بورل:کرونا اهمیت چندجانبه‌گرایی را برجسته کرد


بورل:کرونا اهمیت چندجانبه‌گرایی را برجسته کرد

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گغت: بزرگ‌ترین درس بحران همه‌گیری کرونا (کووید-19) این است که ما بیش از پیش به رویکرد چندجانبه گرایی نیازمندیم و هیچ دولتی حتی آمریکا به اندازه‌ای توانمند نیست که تنهایی به مصاف این چالش برود.

«جوسپ بورل» در گفت وگو با نشریه آلمانی «دی سایت» افزود: چند جانبه گرایی پیش از شیوع ویروس کرونا در وضعیت بحرانی قرار داشت. برخی افراد مانند رئیس جمهوری آمریکا با یکجانبه گرایی مخالف هستند و همه می‌دانند که دیدگاه او در این باره چیست.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا بالاترین شکل چند جانبه‌گرایی است تصریح کرد: همه‌گیری کرونا فشار قابل توجهی را کسانی وارد کرده که تصور می‌کنند، می توانند با بستن مرزها خودشان را نجات دهند. اما چنین رفتارهایی تمام جامعه بشریت را در معرض خطر قرار می‌دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که پیش از بحران کرونا روشن بود، دولت آمریکا با هر شکلی از چندجانبه گرایی مخالف است.

اشاره او به فرمان جدید دونالد ترامپ است که مهاجرت به این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته در کنفرانس خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا، از امضای فرمانی اجرایی خبر داد که صدور مدارک اقامت برای مهاجران را موقتا ممنوع می‌کند.

این فرمان که بلافاصله پس از اعلام ترامپ ابلاغ شد، شامل کسانی می‌شود که خواستار اقامت دایم در آمریکا هستند و به مدت ۶۰ روز اجرا خواهد شد و پس از آن مورد بازنگری و احتمالا تمدید قرار خواهد گرفت.

فرمان جدید مهاجرتی ترامپ همچنین شامل کسانی می‌شود که خواهان اقامت در آمریکا هستند اما در هنگام صدور این فرمان در بیرون از این کشور به سر می‌برند.

ترامپ که تا چندی پیش هرگونه سرایت ویروس کرونا به خاک آمریکا را به شدت رد می‌کرد، اکنون از سوی بسیاری از کارشناسان، ناظران و سیاستمداران آمریکایی به اهمال در برخورد با بحران به بار آمده از شیوع این ویروس متهم شده است.

رییس جمهوری آمریکا اکنون در حالی خواستار بازگشایی اقتصادی کشور و ازسرگیری فعالیت‌ها است که بسیاری از ایالات درباره بازگشت زودهنگام فعالیت‌های عادی هشدار داده و خواستار تداوم محدودیت‌های اعمال شده اند.

خبر در حال تکمیل است...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد