دست یابی ایران به فناوری ساخت موشک‌های قاره پیما


دست یابی ایران به فناوری ساخت موشک‌های قاره پیما

هماهنگ کننده مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی امان تاکید کرد موفقیت ایران در پرتاب ماهواره نظامی، نشانه دستیابی این کشور به فناوری ساخت موشک‌های قاره پیماست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، هماهنگ کننده مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ”امان“ در بیروت، تاکید کرد موفقیت ایران در پرتاب ماهواره نظامی، نشانه دستیابی این کشور به فناوری ساخت موشک‌های قاره پیماست.
انیس نقاش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره تهدیدات متقابل آمریکا و ایران گفت: تحمل تصاویری که از نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به فاصله چند متری کشتی‌های جنگی آمریکا منتشر شد، برای رئیس جمهور این کشور، سخت بود، زیرا این نیرو‌ها را به شدت به چالش کشید. طبیعی بود که لحن خود را تند کند و بگوید اگر به نیرو‌های ما تعرض کنید، پاسخ خواهیم داد. این موضوع به معنای آن نیست که ترامپ به دنبال درگیری است. پیش از ۱۸ سال قبل، نیرو‌های آمریکایی درگیری دریایی با ایران را شبیه سازی کردند، در حالی که این کشور توان دریایی و موشکی فعلی را در اختیار نداشت. در آن شبیه سازی، فقط ۲۰۰ قایق تندرو شبیه قایق‌های ایرانی وجود داشت و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر با این قایق‌ها درگیر شوند، ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس ممکن است منهدم شود و نخواهند توانست با آن درگیر شوند. زیرا ماهیت خلیج فارس یک منطقه محدود است و قدرت مانور نیرو‌های ایرانی بسیار بیشتر از نیرو‌های آمریکایی است. این در حالی است که ایران امروز قایق‌های هدایت شونده و نیز زیردریایی‌های هدایت شونده از دور در اختیار دارد. حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران پیام خود را از جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که در مرکز خلیج فارس قرار دارد، ارسال کرد. این جزایر شبیه ناو هواپیمابر و بندر نظامی در مرکز خلیج فارس است که آزادی عمل به نیرو‌های ایرانی می‌دهد. پایگاه‌های مستقر در این جزایر مانند یک کشتی نیست که بتوان آن را غرق کرد. در این پایگاه ها، سلاح‌های زیادی از نیرو‌های دریایی ایران ذخیره شده است. ایران یک هفته پیش، موشک سطح به سطح با برد ۷۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد. ایران با این موشک می‌تواند همه خلیج فارس را پوشش دهد. موشک‌های فاتح با برد ۲۵۰ کیلومتر، بسیار دقیق است و شعاع خطای آن کمتر از پنج متر است. من شاهد مانور‌هایی بودم که در آن، این موشک به وسط کشتی که به عنوان هدف تعیین شده بود، اصابت کرد. قدرت انفجاری این موشک هم بسیار بالاست. آمریکایی‌ها می‌دانند که توان نظامی ایران در مقایسه با گذشته، تقویت شده است. تهدیدات ترامپ در واقع برای تاثیر گذاشتن بر افکار عمومی آمریکاست. ایران به سرعت پاسخ داد که اجازه هیچ نوع تعرضی را نخواهد داد.
انیس نقاش افزود: ایرانی‌ها پس از ترور شهید قاسم سلیمانی، سه مرحله برای پاسخ دادن به آمریکا داشتند. مرحله نخست، حمله به پایگاه عین الاسد بود. اگر آمریکا با حمله محدود، به آن پاسخ می‌داد، مرحله دوم با حمله به پایگاه‌های آمریکایی که پهپاد‌ها از آن‌ها به پرواز درآمده بود، آغاز می‌شد. اما اگر حملات آمریکا ادامه پیدا می‌کرد، مرحله سوم آغاز می‌شد که شامل حمله موشکی به همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی بود که به معنای جنگ بود. ایران برای هر سه مرحله آماده بود و دستورات لازم هم صادر شده بود. زیرا با آغاز عملیات، دیگر زمانی برای مشورت و تشکیل جلسه، باقی نمی‌ماند. شعاع دو هزار کیلومتری موشک‌های ایرانی، همه پایگاه‌های آمریکا در غرب آسیا از جمله خلیج فارس، افغانستان و دیگر مناطق را پوشش می‌دهد. ما حتی شاهد آن بودیم که ایران پهپاد پیشرفته آمریکایی را سرنگون کرد.
وی خاطر نشان کرد: تجربه گذشته به آمریکا و انگلیس ثابت کرده است که ایران از درگیری با آن‌ها هراسی ندارد و حتی گاهی گامی در مسیر رویارویی برداشته است. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها پس از اشغال عراق، تصور می‌کردند همه منطقه به دست آن‌ها افتاده است. آن‌ها لنج‌های ایرانی را متوقف و ملوانان ایرانی را بازجویی می‌کردند و نیز برای جذب آن‌ها به عنوان جاسوس تلاش می‌کردند. نیرو‌های سپاه پاسداران پس از آگاهی یافتن از این موضوع، شناور‌های انگلیسی را توقیف و ملوانان انگلیسی را بازداشت کردند. پس از مذاکرات و تعهد دادن انگلیس به اینکه تعرض به لنج‌های ایرانی تکرار نخواهد شد، ملوانان انگلیسی آزاد شدند. یک بار دیگر هم پس از عملیات جاسوسی آمریکا، ایران شناور تفنگداران دریایی این کشور را که بین بحرین و قطر تردد می‌کرد، توقیف کرد. این شناور با اینکه به تجهیزات جی پی اس مجهز بود، اما راهی را که هر روز طی می‌کرد، گم کرد و به یکباره دیدند وارد آب‌های سرزمینی ایران شده اند. ایرانی‌ها به شیوه‌های سایبری، تفنگداران دریایی آمریکا را به آب‌های سرزمینی ایران کشاندند. ایران این تفنگداران دریایی آمریکا را بازداشت و تصاویر آن‌ها را پخش کرد. زمانی که ایران مانور دریایی اجرا و موشک در خلیج فارس شلیک می‌کند، در برابر چشمان نظامیان آمریکایی این کار صورت می‌گیرد. آمریکایی‌ها به همین علت از قدرت ایران در هر درگیری، آگاهی دارند. ایران با وجود محاصره شدید این کشور، امروز قایق‌ها و کشتی‌های جنگی را خودش تولید می‌کند که مجهز به انواع رادار‌ها و سلاح هاست.
انیس نقاش، درباره پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران گفت: چنین موفقیتی نتیجه ترکیبی از علوم مختلف است. موفقیت در شلیک موشک و قرار دادن ماهواره در مدار زمین، به معنای آن است که ایران می‌تواند موشک قاره پیما هم تولید کند. زیرا موشک‌های قاره پیما، به طور معمول از جو زمین خارج می‌شوند و سپس به طرف هدف حرکت می‌کنند. سوال آن است که ایران چه زمان امکان تبدیل کردن موشک ماهواره بر به موشک قاره پیما را دارد. ماهواره نظامی ایران، اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌توان از آن علاوه بر ماموریت‌های شناسایی و جمع آوری اطلاعات، برای هدایت موشک‌های بالستیک هم استفاده کرد. ایران می‌تواند شبکه جی پی اس اختصاصی خودش را ایجاد و از آن برای هدایت موشک‌ها و کشتی هایش استفاده کند. در صورت توسعه موشک‌های ماهواره بر، امکان نصب کلاهک‌های مختلف از جمله کلاهک‌های هسته‌ای بر روی آن‌ها وجود خواهد داشت. به اعتقاد من، توان امروز ایران در به چالش کشیدن آمریکا به حدی است که حتی اگر فرض کنیم ایران اعلام کند سلاح هسته‌ای در اختیار دارد، آمریکا نخواهد توانست کاری انجام دهد. هر چند که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست. تنها گزینه پیش روی واشنگتن، جنگ یا خودداری از جنگ است. همانطور که آمریکا برای متوقف کردن هند، پاکستان و کره شمالی، جنگی به راه نینداخت. گزینه جنگ با ایران، گزینه بسیار پرهزینه‌ای برای هر دو طرف است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که در نبرد با ایران نخواهند توانست پیروز شوند. قدرت نظامی ایران با فناوری‌های جدید، قدرت ایران در مانور منطقه‌ای و همچنین قدرت آن در به خطر انداختن منافع آمریکا در منطقه و جهان، مانع از آن می‌شود که آمریکا به فکر جنگ با ایران باشد. در صحنه داخلی ایران هم ارتش، سپاه پاسداران و بسیج حضور دارند و آمریکایی‌ها در تحقیقات خودشان به این نتیجه رسیدند که امکان پیروزی نظامی بر ایران وجود ندارد. آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان هم که چنین توانایی‌هایی در اختیار نداشتند، مجبور به عقب نشینی شدند. نیرو‌های بسیج و سپاه در هر یک از استان‌های ایران به صورت جداگانه سازماندهی شده اند تا توانایی دفاع از این کشور را داشته باشند. غربی‌ها از این موضوع آگاهی دارند. با افزایش توان نظامی ایران و پرتاب ماهواره نظامی، کسی دیگر جرات تعرض به ایران نخواهد داشت. همه جهان امروز می‌دانند که ایران امروز توانایی ساخت موشک‌های با برد ۹ تا ۱۳ هزار کیلومتر را دارد. این موشک‌ها از دقت بالایی هم برخوردار هستند و به همین علت توانست ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. البته ایران ساخت موشک‌های قاره پیما را آغاز نکرده است، اما نشان می‌دهد که توان این کار را دارد و اگر با خطر روبرو شود، می‌تواند این گزینه را انتخاب کند. همه طرف‌های دشمن ایران، باید با احتیاط عمل کنند و به دنبال آزمودن این کشور نباشند.
نقاش افزود: ممکن است آمریکایی‌ها به فکر آن باشند که فقط حمله موشکی به ایران داشته باشند و برای اشغال آن تلاش نکنند. اما ایران در برابر موشک‌های آمریکا هم قدرت بازدارندگی دارد. در سوریه شاهد آن هستیم که ۸۰ درصد از موشک‌های اسرائیلی سرنگون می‌شود، زیرا پدافند هوایی سوریه قوی شده است. پدافند هوایی ضد موشکی و ضد هوایی ایران بسیار قوی است. ایران همچنین قدرت ارسال پارازیت بر روی موشک‌های دوربرد آمریکا را دارد. ۷۰ درصد از موشک‌های آمریکایی پیش از آنکه به اهدافش برسد، منهدم خواهد شد یا به اهدافش اصابت نخواهد کرد. من از نگرانی ارتش اسرائیل از موشک ماهواره بر ایرانی، تعجب می‌کنم. زیرا حمله به اسرائیل به این نوع موشک‌های قاره پیما نیاز ندارد. موشک‌های شهاب به رژیم صهیونیستی می‌رسد. نگرانی اصلی اسرائیل باید موشک‌های نقطه زن حزب الله با قدرت انفجاری بالا باشد. علت نگرانی اسرائیل آن است که ایران با پرتاب ماهواره، توانست قدرت فناوری خودش را ثابت کند. آمریکا و اروپا باید نگران این موفقیت ایران باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان