ایران جزء 6 کشور دنیا در مقابله با کرونا/ رکورد ناب بین المللی در آمار بهبودیافتگان کرونایی


ایران جزء 6 کشور دنیا در مقابله با کرونا/ رکورد ناب بین المللی در آمار بهبودیافتگان کرونایی

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء 6 کشور برجسته دنیا در ارائه تجربیات مقابله با کرونا در نشست ویدیو کنفرانسی سازمان جهانی بهداشت بود.

ایران جزء 6 کشور دنیا در مقابله با کرونا/ رکورد ناب بین المللی در آمار بهبودیافتگان کرونایی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین روز نشست ویدئو کنفرانس کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت به منظور تبادل تجربیات پیرامون کووید ۱۹ برگزار شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (امرو) در این جلسه سخنرانی‌ کرد.

نمکی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران به تشریح مسائل بحث شده در جلسه ویدیو کنفرانسی سازمان جهانی بهداشت پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی جزء ۶ کشور برجسته دنیا برای بیان تجربیات مقابله با کرونا محسوب می شود چرا که در نشست ویدیو کنفرانسی سازمان جهانی بهداشت از بین کشور‌های شرق مدیترانه، جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات برتر خود برگزیده شده بود و برای من به عنوان یک سرباز کوچک افتخار است که در اوج تحریم که دشمنان منتظر بودند، ایران فرو بریزد، ما این گونه شرایط را مدیریت کردیم.

نمکی بیان کرد: ما اگر خزانه تهی در هجمه کرونا داشتیم، ولی دل‌های پر از مهربانی و دست‌های پر از همت و روح‌های پر از غیرت و کادر بهداشت و درمان پر از ایثار و فداکاری و مردم مهربان و همراه و همدل و رهبرانی پر از تدبیر و دلسوزی داشتیم و در مقابله با کرونا، همکاری نیرو‌های بین بخشی و وفاق و همدلی را شاهد بودیم و توانستیم مرگ‌های ناشی از کرونا را در سه هفته به یک سوم و موارد ابتلا را تا ۴۰ درصد کاهش دادیم و این برای جمهوری اسلامی ایران افتخاری است و این دستاورد را تبریک می‌گویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما اگر همین مسیر را با همدلی و وفاق و رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی راه را با همین سرعت ادامه دهیم،‌ یک رکود جهانی ثبت خواهیم کرد و در اولین مرحله آمادگی ایران برای پذیرش بیمارن را بیان کردیم و ما حتی یک بیمار سرگردان در بیرون بیمارستان ها نداشتیم و خوشبختانه از روزهای نخست تست ها را اسکلب کرده بودیم و بیماران را با اصول درست هدایت کردیم و هیچ گروه سنی بدون خدمت رسانی نماند و حتی یک مورد غیر کرونایی در اورژانس بلا تکلیف نگه نداشتیم و تمام بیماران قلبی در سی سی یو پذیرا بودیم و بیماران کرونایی ها تحت درمان بودند.

او گفت: آمار بهبودیافتگان ایران رکورد ناب بین المللی است و این افتخاری است و به پزشکان و پرستاران تبریک می‌گویم که بیماری کرونا را مدیریت کردند و ما تجربه بزرگ غربالگری بسیج ملی مقابله با کرونا را با دنیا به اشتراک گذاشتیم.

نمکی گفت: درست است که در طرح تحول سلامت توانستیم تخت‌های بیمارستانی را اضافه کنیم، اما امروز با همه این افزایش‌ها میزان تخت ما ۱.۶ به هزار نفر جمعیت بوده و این رقم در کشور‌های اروپایی ۵ تا ۶ برابر ایران بوده و میزان پرستاران کشور‌های اروپایی ۲ تا ۳ برابر در ایران به ازای هر تخت است اما آنچه ما را از مهلکه به در برد، نخست، ایثار، فداکاری، گذشت کادر بهداشت و درمان و همکاری گسترده و درک و فهم مردم بود. در جایگاه دوم هم چیزی که سربار بیمارستانی را کم کرد و به پزشکان و پرستاران فرصت داد تا نفس بکشند، طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و غربالگری گسترده بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: مبنای بسیج ملی مقابله با کرونا پرونده الکترونیک سلامت بود که ان را به عنوان یک تکلیف بر زمین مانده دنبال کردیم و توانستیم برای 80 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهیم و توانستیم بیش از 70 میلیون ایرانی را در غربالگری مقابله با کرونا با ثبت آنلاین رصد و بیماران و افراد مرتبط با آنها را در مراحل اولیه ایزوله کنیم و این از مراجعه و بار بیمارستان ها کم کرد و این تجربه استفاده از ظرفیت بهداشت بود.

نمکی گفت: ما از بهورزان، مراقبان سلامت، ‌ماماها و تمام کادر بهداشتی به عنوان یک ظرفیت بی بدیل در کنار سایر دستگاه ها در بسیج مقابله با کرونا استفاده کردیم و این تجربه بزرگ تاریخی را خلق کردیم که در تاریخ ایران ماندگار خواهد ماند و همیشه می گویم مثل زلزله تهران که امیدواریم هیچ وقت رخ ندهد و پیش بینی می کنند،‌هر 135 سال یکبار رخ دهد، یک پاندمی مثل کرونا هم هر یک و نیم قرن یک بار رخ خواهد داد و اقدامات ما در تاریخ ایران جاودانه خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما از سازمان جهانی بهداشت خواستیم که تحریم های ظالمانه بر مردم ایران برداشته شود، گفت: ما درخواست کردیم کاری بکنند که فشار به کشورهای ضعیف کمتر وارد شود و زیر ساخت های نظام سلامت در اثر تبعیض کمتر آسیب بیند و مردم بتوانند با یک مراقبت ویژه دوران کرونا را برای جلوگیری و پیشگیری از فروپاشی اقتصادهای جهان سپری کنند.

در حال تکمیل/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟