تصویربرداری ماهواره نور از ذهن تاجزاده!/ درددل‌های علی ربیعی درباره قتل‌های زنجیره‌ای


علی مطهری به تازگی در یک مصاحبه تأکید کرد: ولی فقیه مسئول گوشت و نان مردم نیست، حاکم رئیس‌جمهور است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

درد و دل‌های علی ربیعی درباره "قتل‌های زنجیره‌ای"

تصویربرداری "ماهواره نور" از ذهن تاجزاده!/ درددل‌های علی ربیعی درباره قتل‌های زنجیره‌ای

علی ربیعی، فعال امنیتی سابق و سخنگوی فعلی دولت، اخیراً در بخشی از یک متن دلنوشته پیرامون زندگی خود که رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب آنرا منتشر کردند، نوشت: نمی‌دانم؛ گویا تقدیرِ مرا با بحران سرشته‌اند: همه جا بوده‌ام. جنگ و خاک و اعتراض‌های فقرا در ظلمات چاه نابرابری‌ها. آمدن به کمک دانشجویان در حادثه کوی دانشگاه.

او همچنین در ادامه اشاره تلویحی به سوابق خود می‌افزاید:

"پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای که در پنهان امنیت و عقیده غلط جان می‌ستاندند. با این امید که دیگر تکرار نشود."[1]

*منظور آقای ربیعی از این درد دل؛ اشاره به حضور او در کمیته تحقیق پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در سال 78 است.

پرونده‌ای که همچنان ابعاد پنهان بسیاری دارد...

در این رابطه، حسام‌الدین آشنا، دیگر چهره امنیتی دولت نیز زمانی در توییتر خود نوشت: مطمئن هستم که وزیر وقت اطلاعات (درّی نجف‌آبادی) نه در آن جنایات دخیل بوده و نه از آمران آن خبر داشت. من در همان سال ١٣٧٧ در روزنامه‌های انتخاب و جمهوری اسلامی با نام مستعار بهمن شناسا مطالب لازم را دراین‌باره نوشته‌ام. این پرونده به سخت‌ترین و خشن‌ترین وجه ممکن مورد رسیدگی قرار گرفت. آنچه در سازمان قضائی نیروهای مسلح اتفاق افتاد، به‌هیچ‌وجه کمتر از اصل قتل‌ها نبود. روزی باید از آقای نیازی سؤالات سختی پرسید.[2]

حجت‌الاسلام پورمحمدی، معاون اسبق ضد جاسوسی وزارت اطلاعات هم چند سال قبل در گفتگو با مشرق تأکید کرد که عاملان قتل‌های زنجیره‌ای از چپ‌های وزارت اطلاعات بوده‌اند.[3]

در بحث سرشتگی تقدیر ربیعی با بحران؛ موارد دیگری هم وجود دارد که البته در متن دلنوشته فوق‌الذکر، اشاره‌ای به آنها نشده!

مثلا حضور ربیعی در ستاد میرحسین موسوی در سال 88 که با بحران فتنه 88 همراه بود و یا حضور او در ستاد تصمیم‌گیری دولت آقای روحانی در بحبوحه تصمیم عجیب و خلق‌الساعه دولت برای گران‌کردن بنزین که جرقه اغتشاشات آبان 98 را زد...

***

تصویربرداری "ماهواره نور" از ذهن تاجزاده!

تصویربرداری "ماهواره نور" از ذهن تاجزاده!/ درددل‌های علی ربیعی درباره قتل‌های زنجیره‌ای

مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یک توییت، با اشاره به پرتاب ماهواره نور به دست سپاه پاسداران نوشت:

"ساخت و پرتاب ماهواره و موشک‌های دوربرد افتخارآفرین است ولی اگر با جلب اعتماد مردم و بهبود اقتصادی همراه نشود، در بهترین حالت شوروی می‌شویم که فضا را فتح کرد و اتم را شکافت، اما فرو پاشید، و در بدترین حالت کره شمالی، که موشک دارد ولی نان ندارد."

*این قاعده صحیحی به نظر نمی‌رسد که آقای تاجزاده و دوستانشان یک دولت اصلاح‌طلب با گفتمان مذاکره را به مردم تحمیل کنند و چند سال بعد که ناکارآمدی این دولت و این گفتمان بر همه آشکار می‌شود و موسم پاسخگویی و عذرخواهی فرا می‌رسد؛ آقایان دستاوردهای اقتصادی را از کس دیگری مطالبه کنند!

مع‌الوصف، نظام جمهوری اسلامی ایران کارنامه‌ای عظیم دارد که در سر جمع دولت‌های 41 سال گذشته؛ کاملا قابل دفاع است اما امثال آقای تاجزاده در یک نقشه از پیش تعیین شده قصدی برای بیان آن ندارند.

کارنامه‌ای که می‌گوید نظام جمهوری اسلامی ایران امروز نه تنها با معضل نان و شیوع گرسنگی مواجه نیست بلکه خود را در زمره سیرترین کشورهای جهان قرار داده است[4]، میزان فقر مطلق آن از کشور انگلیس هم کمتر است[5] و رقم بیکاری کشور در آستانه تک رقمی شدن است[6].

می‌ماند خطر براندازی و "فتنه اقتصادی" که در اینجای کار ما هم با فرض ذهنی آقای تاجزاده موافقیم... موافقتی که البته اذعان دارد اگر با تحرّکات امثال تاجزاده مبنی بر انکار دستاوردهای کشور و فراهم آوردن زمینه‌های اغتشاش خیابانی در ذهن افکار عمومی، مواجهه دقیقی صورت نگیرد و خواص اقدام به روشنگری نکنند؛ تجربه حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی(علیهم‌السلام) تکرار می‌شود و حکومتی که در صدر آن صالح‌ترین انسان‌های دهر نیز قرار دارند؛ در بهتان ناکارآمدی و فساد قرار می‌گیرد و بسا که در خطر براندازی نیز قرار گیرد.

گفتنیست، تاجزاده قبل از این و در واکنش به پیروزی‌های بزرگ کشورمان در محور مقاومت و تأمین امنیت فرامرزی مردم ایران نیز گفته بود: این جامعه لجن است؛ گرسنه‌ایم و می‌خواهند بروند دریای مدیترانه![7]

او یکی از اصلاح‌طلبانی است که تأکید دارد اغتشاشات آبان98 با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد.[8]

***

صحبت‌های درست علی مطهری که باید مورد اقتراح قرار گیرد:

ولی فقیه مسئول گوشت و نان مردم نیست، حاکم "رئیس‌جمهور" است

تصویربرداری "ماهواره نور" از ذهن تاجزاده!/ درددل‌های علی ربیعی درباره قتل‌های زنجیره‌ای

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در بخشی از مصاحبه خود با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه سازندگی درباره بحث "ولایت فقیه" گفته است: باید برداشت خود را از ولایت فقیه اصلاح کنیم. ولی فقیه ناظر است. این تعبیر شهید مطهری است. ایشان معتقد بود ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است؛ یا به تعبیری ولایت فقه و اسلام است و نه ولایت شخص، ولایت مکتب است نه ولایت شخص. ولی فقیه حاکم نیست بلکه صلاحیت حاکم را تأیید می‌کند. حاکم رئیس‌جمهور است. اما عده‌ای اصرار دارند موضوع را طور دیگری ببینند. ولی فقیه را حاکم می‌دانند. این دو نگاه متفاوت است.

او می‌افزاید: کسانی مثل شهید مطهری ولی فقیه را ناظر می‌دانستند و نه حاکم؛ چون می‌دانستند که اگر این نگاه را نداشته باشیم بعدها با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد. اینکه بخواهیم ولی فقیه را مسئول گوشت و نان و... همه چیز مردم بدانیم ما را به جای درستی نمی‌رساند. ولی فقیه ولایت ایدئولوژیک دارد و باید از بالا نظارت کند تا حکومت از جاده اسلام خارج نشود. او در موارد حساس وارد می‌شود.

مطهری همچنین تصریح می‌کند: اما یک عده چون معتقدند ولی فقیه حاکم است پس معتقدند ولی فقیه باید در همه جزییات امور وارد شود و دستور بدهد. در حالی که در نگاه امام و شهید مطهری ولی فقیه مجری نیست؛ ناظر است.

*سخنان درست آقای مطهری درباره "ولایت مطلقه فقیه" در حالی است که کسانی از اصلاح‌طلبان طی 6 سال گذشته تلاش کردند تا چیز دیگری را در این باره به مردم بگویند...

در واقع آنها در تقلا برای کتمان ناکارآمدی گزینه‌ای که در دامن رأی مردم گذاشته بودند؛ با کنایه به رهبری مظلوم نظام از چیزی به نام "دولت پنهان" و "دولت موازی" سخن گفتند!

برخی از آنها حتی از این گفتند که روحانی تنها چند درصد بیشتر در اوضاع کشور مقصر نیست.[9]

آنها حتی از زبان سعید حجاریان اعلام کردند که "رئیس جمهور واقعی، مقام رهبری است."![10]

و تمام این صحبت‌ها در حالی بود که اصلاح‌طلبان از بابت دولت و مجلس به مردم قول داده بودند که چرخ زندگی‌ها تندتر می‌چرخد و برجام مساوی با ارزانی است!

البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که با یک گل بهار نمی‌شود و برای مقابله با مفهوم سوئی که جریان سیاسی خاص به طرز ناجوانمردانه‌ای آنرا در قبال مسئولیت‌های رهبری پمپاژ می‌کنند؛ شنیدن سخنانی شبیه به آنچه که دکتر مطهری گفته است از تمام مأذنه‌ها و تریبون‌های کشور لازم است.

***

1_ https://etemadonline.com/content/400781

2_ https://fararu.com/fa/news/379258

3_ mshrgh.ir/106530

4_ mshrgh.ir/944980

5_ https://tn.ai/1943133

6_ mshrgh.ir/1064903

7_ mshrgh.ir/891831

8_ mshrgh.ir/1018114

9_mshrgh.ir/882380

10_khabaronline.ir/news/764821

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...