اختلاف دقت تشخیصی تست کرونا با سی zwnj;تی zwnj;اسکن ریه چقدر است؟


اختلاف دقت تشخیصی تست کرونا با سی zwnj;تی zwnj;اسکن ریه چقدر است؟

سلامت نیوز:خوشبختانه این روزها بیشتر مردم اطلاعات زیادی از بیماری کووید- 19 دارند و می دانند ابتلا به این بیماری در 80 درصد موارد خطرناک نیست؛ ولی در سالمندان و کسانی که دچار مشکلات زمینه ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، ریه یا دیابت هستند، ممکن است به شکل وخیم بروز کند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این حال با وجود...

سلامت نیوز:خوشبختانه این روزها بیشتر مردم اطلاعات زیادی از بیماری کووید- 19 دارند و می‌دانند ابتلا به این بیماری در 80 درصد موارد خطرناک نیست؛ ولی در سالمندان و کسانی که دچار مشکلات زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، ریه یا دیابت هستند، ممکن است به شکل وخیم بروز کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این حال با وجود ضروری بودن انجام تست خونی و پی‌سی‌آر (PCR)، تائید مطمئن و دقیق بیماری ویروسی کرونا از طریق سی‌تی‌اسکن ریه‌های یک فرد دچار ذات‌الریه کروناویروسی صورت می‌گیرد. در واقع درگیری گسترده ریه‌ها با مشاهده بخش‌های سفیدشده در دو طرف و در حاشیه دو ریه که اصطلاحا «نمای شیشه مات» خوانده می‌شود از طریق متخصص قابل مشاهده است.

با این تفاسیر با دکتر مهرداد بخشایش‌کرم، استاد رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ایم تا از ضرورت انجام سی‌تی‌اسکن ریه در مبتلایان به بیماری کرونا بیشتر بدانیم.چندی پیش پژوهشگران اعلام کردند با کمک سی‌تی‌اسکن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد مبتلا به بیماری کرونا را به آسانی مشاهده کنند و به این ترتیب خیلی زود قادر خواهند بود این بیماری مهلک را تشخیص دهند.

آیا شما هم معتقدید از طریق اسکن ریه می‌توان به تایید قطعی بیماری رسید؟

بررسی‌ها نشان داده است که در مقایسه با تست کرونا از طریق خون و پی‌سی‌آر، انجام اسکن ریه (به روش اسپیرال و با ضخامت مقاطع سی‌تی۰/۶ تا ۱/۵ میلی‌متر) حساسیت بسیار بالاتری دارد.یعنی در بهترین شرایط که تست کرونا با کیت تشخیصی پی‌سی‌آر کاملا استاندارد و بدون اشکال انجام شود، حداکثر 77درصد دقت تشخیصی برای کرونا دارد؛ در حالی که در سی‌تی‌اسکن به روش اسپیرال و اشعه در دوز پایین، این حساسیت برای تشخیص به 97درصد می‌رسد که این اختلاف دقت تشخیصی بین این دو روش قابل ملاحظه است.

پس هر فردی که علائم مشکوک به کرونا دارد باید حتما سی‌تی‌اسکن ریه بدهد؟

در مورد این‌که سی‌تی‌اسکن ریه آیا باید برای همه انجام شود یا نه، باید گفت که خیر. یعنی ضرورت انجام این تست برای کسانی است که علائم کلینیکی تنفسی را مثل سرفه، تنگی نفس و تب را نشان می‌دهند و به این ترتیب ما را به تشخیص کرونا از طریق سی‌تی‌اسکن ریه هدایت می‌کند؛ به‌ویژه وجود تنگی نفس نیز ما را به انجام اسکن ریه بیشتر تشویق می‌کند.توجه داشته باشید رادیولوژی ساده، حساسیت زیادی در تشخیص این بیماری ندارد ولی انجام سی‌تی‌اسکن در شرایطی که گفته شد، می‌تواند به تشخیص قطعی (بالای 97درصد) کمک کند.

‌ آیا ممکن است در افرادی که به دلایلی درگیری‌های ریوی دارند یا مثلا سیگاری هستند، خطایی در تشخیص بیماری اتفاق بیفتد؟

در مورد افراد سیگاری و کسانی که زمینه بیماری‌های قلبی-ریوی دارند اگر تغییرات آناتومیک در ریه وجود داشته باشد ممکن است تشخیص با مشکل روبه‌رو شود.گرچه تشخیص قطعی در چنین مواردی نیز غیرممکن نیست و با نظر تخصصی پزشک مجرب ممکن است.

چرا در پروتکل‌های درمانی کشورهای غربی پیشرفته بر کاربرد سی‌تی‌اسکن ریه در تشخیص کرونا، به‌طور مشخص تاکید نمی‌شود؟

علت این است که در آنجا هزینه انجام سی‌تی‌اسکن بالاست و دولت‌ها نمی‌خواهند این هزینه را متقبل شوند. از این رو روشن است که به روش‌های ارزان‌تر رو‌می‌آورند.

ولی در کشور ما هزینه سی‌تی‌اسکن در بخش خصوصی و بدون بیمه حداکثر 150 تا 160هزار تومان است و با بیمه نیز در برخی مراکز دولتی، حداکثر 10 تا 20 هزار تومان هزینه می‌شود. پس به‌نظر می‌آید که ما در این زمینه چندان مشکل هزینه نسبت به کشورهای غربی نداریم.نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که خوشبختانه سی‌تی‌اسکن اکنون در همه استان‌های کشور در دسترس است.

در حالی که شاید شخصی که تست کرونا توسط کیت‌های تشخیصی را انجام می‌دهد تبحر کافی نداشته باشد که در چنین شرایطی، ارزش تشخیصی از 77درصد تا 50درصد تنزل پیدا می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها