نامه درخواست دکتر محمد حاتمی از ریاست مجلس جهت اصلاح و به روز رسانی «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی»


نامه درخواست دکتر محمد حاتمی از ریاست مجلس جهت اصلاح و به روز رسانی «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی»

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، سلام علیکم احتراماً: پیرو نامه شماره 36245 مورخ 98/10/24 لایحه «حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» اعلام وصول در جلسه علنی 419 مورخ 99/01/26 به شماره ثبت 718 و شماره ترتیب چاپ 1840 به استحضار می‌رساند؛ ارسال «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» در سال 1395 تحت...

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره،

سلام علیکم
احتراماً: پیرو نامه شماره 36245 مورخ 98/10/24 لایحه «حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» اعلام وصول در جلسه علنی 419 مورخ 99/01/26 به شماره ثبت 718 و شماره ترتیب چاپ 1840 به استحضار می‌رساند؛ ارسال «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» در سال 1395 تحت عنوان لایحه سلامت‌روان در هیأت دولت و کمیسیون درمان مجلس شورای اسلامی مطرح گردید. بدلیل در نظر نگرفتن همه جوانب امر از دستور کار خارج گردید. مقرر شد با دریافت نظر کارشناسان خصوصاسازمان نظام روانشناسی ومشاوره بازنگری شود. متأسفانه اطلاع یافتیم همان لایحه با عوض کردن نام آن به لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و در دستور کار قرار گرفته شده است. باستحضار می‌رساند؛ این لایحه بدلایل زیر نیازمند اصلاح است:

1- لایحه مورد اشاره مربوط به حقوق بیماران مبتلابه اختلالات روانی است ، اماغالب مواد لایحه سمت وسوی آن بیماران روانی نیازمند بستری در بیمارستان است ،درصورتی این بیماران بخش اندکی ازکل بیماران روانی را تشکیل می دهند.بیمارانی که روزانه با انواع اختلالات روانی(اضطرابی،افسردگی،دوقطبی،وسواس،بیش فعالی،شخصیتی و…) بصورت سرپایی به دفاتر ومراکز خدمات روانشناسی ومشاوره مراجعه می نمایند ونیازمند حمایت جدی هستند.

2- درمان و ارتقاء سلامت‌روان بیماران مبتلا به اختلالات روانی به صورت تیمی انجام می‌گیرد؛ (روانپزشک و روان‌‎شناس) دارو درمانی به عهده روانپزشک است، مشاوره ،روان‌درمانی ،توانبخشی و توانمندسازی بر عهده روان‌شناس است. در این لایحه فقط نام روانپزشک آمده است که نیاز به اصلاح دارد.

3- در بند (5) ماده (32) این لایحه به خدمات مشاوره و روان‌درمانی توسط روانپزشک و سایر متخصصان حوزه سلامت‌روان که از مراجع قانونی مجوز فعالیت دارند، اشاره دارد وسازمان‌های بیمه‌گر موظفند پوشش بیمه فعلی و خدمات روانپزشکی زیر را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند. در اینجاقانون صراحت ندارد، بر طبق مواد قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، مشاوره وروان درمانی بر اساس مجوزی است که این سازمان به روان‌شناسان و مشاوران واجد صلاحیت ارائه می‌کند.بطور کلی در ماده (32) وظایفی به روانپزشکان احاله شده که در حیطه مسئولیت آنان نیست هیچ نامی از روان‌شناسان و مشاوران متصدیان اصلی این امر برده نشده است؛ اکتفا به سایر متخصصان حوزه سلامت‌روان شده است که صراحت ندارد، خصوصاً روان‌شناسان بالینی که در بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری تمام امور درمانی بیماران به عهده آنان است ،نیاز به اصلاح دارد.

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نگاه درمان محور و یک جانبه‌نگری امری است که مسأله پیشگیری ،ارتقائ سلامت روان و مشارکت روان‌شناسان و مشاوران در این وظیفه ملی ومهم رانادیده می‌گیرد. وضعیتی است؛ که نرخ شیوع اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی- روانی در جامعه راافزایش داده و نگران کننده است .ضرورت دارد، حضرتعالی ونمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه به اعتراضات وارد به این لایحه با اولویت وظیفه ملی که بر عهده دارید، نسبت به عودت لایحه اقدام مقتضی بعمل آید وکمیسیون مربوطه با دریافت نظرات کارشناسی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره واصلاح آن جهت طرح در صحن علنی ارسال شود.از دستوری که می‌فرمائید، سپاس‌گزارم

محمد حاتمی
رئیس سازمان

رونوشت:
– جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر امیری معاون محترم پارلمانی ریاست محترم جمهوری جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر میر محمد صادقی معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر شهریاری رئیس محترم کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر زاهدی رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر عزیزی رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر جعفرپور رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستور لازم
– جناب آقای دکتر جلیلی رئیس محترم فراکسیون سلامت‌روان مجلس شورای اسلامی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش