224 هکتار از اراضی ملی بختگان رفع تصرف شد


224 هکتار از اراضی ملی بختگان رفع تصرف شد

شیراز- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:‌ 224 هکتار از اراضی ملی در پناهگاه حیات وحش بختگان رفع تصرف شد و به محدوده این منطقه بازگشت.

حمید ظهرابی روز شنبه اعلام کرد: با پیگیری مستمر مسوولان شهرستان استهبان، کارشناسان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست فارس در راستای حفظ مناطق و زیستگاه ها و جلوگیری از تخریب و تصرف مناطق، عملیات رفع تصرف ۲۲۴ هکتار از اراضی ملی پناهگاه حیات وحش بختگان با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، فرمانداری استهبان و با حمایت شورای تامین استان فارس در یک عملیات هماهنگ انجام شد.

وی افزود: پس از شناسایی اراضی تصرف شده و تشکیل پرونده با دستور مقام قضایی حکم قلع و قمع و رفع تصرف صادر شد و عملیات رفع تصرف با مشارکت محیط زیست منابع طبیعی و مقامات قضایی و نیروهای انتظامی و بسیح مردمی انجام گرفت و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت :برای اجرای این عملیات ٥٠ محیط بان از سراسر استان فارس به منطقه بختگان اعزام شدند و نیروهای یگان ویژه مسولیت فراهم کردن شرایط برای انجام وظیفه ماموران را بر عهده گرفتند.

ظهرابی بیان داشت: در روزهای گذشته بالغ بر ۱۰۰ هکتار دیگر از اراضی ملی با همکاری مقامات شهرستان استهبان در همین منطقه رفع تصرف شده بود بنابراین از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی که در گذشته تصرف شده بود بازگردانده شده است.

ظهرابی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: در ایامی که اکثر فعالیت ها در کشور به واسطه شیوع بیماری کرونا متوقف شده و کاهش چشمگیری داشت محیطبانان استان با از خودگذشتگی به حفاظت از عرصه های طبیعی و تنوع زیستی استان همت گماشته اند و علاوه بر رفع تصرف از اراضی مناطق تحت مدیریت که در نوع خود کم نظیر است حدود ۱۰۰ متخلف شکار غیر مجاز را دستگیر و دهها سلاح مجاز و غیر مجاز را کشف نمودند.

وی ضمن تشکر از مقامات قضایی استان خصوصا دادستانهای مرکز استان و شهرستان استهبان، فرماندهی انتظامی استان، استاندار و فرماندار شهرستان استهبان و بسیجیان جان برکف و ادارات و نهادهایی که در این عملیات حضور داشته اند اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از دست اندازی به عرصه های طبیعی جزو اولویت های استان فارس است و همه مدیران همصدا حفاظت از طبیعت را مطالبه می کنند و به هیچ عنوان دست اندازی به انفال الهی را تحمل نمی کنند.

وی تاکید کرد: تصرف اراضی منابع ملی به هر بهانه ای که صورت گرفته باشد نتیجه ای غیر از تعقیب قضایی و محکومیت کیفری و قلع و قمع و زیان ناشی از آن برای متصرفین به همراه نخواهد داشت و دست متصرفین از این اراضی کوتاه خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: از همه مردم به ویژه دوستداران محیط زیست درخواست می‌کنم، با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی و بر اساس رسالت عمومی و همگانی در قبال محیط زیست، در حفظ این میراث گرانبها و امانت آیندگان و جلوگیری از تخریب و تصرف آنها، محیط زیست استان را یاری دهند.

گزارش دادستان عمومی و انقلاب استهبان
دادستان عمومی و انقلاب استهبان نیز با بیان اینکه اراضی رفع تصرف شده به میزان ۲۲۴ هکتار شامل اراضی ملی حوزه پناهگاه حیات وحش بختگان شهرستان استهبان است گفت: با پیگیری دادستانی استهبان و در راستی حفاظت از اراضی ملی و صیانت از حقوق عمومی و پیشگیری از وقوع جرم، پیشنهاد اجرای عملیات رفع تصرف از اراضی ملی حوزه بختگان استهبان در دستور کار قرار گرفت و با حمایت های مدیریت ارشد قضایی استان و دادستانی مرکز استان، موضوع در شورای تأمین شهرستان استهبان و شورای تامین استان تصویب و در دستور کار قرار گرفت.
یاسر محبی با بیان اینکه اقدام مذکور با نظارت مستقیم دادستانی انجام شد؛ گفت : پس از هماهنگی های استانی، این عملیات رفع تصرف با حضور ۵۰ نیروی محیط زیست از سراسر استان، ۳۰ نیرو یگان تکاور استان و ۴۰ مامور انتظامی شهرستان و۲۰ نیروی پشتیبان و تعداد ۳۵ خودرو و وسایل عملیاتی در محل های هدف گذاری شده آغاز شد که در این مسیر ۲۲۴ هکتار از اراضی ملی حوزه پناهگاه حیات وحش بختگان استهبان رفع تصرف کامل، اعاده وضع به حال سابق گردید و در همین راستا مستحدثات و سازه های غیر مجاز شامل اتاقک و ٢٥٠٠ متر لوله گذاری غیر مجاز نیز به صورت کامل تخریب شد.
گفتنی است این عملیات ویژه در ۱۰ نقطه از حوزه پناهگاه حیات وحش بختگان شامل حوالی روستاهای خانه کت(دوراهی گزها) قشم قاوی(بست کرشکی) گنبد و چاه نار و دوراهی عسلی و پوزه آبگیر اجرا شد و طی آن ۶ حکم قضایی قطعیت یافته در کنار دستورات پیشگیرانه دادستانی به اجرا در آمد.

تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد و در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد اما در سال‌های گذشته کاملاً خشک شد، امسال بر اثر بارش‌های بهاری سطح این دریاچه آبگیری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا