رئیس جمهور سابق آمریکا و جلوگیری از کشتن «بن‌لادن» در افغانستان


یک مقام ارشد سازمان «سیا» گفت که «بیل کلینتون» پیش از حملات 11 سپتامبر مانع کشتن «بن‌لادن» در افغانستان شد.

آفتاب‌‌نیوز :

یک مستند تازه فاش کرد که «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق آمریکا فرمانی را امضا کرد که از عملیات کشتن «اسامه بن‌لادن» سرکرده سابق القاعده در افغانستان جلوگیری کرد.

به گزارش «واشنگتن اگزماینر»، «باب گرنیر» رئیس سابق مرکز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اسلام‌آباد در مستند «طولانی‌ترین جنگ» گفت که به این سازمان اجازه شده بود تا «عملیات مرگبار» را علیه بن‌لادن انجام دهد اما این سازمان نمی‌توانست حمله‌ای را با هدف صریح کشتن وی انجام دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا و جلوگیری از کشتن «بن‌لادن» در افغانستان

گرنیر در این باره گفت: «از ما خواسته شده بود تا این تهدید را در حالی بر طرف کنیم که دستمان بسته است».

وی همچنین توضیح داد که سیا باید سرکرده سابق القاعده را با استفاده از منابع اطلاعاتی در قبیله‌های افغانستان از بین می‌برد.

گفتنی است که رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از آن لایحه‌ای را امضا کرده بود که هدف حمله به بن‌لادن نمی‌توانست کشتن وی باشد.

وی خاطرنشان کرد: منابع ما گزارش دادند که «اسامه بن لادن در موقعیت قرار دارد، وقتی اینجا را ترک می‌کند می‌خواهد از این چهارراه مشخص عبور کند؛ آن‌ها پیشنهاد کردند تا مواد منفجره زیادی را زیر آن چهارراه‌ها دفن کنیم تا وقتی کاروان وی عبور می‌کند آن را منفجر کنیم».

این افسر ارشد سابق سیا گفت که پاسخ آن‌ها منفی بود زیرا اگر با این کار موافقت می‌کردند امکان به زندان رفتن آن‌ها وجود داشت.

گفتنی است که کلینتون پیش از این نیز در موقعیتی قرار داشت تا بن‌لادن را بکشد.

«مارتی مارتین» افسر سابق مبارزه با تروریسم در سازمان سیا نیز در این باره گفت: این یک تهدید واقعی بود و اگر رئیس جمهور کلینتون اقدام می‌کرد و اسامه بن‌لان را می‌کشت دیگر یازده سپتامبری وجود نداشت و اگر یازده سپتامبری نبود، شرایط کنونی افغانستان نیز در کار نبود و اگر افغانستانی در کار نبود احتمالاًَ عراقی نیز وجود نداشت.

بن‌لادن در ماه می سال 2011 میلادی در حمله نیروهای آمریکایی به ساختمان محل اقامتش در «ایبت‌آباد» واقع در حدود 150 کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان کشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس