بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)


این پرنده هنوز از سیستم های کنترل پرواز دستی استفاده می کند و مجهز به هیچ گونه نیروی کمکی نیست. علاوه بر این گزارشات مختلفی از انفجارهای آنی و غیر منتظره در موتور هواپیما موجود است که آن را تبدیل به نمونه ای خطرناک می کنند.

عصرایران؛ مجله تصویری سلاح- مطالعه لیست بدترین هواپیماهای تاریخ در نوع خود یک تجربه خاص به شمار می رود! محصولاتی که به رغم تلاش های انجام شده برای ارائه یک پرنده موفق و موثر، هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. در این مطلب بخش سوم لیست مذکور ارائه می شود.

بخش اول: بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از موتور جدا شده تا راکتور هسته ای در آسمان!(+تصاویر) بخش دوم: بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از بال های برعکس تا تنها پرنده آلمان شرقی! (+تصاویر)

هواپیمای جت مسافربری یاکوولف Yak-42

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

یاکوولف Yak-42 نوعی هواپیمای جت مسافربری است که به صورت رسمی در تاریخ 22 دسامبر سال 1980 معرفی شد. این محصول نخستین هواپیمای مسافربری اتحاد جماهیر شوروی بود که به وسیله موتورهای توربوفن (گونه ای از موتورهای جت که در آن بخش قابل توجهی از هوای مکیده شده بدون ورود به اتاق احتراق از روزنه انتهایی خارج می شود و استفاده از آن را برای هواپیماهای مسافربری که با سرعت متوسط حرکت می کنند، مناسب می سازد) تامین نیرو می شد.

از اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در تاریخ 7 مارس سال 1975، ایرادهای متعددی به هواپیمای جت مسافربری یاکوولف Yak-42 وارد بوده است. از همه عجیب تر آن که چنین محصولی با نقاط تاریک مختلف، تا سال 2013 همچنان فعال بود و استفاده عملیاتی از آن ادامه داشت. اکثر مشکلات اعلام شده در مورد این هواپیمای مسافربری بیشتر ساختاری و در ارتباط با بخش های داخلی مانند ارتفاع درب، سیستم نامناسب صندلی ها و همچنین سر و صدای پلکان قسمت پشتی بوده اند.

هواپیمای مسافربری چهار موتوره ایلیوشین ایل 62

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

ایلیوشین ایل 62 یک هواپیمای مسافربری دیگر مجهز به چهار موتور بود که به وسیله شرکت هوافضا و صنایع جنگ افزاری روسی ایلیوشین تولید شد. اولین پرواز این پرنده به تاریخ 3 ژانویه سال 1963 باز می گردد و از آن پس تاکنون مجموعا 289 فروند ایلیوشین ایل 62 ساخته شده است.

اما چرا نام پرنده فوق در لیست بدترین هواپیماهای تاریخ به چشم می خورد؟ خلبانی که تجربه پرواز با این محصول را در اختیار داشته است، درباره ایل 62 چنین می گوید: این پرنده هنوز از سیستم های کنترل پرواز دستی استفاده می کند و مجهز به هیچ گونه نیروی کمکی نیست. علاوه بر این گزارشات مختلفی از انفجارهای آنی و غیر منتظره در موتور هواپیما موجود است که آن را تبدیل به نمونه ای خطرناک می کنند.

هواپیمای جنگنده F2A بوفالو

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

مورد بعدی یک هواپیمای جنگنده تحت عنوان F2A بوفالو است که در شرکت Brewster Aeronautical Corporation ساخته شد و برای نخستین بار در تاریخ 2 دسامبر سال 1937 به پرواز درآمد. لازم به ذکر است که این کمپانی آمریکایی تا اواخر جنگ جهانی دوم همچنان فعال بود.

پرنده نام برده در ابتدای جنگ جهانی دوم فعال بود اما با نزدیک شدن به پایان جنگ، به طور کل کنار گذاشته شد. از جمله اصلی ترین دلایل این بازنشستگی زود هنگام می توان به وزن بیش از حد، ضریب اطمینان پایین، غیر قابل پیشبینی بودن و همینطور مانور پذیری دشوار اشاره کرد. علاوه بر این گفته می شود که تجهیزات فرود هواپیما بسیار ضعیف بوده اند و بازگشست سالم هواپیما به زمین را غیر ممکن می ساختند.

هواپیمای کوتاه برد منطقه ای ATR 72

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره کوتاه برد توربوپراپ (نوعی موتور توربینی گازی) است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ATR طراحی و ساخته شد. اولین تجربه پرواز این پرنده به تاریخ 27 اکتبر سال 1989 مربوط می شود و تاکنون نقش های مختلفی از جمله ترابری برای شرکت های حمل و نقل منطقه ای و گشت دریایی را عهده دار شده است.

با وجود آن که در بسیاری از موارد موتورهای توربوپراپ از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند، اما با تکنولوژی قدیمی خود سر و صدای زیادی ایجاد کرده و منجر به لرزش یا حتی از هم گسستگی هواپیما می شوند. 11 فروند از مجموع 508 هواپیمای تولیدی در سوانح مختلف از بین رفتند و منجر به مرگ بیش از 190 نفر شدند!

هواپیمای جنگنده هاینکل He 162

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

جنگنده آلمانی هاینکل He 162 برای اولین بار در تاریخ 6‌ دسامبر سال 1944 در آسمان ظاهر و به سرعت نیز بازنشسته شد. در واقع از نخستین طراحی های دستی مربوط به این هواپیما تا تولید آن تنها 90 روز گذشت. علاوه بر این به دلیل کمبود فلز در دوران جنگ، He 162 از چوب ساخته شد.

اما ایده ای که در پس چنین طرحی وجود داشت، چیزی نبود جز امکان پرواز خلبانان نوجوان با حداقل آموزش های پایه ای به وسیله جنگنده آلمانی مذکور. این در حالی است که دقیقا عکس آنچه انتظار می رفت رخ داد و مشخص شد که خلبان باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد. از طرفی دیگر چسب مورد استفاده برای اتصال بخش های مختلف به هم منجر به پوسیدگی در بدنه هواپیما شده بود.

بمب افکن سبک باتل

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

باتل نوعی بمب افکن سبک ساخت شرکت Fairey Aviation Company محسوب می شد که قرار بود منحصرا برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ساخته شود و نخستین پرواز خود را نیز در تاریخ 10 مارس سال 1936 به انجام رساند.

اما از اصلی ترین مشکلاتی که منجر به لغو کامل پروژه فوق شدند، وزن بالا، سرعت کم و برد بسیار محدود قابل ذکر هستند. شاید متعجب شوید اما طی یک هفته نزدیک به 100 فروند از این هواپیما نابود شد و در ادامه با توجه به ایرادات وارده، نیروی هوایی سلطنتی در اواخر سال 1940 این پرنده را از رده خارج اعلام کرد.

هواپیمای بمب افکن داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر

بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده! (+تصاویر)

مورد بعدی از لیست بدترین هواپیماهای تاریخ به داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر اختصاص می یابد. این پرنده آمریکایی در تاریخ 15 آوریل سال 1935 به پرواز درآمد اما نقصی جدی و مرگبار در طراحی خود داشت. دوستیتر تنها زمانی می توانست اقدام به رها سازی بمب کند که در حال حرکت در یک مسیر مستقیم آن هم با سرعتی بسیار پایین باشد. درست مانند آن که به جای بمب افکن با یک اردک نشسته سر و کار داشته باشید!

طی نبرد میدوی (بزرگترین نبرد دریایی در اقیانوس آرام طی جنگ جهانی دوم)، این پرنده دچار فاجعه ای بزرگ شد. از میان 41 فروند داگلاس تی‌بی‌دی دوستیتر راه اندازی شده برای نبرد، تنها 6 فروند به صورت صحیح و سالم به ناوگان خود بازگشتند.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: هنشل Hs 132، بمب افکن با صندلی متفاوت برای خلبان!(+تصاویر) بمب افکنی که هرگز بازنشسته نمی شود!(+تصاویر) آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟