احساس آرامش، هدیه والدین به کودکان در خانه‌نشینی کرونایی


یک روانپزشک معتقد است در حالیکه ترس از ابتلا به ویروس کرونا فراگیر شده، والدین باید در روزهای خانه‌نشینی کرونایی به فرزندان خود احساس آرامش داده و آنها را از اضطراب دور کنند.

مهشید رابطیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: والدین به خاطر داشته باشند در شرایط بحرانی، فرزندان به همان اندازه که بزرگ ترها می‌ترسند، آنان نیز در ترس و واهمه به سر می برند. کودکان نه تنها هر آنچه را در اطراف خود می‌گذرد می توانند احساس کنند و بشنوند، بلکه تنش و ترس مداوم والدین را در مواقع بحرانی بخصوص در این روزهای کرونایی نیز لمس می‌کنند.
وی ادامه داد: پدر و مادرها شاید در عمر خود هرگز چنین مواقعی را تجربه نکرده‌ باشند، گرچه ایده نرفتن به مدرسه چند هفته عالی به نظر رسد و کودکان تصور کنند یک اوقات تفریحی مثل تعطیلات تابستان است، اما باید واقعیت را پذیرفت که بچه ها در خانه به دام افتاده‌ و حتی دوستان و همکلاسی های خود را نمی‌بینند.

این متخصص کودک و نوجوان افزود: مشکلات رفتاری فرزندان در مواقع ضروری طی چند هفته افزایش می‌یابد و از طرفی ترس و اضطراب،‌ عصبانیت و یا اعتراض در بسیاری از خانواده ها بیشتر می شود به نحوی که پدر و مادر در این مواقع و به طور عادی نمی‌توانند کارهای روزانه را انجام دهند. در این ایام تشنج، تنش و رفتارهای مخالف بیشتری از جانب کودکان و یا بالعکس دیده خواهد شد و این رفتار طبیعی است و در این شرایط باید صبوری کرد و انتظار بیش از این نیست.

رابطیان اظهارداشت: آنچه کودکان در این شرایط به آن احتیاج دارند احساس راحتی و دوست داشتن است. والدین به آن‌ها این احساس را دهند که همه چیز خوب خواهد شد و این می تواند به معنای دوری گزیدن از اختلال در برنامه خانواده و دوست داشتن فرزندان کمک بیشتری کند.

وی گفت: برای کم کردن استرس و ترس در وجود بچه ها می توان برای نمونه با آنان مواقعی را به خمیر بازی، شیرینی پزی، پیتزا، و یا نان پختن اختصاص داد و یا تصاویری را انتخاب و رنگ کرد. بازی و فیلم تماشا کرد. با هم یک آزمایش علمی انجام داد یا یک سفر مجازی به باغ وحش کرد. کتاب مطالعه کرد و حتی به عنوان یک خانواده با هم شعر و آواز بخوانند. روزهای خود را در کنار فرزندان تنها به خوابیدن زیر پتوی گرم نگذرانید بلکه به دنبال انجام کاری سرگرم کننده باشند.

این روان درمانگر تصریح کرد: والدین توجه کنند از عقب ماندن درس‌های مدرسه بچه ها اصلا نگران نباشند. همه کودکان همین شرایط را دارند و همه چیز خوب خواهد شد. وقتی دوباره در کلاس حضور پیدا کنند، همه این دوره را اصلاح خواهد شد و آنها دوباره در کنار همکلاسی ها و معلم خود قرار خواهند گرفت. باید در نظر داشت معلمان خبرگان این موضوع هستند.

رابطیان افزود: پدر و مادر در این ایام سعی کنند فرزندی که در درس خواندن کم کار است و یا وقت کم تری برای درس خواندن می گذارد، بر سر این بچه ها فریاد نکشند و یا با آنان دعوا نکنند.

وی گفت: سلامت روان فرزند از هر لحاظ مهمتر است و آنچه که آنها در این مدت احساس می کنند، مدت‌ها پس از ناپدید شدن خاطره بحران بیماری کرونا، در ذهن آنها خواهد ماند،‌ بنابراین برای حفظ سلامتی و روح و روان آنان تصمیم بگیریم هر روز در مورد شاد کردن خود و بچه ها فکری تازه کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا