تالاب زریبار مریوان میزبان لک‌لک‌های سفید مهاجر


تالاب زریبار مریوان میزبان لک‌لک‌های سفید مهاجر

سنندج - ایرنا - لک‌لک‌های سفید هرساله در بهار تا اوایل فصل پاییز برای زادآوری و لانه گزینی میهمان تالاب بین المللی زریبار در شهرستان مرزی مریوان می‌شوند.

هر ساله با آغاز فصل بهار، روستاهای اطراف دریاچه زریبار در شهرستان مریوان میزبان لک‌لک‌های سفید مهاجر است، لک‌لک سفید که در زبان کُردی به آن حاجی له‌ق له‌ق می گویند یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه‌های مهم این پرنده در منطقه است.

لک لک سفید با نام علمی Ciconia Ciconia پرنده‌ای با ۱۰۲ سانتی‌متر طول است که در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است، نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

جنگل‌های بلوط در نزدیکی دریاچه زریبار اصلی ترین محل لانه سازی لک لک هاست، اهالی روستاهای حاشیه دریاچه زریبار معتقدند، لک‌لک های سفید نماد خوش اقبالی و صلح هستند به همین دلیل مردم روستاهای اطراف دریاچه برای این پرندگان لانه سازی می‌کنند و این به بخشی از فرهنگ مردم منطقه تبدیل شده است.

تالاب زریبار مریوان میزبان لک‌لک‌های سفید مهاجر

بیش از ۷۰۰ قطعه لک‌لک سفید در روستاهای حاشیه تالاب زریبار لانه گزینی می‌کنند

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان مرزی مریوان هر ساله پذیرای هزاران لک‌لک سفید در سه سایت بیلو، دره تفی و قلقله است.

ابراهیم همت بلند افزود: لک‌لک‌های سفید پرندگان مهاجری هستند که ماوای اصلی آنها منطقه مریوان بوده و هر ساله برای زادآوری و لانه گزینی به مریوان می آیند و ارتباط اکولوژیکی بسیار مناسبی با اهالی منطقه دارند و لانه های پیش ساخته مردمان این دیار را بدون هیچ شک و دودلی قبول می‌کنند.

وی یادآور شد: در روستای دره تفی بیش از ۵۰ لانه توسط مردم این روستا ساخته شده و لک‌لک‌های سفید مهاجر از این لانه ها به عنوان محلی برای جوجه آوری استفاده می‌کنند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان اضافه کرد: همه ساله درروستای دره تفی میزبان حدود ۳۰۰ قطعه، روستای بیلو میزبان حدود ۴۰۰ قطعه و روستای قلقله نیز میزبان حدود ۷۰ قطعه لک‌لک سفید است که شروع به لانه گزینی و زادآوری می‌کنند.

همت بلند افزود: اداره حفاظت از محیط زیست سالانه وضعیت سلامتی و زاد آوری لک‌لک‌های سفید را رصد و سرشماری می کند و تعدادی از جوجه ها را در لانه به منظور بررسی وضعیت مهاجرتی و مطالعه رفتاری حلقه گذاری کرده و حفاظت زیستگاه این پرندگان را در دستور کار دارد.

وی یادآور شد: هم اکنون کلونی بیلو در سطح شکار ممنوع حفاظت می شود که به احتمال قریب به یقین در سال های آینده با توجه به حضور لک لک ها، بکر بودن جنگل و تنوع گونه گیاهی و جانوری به سطح حفاظتی آثار طبیعی ملی ارتقا خواهد یافت و سایت بیلو جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خواهد شد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان تاکید کرد: بزرگترین و مهمترین عامل تهدید کننده این پرنده در شهرستان مریوان سیم های انتقال برق است که سالانه چندین مورد تلفات در اثر اصابت با سیم‌های برق رصد می‌شود.

وی اضافه کرد: حضور لک لک ها در مریوان به سالیان قبل برمی گردد و همواره مردم منطقه معتقد به هم زیستی مسالمت آمیز با این پرندگان بوده و به عنوان عضوی از اکوسیستم بشری پذیرفته شده اند.

همت بلند گفت: همواره حضور این گونه پرنگدان بازگشت آنها نوید بخش و یادآور اتفاقاتی خرسند از زندگی بومیان این منطقه بوده و همین امر باعث شده سالانه تعداد چشمگیری بر آمار این پرندگان اضافه شده و لانه های جدیدی تسخیر و آباد شود.

همت بلند اضافه کرد: هر جفت سالانه ۲ تا سه جوجه پرورش داده و گاها در بعضی لانه ها چهار جوجه هم دیده شده و غنای زیستی تالاب پویا و آباد زریبار و دشت های مجاور امکان تغذیه هرچه بهتر و وفور منابع تغذیه ای را برای لک‌لک‌ها فراهم کرده و همین امر به همراه آرامش زیستگاه و عدم استرس باعث افزایش تعداد و موفقیت در زاد آوری لک لک ها شده است .

تالاب زریبار مریوان میزبان لک‌لک‌های سفید مهاجر

مردم روستای قلقله به لک لک ها علاقه دارند

یکی از اهالی روستای قلقله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم این روستا از سال های دور تاکنون میزبان مهاجرت لک لک های سفید به روستا هستند و آنها را نماد خوش اقبالی و صلح می دانند و هر ساله با آمدن بهار منتظر مهاجرت دوباره این پرندگان زیبا هستند.

وی افزود: مردم روستای قلقله امسال چندین لانه برای لانه گزینی لک لک های سفید ساخته اند و باتوجه به اینکه یکی از ظرفیت های گردشگری این روستا وجود این پرندگان زیبا است، از آنها محافظت کرده و تلاش خواهیم کرد هرساله تعدادی لانه برای این پرندگان بسازیم.

لک‌لک پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پاها و گردن را کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد، آرام و کند راه می‌رود و روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه می‌سازند، لک‌لک‌ها یک تیره از راسته لک‌لک ‌سانان هستند که گونه‌های مختلفی دارند.

وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط در شهرستان مریوان باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است، روستاهای بیلو، قلقله و دره تفی در مریوان و سویرو در بانه میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان است.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)