طبس تا عین الاسد؛ کابوسی برای آمریکا


طبس تا عین الاسد؛ کابوسی برای آمریکا

درست 40 سال پیش در پنجم اردیبهشت 1359 حادثه‌ای بزرگ در تاریخ ایران و آمریکا ثبت شد، حادثه‌ای بزرگ که باعث شد بار دیگر یکی از نقشه‌های شوم استکبار جهانی به رسوایی کشیده شود.

طبس تا عین الاسد؛ کابوسی برای آمریکا آمریکایی‌ها برای نجات آمریکایی‌های گروگان گرفته شده به دست دانشجویان پیرو خط امام عملیاتی پیچیده را طراحی کرده بودند غافل از اینکه کار خدا را نمی‌توان پیش بینی کرد.
این عملیات با نام پنجه عقاب در ارتش آمریکا طراحی و به دست نیروی دلتا اجرا شد که نخستین تجربه عملیاتی این نیرو بود.
از آنجا که دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌ها ناکام مانده بود، جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت این کشور دستور اجرای عملیات آزادسازی را صادر کرد.
ژنرال جونز رییس وقت ستاد مشترک ارتش ۴ اردیبهشت را مناسب‌ترین زمان برای شروع عملیات اعلام کرد.
هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگرد‌ها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل شدند. این بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیما‌بر بازگشت. ۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون آنکه نیرو‌های نظامی ایران بدانند فرود آمدند.
هنگام سوختگیری یکی دیگر از بالگرد‌ها دچار نقص فنی شد و به این ترتیب هنوز عملیات آغاز نشده ۳ فروند بالگرد آن‌ها از دست رفت.
پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیرو‌ها را داد، ولی هنگام برخاستن هواپیما‌ها و بالگرد‌ها توفان شن آغاز شد و یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خوردند و هر دو آتش گرفتند.
در این حادثه ۸ نفر از نیرو‌های امریکایی در آتش سوختند و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی ماندند.
بقیه نیرو‌ها نیز با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز رساندند و بدین‌ترتیب عملیات به‌طور کامل و مفتضحانه‌ای شکست خورد.
طوفان شن در کویر ایران به عنوان مخفی‌ترین سلاح طبیعی که از چشم کارشناسان آمریکایی پنهان مانده بود کار خود را کرد و چریکی‌ترین عملیات نظامی ارتش آمریکا در خاک ایران خنثی شد و نظام نوپای جمهوری اسلامی با کمترین تلفات و تنها با دادن یک کشته - شهید محمد منتظر قائم - شکست تلخی را به آمریکا تحمیل کرد.
شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس یکی از حوادث شگفت‌انگیز و عبرت‌آموز دهه‌های اخیر است که از آن درس‌ها می‌توان آموخت.
بیابان طبس مصداقی برای سوره فیل است که دانه‏‌های ریز شن، بر نیرومندترین سپاه عصر حاضر چیره شد و آنان را که از پیشرفته‌‏ترین وسایل و تجهیزات بهره می‏‌بردند، به ذلت کشانید.
گواه این نکته بیانات رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است که در همان روز ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ فرمود: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپتر‌های آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.»
آمریکا از این واقعه درس نگرفت و به خباثت‌ها، تحریم‌ها و جنایات خود علیه ملت ایران ادامه داد، ولی با رشادت‌های نیرو‌های مسلح و ملت شجاع ایران در همه این سال‌ها ناکام ماند چنانکه در سال ۱۳۸۹ با تلاش‌های نیروی هوافضای سپاه پهپاد فوق مدرن آمریکا که برای جاسوسی به آسمان ایران آمده بود در همان صحرای طبس شکار شد.
دولت آمریکا در ادامه شرارت‌های خود، ۱۳ دی ۱۳۹۸ سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی را در حمله‌ای تروریستی به شهادت رساند و پاسخ آن را چند روز بعد با حملات کوبنده موشکی ایران به قلب پایگاه عین الاسد دریافت کرد.
مقامات آمریکا امروز باید با مرور این کارنامه جنایتکارانه خود در ۴۰ سال اخیر ماجرای صحرای طبس تا عین الاسد
را بازخوانی کنند و بدانند که آن‌ها جز طبل توخالی چیزی نیستند و اقتدار و عزت از آن ملت شریف ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول