مشاوره روان‌شناسی رایگان، یاریگر شهروندان در مقابله با کرونا


مشاوره روان‌شناسی رایگان، یاریگر شهروندان در مقابله با کرونا

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز با بیان اینکه با ایجاد بحران کرونا نیاز است مردم به مراکز مشاوره مراجعه کنند، گفت: متاسفانه برخی از مراجعه به مشاور و روانشناسی خودداری می‌کنند، چون نگران انگ بیمار روانی هستند اما مشاوره رایگان یاریگر حل مشکلاتی است که در شرایط بحرانی به فرد تحمیل می‌شود.

مشاوره روان‌شناسی رایگان، یاریگر شهروندان در مقابله با کرونا
چنگیز رحیمی، با بیان اینکه شیوع بیماری همه‌گیر کرونا جامعه را دچار بحران کرده است، بیان داشت: بحران یعنی وضعیتی که در آن سازوکارهای عمومی جامعه پاسخگوی مشکلات نیست و تغییری در جامعه رخ داده که آمادگی مواجهه با آن را نداریم.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز افزود:در چنین شرایطی باید خود را بازسازی کنیم، چراکه خانواده‌ها به لحاظ روانی سال‌ها در یک مدل رفتاری خاص زندگی کرده‌اند و هم‌ اکنون که بحرانی پیش آمده، راهکاری برای مواجهه با آن بلد نیستند.
رحیمی با بیان اینکه خانواده‌ها ناگزیرند در شرایط شیوع بیماری، ماه‌ها و هفته‌ها در یک خانه، تمام وقت با یکدیگر زندگی کنند، گفت: از سوی دیگر مدرسه فرزندان نیز به خانه آمده است و پدر و مادر خانواده هم باید با روش‌های تازه‌ای کسب درآمد کنند و به وظایف خود بپردازند، در حالی که شاید پیش از این، اعضای خانواده، تنها، در مسافرت‌ها و برنامه‌های تفریحی در کنار یکدیگر بودند اما امروز باید باهم زندگی کنند.


آموزش غلط در فضای مجازی، باور نادرست را به جامعه القا می‌کند
استاد روانشاسی دانشگاه شیراز ادامه داد: همانگونه که جامعه در زمان بروز جنگ، سیل یا زلزله راهکارهایی برای مقابله با آسیب می‌یابد، در شرایط فعلی نیز نیاز به آموزش دارد. مشکل این است که رسانه‌های غیررسمی آموزش غلط می‌دهند و هرکس در دنیای مجازی خود را مرجع می‌داند، از همین طریق نیز، آموزش غیررسمی در سطح جامعه به باور تبدیل می‌شود.
وی افزود: هم ‌اکنون کار روان‌شناسان و رسانه‌ها به یکدیگر پیوند می‌خورد و باید آموزش صحیح به مردم داده شود، برخی شهروندان در حال حاضر به سبب دگوگونی وضعیت معمول زندگی دچار بحران روانی، فشار روحی و استرس شده‌اند و خود را در شرایط سختی می‌بینند که نمی‌توانند مشکلات زندگی را حل کنند.

رحیمی با بیان اینکه تفکیک میان واژه بیمار روانی و نیازمند مشاوره، باید جا بیفتد، گفت: مقوله مشاوره با بیماری ارتباط ندارد بلکه با مشکل مرتبط است ضمن اینکه بیماری روحی‌روانی نیز قابل درمان است و برای هرکس هم ممکن است پیش بیاید.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، عنوان کرد: یک چهارم افراد جامعه دستکم یک مشکل روحی دارند. الان در مقایسه با ۱۰ سال پیش وضعیت متفاوت است، رسانه‌ها برای مشاوره تبلیغ می‌کنند و وقتی مسایل مطرح می‌شود، ذهن مردم باز می‌شود و می‌دانند که باید به مراکز مشاوره مراجعه کنند اما هنوز باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.


بیماری روانی انگ نیست
رحیمی اظهار داشت: در مرحله نخست مردم باید بدانند هرکس وارد بیمارستان شد، بیمار نیست و هرکس هم وارد مرکز رواشناسی می‌شود، بیمار روانی نیست بلکه برای حل مشکلی مراجعه کرده است، از سوی دیگر، سال‌هاست که از واژه "دیوانه" برای فرد مبتلا به اختلالات روانی استفاده نمی‌شود و بیماری روانی مانند قدیم انگ نیست.
استاد روانشناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه مخفی کردن مشکلات روانی به درمان آنها کمکی نمی‌کند، بیان کرد: برای تشخیص بیماری به معاینه اولیه نیاز است که در شرایط فعلی و برای پاسخگویی به نیاز جامعه، مرکز مشاوره تلفنی دانشگاه شیراز به‌صورت رایگان در اختیار مردم است.


مرکز مشاوره دانشگاه شیراز خدمات رایگان تلفنی ارایه می‌کند
وی ادامه داد: این مرکز با تیم مشاوره‌ای۴۰ نفره متشکل از مشاوران مجرب دانشگاه شیراز که برای آموزش تلفنی آموزش دیده‌اند، از طریق شماره تلفن ۳۶۱۳۱۱۱۱- ۰۷۱ از روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به پرسش‌های مردم درباره مسایلی که این روزها با آن مواجه‌اند پاسخ می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز همچنین درباره آمار مسایل و مشکلاتی که مردم برای آنها با مرکز مشاوره این دانشگاه تماس گرفته‌اند، گفت: با شیوع کرونا عموما مردم در باره مشکلات روابط بین فردی، افسردگی و اضطراب با مراکز مشاوره تماس می‌گیرند و این امر بیانگر آن است که سازگاری با شرایط جدید، به موضوعی اساسی در زندگی مردم بدل شده است.
رحیمی افزود: رو به رو شدن با واقعیت‌ها، شجاعت می‌خواهد و این شجاعت باید در شرایط بحرانی در مردم ایجاد شود. همواره با بروز بحران‌ها شهروندان دچار مشکلات روحی وروانی می‌شوند و این طبیعی است و در طول تاریخ نیز اثبات شده است، بنابراین باید برای حل این مساله کوشید.


قانون‌گذاران برای ارایه خدمات مشاوره‌ای رایگان اقدام کنند
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز همچنین بر ضرورت ایجاد زمینه برای ارایه مشاوره رایگان در کشور تاکید و بیان کرد: در کشور ما خدمات مشاوره‌ای برای بسیاری از مردم گران است زیرا بیمه مسوولیت تقبل هزینه آن را نمی‌پذیرد، مجلس شورای اسلامی نیز مشکلات مردم را در سطح روان‌پزشکی دیده است و نه روان‌شناسی در حالیکه این ۲ مقوله باید جدا از هم دیده شوند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شیراز بیان داشت: دستگاه قانون‌گذار کشور باید بپذیرد که حل مشکلات روحی و روانی پُرهزینه است و بیمه‌ها باید مسوولیت آن را قبول کنند، در چنین شرایطی مشاوره‌های تلفنی رایگان می‌تواند به مردم برای شناسایی مشکلاتشان یاری رساند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر یکشنبه (هفتم اردیبهشت‌99) تعداد ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۷۱۰ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403