نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد


کارشناسان چینی اعلام کرده اند با الهام از مفاهیم شعری باستانی در ادبیات کشور خود نامی منحصربه فرد برای سفر فضانوردان به سیاره سرخ انتخاب کرده اند.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان چینی از چند سال پیش برای آماده سازی ارسال فضانورد به سیاره سرخ به مطالعه و تحقیق، شبیه سازی پایگاه فضایی مریخی در صحرای گبی و آموزش فضانورد پرداخته اند.

آژانس فضایی چین اعلام کرده است در طی ماه‌های آینده ماموریت سیاره مریخ خود را انجام خواهد داد و اکنون این ماموریت شروع و مراحلی از آن طی شده است.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
نام ماموریت سفربه سیاره سرخ Tianwen ۱ نام گذاری شده که برگرفته از شعری باستانی و طولانی از شاعری به نام Qu Yuan در ادبیات کشور چین است.

دانشمندان چینی در سال گذشته میلادی اولین آزمایش مریخ نورد خود را برروی زمین انجام دادند تا درسال ۲۰۲۰ اولین ماموریت بدون سرنشین به سیاره سرخ را انجام دهند.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
پایگاه شبیه سازی شده سیاره مریخ Mars Base ۱ نام دارد که در صحرای مشهور گبی واقع شده است و حتی علاقه‌مندان به سفربه سیاره سرخ می‌توانند از بخش‌هایی از این پایگاه فضایی که در سال‌های آینده مشابه آن در سیاره سرخ ساخته خواهد شد بازدید کنند.

تاکنون کشور‌های روسیه و آمریکا به سیاره سرخ، سفینه فضایی حاوی مریخ نورد ارسال کرده اند، مریخ نورد چینی‌ها قادر به شناسایی ساختار سیاره مریخ، اتمسفر و محیط سیاره خواهد بود واطلاعات را به زمین ارسال می‌کند.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
ماموریت مریخ کارشناسان چینی از یک مدارگرد مریخی، مریخ نشین و مریخ نورد دارای ۶ چرخ است. این مریخ نورد برای شارژ خود از پنل خورشیدی بهره می‌گیرد و حاوی ۱۳ ابزار علمی برای مطالعه‌های مختلف در سیاره مریخ است.

بنا به اعلام کارشناسان چینی مطابق پیش بینی‌ها با ارسال سفینه فضایی درسال میلادی جاری، پیش از ماه جولای سال ۲۰۲۱ سفینه فضایی به مدار سیاره مریخ می‌رسد و مریخ نورد ۲۰۰ کیلوگرمی ماموریت ۳ ماهه خود را شروع می‌کند.

بیشتر بخوانید: اسپیس ایکس فضانوردان را راهی سفر‌های فضایی می‌کند

درطول سال‌های اخیر چینی‌ها میلیارد‌ها دلار صرف پروژه‌های فضایی و تحقیقات علمی و نجومی کرده اند. از جمله دستاورد‌های کارشناسان چینی، انجام موفقیت آمیز ماموریت Chang'e-۴ به نیمه تاریک کره ماه بوده است.

محققان چینی همچنین درنظر دارند ماموریتی با سرنشین انسانی برای سفر به کره ماه تنظیم کنند. این ماموریت بنا به اعلام محققان چینی در دهه ۲۰۳۰ اجرایی خواهد شد.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
اولین موشک فضایی چینی‌ها درسال ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شده است. پیش بینی می‌شود ماموریت Tianwen-۱ شامل پرتاب فضاپیمایی با وزن ۵ تن به وسیله موشک فضایی Long March ۵ اواخر جولای یا آگوست سال میلادی جاری انجام شود.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
سوخت موتور این موشک فضایی از اکسیژن مایع خواهد بود. مدارگرد مریخی ماموریت Tianwen-۱ دارای دوربین، رادار، طیف سنج کانی شناسی، تحلیل گر ذره‌ها و نیز دستگاه رله برای ارسال و دریافت فرامین مدار گرد مریخی به مریخ نورد است.

کارشناسان چینی دو منطقه فرود درسطح سیاره مریخ برای ماموریت خود درسایت Utopia Planitia در نظر گرفته اند که وسعتی برابر با ۱۰۰ در ۴۰ کیلومتر دارد.

نام ماموریت چینی‌ها برای سفر به مریخ اعلام شد
از دیگر سو، ماموریت ارسال مریخ نورد آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه که به نام مریخ نورد رزالیند فرانکلین نام گذاری شده بود به دلیل همه گیری ویروس کرونا و بیماری COVID-۱۹ تا سال ۲۰۲۲ و قرارگیری در وضعیت مناسب پرتابی به تعویق افتاده است.

منبع:CNN
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403