نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسیم


نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسیم

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان خطاب به والدین گفت: نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسید و مانند بچه‌ها با آن‌ها برخورد نکنید.

نوجوانان را به عنوان انسان‌های فهمیده و بالغ به رسمیت بشناسیم
دکتر حسن شاهرخی با بیان این مطلب، اظهار کرد: نوجوانی دوره ای است که ما گاهی انتظارات دوره کودکی و گاهی انتظارات دوره بزرگسالی را از نوجوان داریم.

این روانپزشک با اشاره به ویژگی های دوره نوجوانی، اضافه کرد: نوجوانی نه کودکی است نه بزرگسالی، نوجوان از لحاظ رسش فکری مانند بزرگسال بوده و دارای قدرت تحلیل، استدلال، انتقاد و درک ابعاد موضوع بوده، اما از لحاظ عاطفی ممکن است قدرت به تاخیر انداختن خواسته هایش را نداشته باشد.

قدرت تحلیل نوجوان ممکن است به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی متعدد حتی از والدینش هم بهتر باشد، اما رفتار نوجوان قادر نیست که خواسته های آنی او را به تاخیر بیندازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه نوجوانان افرادی منتقد هستند، اظهار کرد: حرفی که به راحتی مورد تایید و اجرای کودکان قرار می گیرد، از طرف نوجوان به راحتی پذیرفته نمی شود و ممکن است حرف های بزرگ ترها مورد انتقاد او واقع شود.

وی با اشاره به خاصیت استقلال طلبی نوجوانان، اظهار کرد: رهایی از منابع وابستگی و تمایل زیاد به استقلال در این دوران چالش برانگیز است.

میل به استقلال، نوجوانان را به سمت گروه همسالان سوق داده و به نظر می رسد نوجوانان سعی می کنند وابستگی شان را به خانواده کم تر کرده و حمایت و اطلاعات را از شبکه اطرافیان و همسالان کسب کنند.

هیجان طلبی نیز از دیگر ویژگی های دوران نوجوانی بوده و این هیجان طلبی در صورت برخورد درست، فرصت به شمار می آید و در صورت تبدیل شدن به فرصت نامناسبی برای تنش، آسیب زا است.

وی با تاکید بر اینکه خصوصیات نوجوانان باید به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: باید این خصوصیات را شناخته و با یافتن راه حل، کاری کنیم تا فضای ارتباطی و خانوادگی ما تبدیل به میدان تنش نشود.

اجازه اشتباهات جزیی را به نوجوانان بدهید، منظورمان اشتباهات خطرناک نیست که باعث غرق شدن آن ها شود.

به رسمیت شناختن استقلال و در عین حال نظارت موثر از راهکارهای برخورد مناسب با نوجوانان به ویژه در بحران کرونا است.در صورت به رسمیت نشناختن استقلال نوجوانان، آن ها به تدریج از ما دور شده و دامنه تاثیر ما بر نوجوانان کمتر می شود و این زمینه در معرض خطر بودن او را فراهم می کند.

با نظارت مبتنی بر توافق و پذیرش استقلال و اشتباهات جزیی نوجوان، اجازه تجربه را به آنها بدهیم، اما مواظب باشیم که این تجارب باعث آسیب جدی نشوند.

شاهرخی، اظهار کرد: تا زمانی که نوجوانان را به رسمیت نشناسیم، گفت وگو شکل نگرفته و نوجوان به تدریج از ما دور شده و در شرایط خطرناکی قرار می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403