کمیته مداخله در بحران سازمان برای مدیریت عوارض روانی حاصل از کرونا و شرایط پس از کرونا شکل گرفته است و کارگروههای مختلف در این زمینه فعالیت می نمایند که از روانشناسان و مشاوران تقاضا داریم حتما همراهی و همکاری نمایند و ما از توانمندی های شما استفاده نماییم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس