ایجاد تقاضای حباب‌گونه در بورس/ تقاضاهای واقعی جهت سرمایه‌گذاری است نه سود آنی


ایجاد تقاضای حباب‌گونه در بورس/ تقاضاهای واقعی جهت سرمایه‌گذاری است نه سود آنی

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تمام تقاضاهای بازار بورس واقعی نیست، گفت: در حال حاضر افراد به دلیل محدودیت در بازار سکه و دلار به سمت بازار بورس هجوم آورده اند که این موجب تقاضای حباب گونه در آن شده است، البته زمان ترکیدن حباب بورس هنوز مشخص نیست.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره رونق بازار بورس در شرایطی که به دلیل کرونا، اقتصاد کشور دچار چالش هایی شده است، اظهار کرد: به طور قطع تقویت بازار بورس به منزله تقویت بازار سرمایه به عنوان یکی از رکن های بازار مالی است.

وی با اشاره به دو جنبه بازار مالی شامل بازار پولی و سرمایه، گفت: بازار پولی بیشتر حاکم بر روابط بین بانکی است که نقش واسطه مالی را ایفا می کنند، از سوی دیگر بازار سرمایه که در قامت بازار بورس مطرح است، در تامین سرمایه برای شرکت های تولیدی تخصیص منابع می کند، همچنین تجهیز منابع این بازار از شکل گیری دارایی های کاغذی و یا عرضه سهام اتفاق می افتد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه برای توسعه ظرفیت اقتصادی یکی از ابزارهای مهم توسعه بازار سرمایه است، تصریح کرد: بازار سرمایه علاوه بر تامین مالی سرمایه گذاران، می تواند از سپرده های بیشمار مردم بهره مند شود.

وی در خصوص نوسانات و رشد بازار بورس در ایران، توضیح داد: متاسفانه در بسیاری مواقع رشد بازار بورس در ایران حباب گونه است و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و نقدینگی جامعه که بعضا در دست شرکت های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی است و اغلب براساس برخی منابع غیرمولد ایجاد می شود، بورس رشد حبابی خواهد داشت، در حالیکه زمانی نقدینگی تبدیل به دارایی می شود که تنوع در بازار دارایی وجود داشته باشد.

طیبی با اشاره به محدودیت کنونی در بازارهای مختلف همچون طلا، دلار و ...، گفت: در این شرایط تقاضا برای دارایی های کاغذی بازار بورس بیشتر می شود، درحالیکه بازار سرمایه کشور باید از ساختار عمیق و گسترده ای همچون روابط بین بانکی و بین المللی برخوردار باشد که اکنون از این فضا به دور است که موجب ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، هجومی و به اصطلاح گله ای به بازار بورس می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افراد به دلیل محدودیت در بازار سکه و دلار به سمت بازار بورس هجوم آورده اند که این موجب تقاضای حباب گونه در آن شده است، البته زمان ترکیدن حباب بورس هنوز مشخص نیست.

این استاد اقتصاد با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر تمام تقاضای موجود در بازار بورس واقعی نیست، گفت: تقاضای واقعی همواره برای انجام سرمایه گذاری است و اما اگر تقاضاها به واسطه شکل گیری دارایی های جدید و سودهای آنی باشد، تقاضای واقعی نخواهد بود.

وی در خصوص اینکه آیا اقتصاد کشور با توجه به از دست دادن درآمدهای نفتی می تواند بر بازار سرمایه تمرکز کند یا خیر؟ اظهار کرد: اگر بازار سرمایه از بنیان محکمی برخوردار باشد و ظرفیت اقتصادی را افزایش دهد می تواند بازار خوبی برای تامین سرمایه و منابع مالی برای اقتصاد کشور باشد مشروط بر اینکه در این بازار عرضه و تقاضاکننده وجود داشته باشد و از سوی دیگر سایه رانت ناشی از شرکت های بزرگ در آن شکل نگیرد و سهام صنعت با ارزش واقعی خود عرضه شود.

طیبی درباره وضعیت بازار بورس در شرایط کنونی شیوع کرونا، گفت: در حال حاضر کرونا موجب شده بسیار از مناسبات اقتصادی و کسب و کارها دچار نااطمینانی و در نهایت موجب کاهش تقاضا در بازار شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که سهام شرکتی در بازار سرمایه عرضه می شود، پشتوانه آن باید فعالیت اقتصادی مناسبی باشد و اگر فعالیت و شرکتی به دلایلی از جمله کرونا تعطیل و نیمه تعطیل باشد و از سوی دیگر نقدینگی های غیر مولد و غیرقابل انتظار ایجاد شود و ارزش سهامی افزایش یابد بعد از مدتی احتمال ریزش ارزش سهام وجود دارد که موجب می شود افراد دارایی های خود را از بازار سرمایه خارج کرده و به سمت بازارهای دلالی دیگر همچون طلا، دلار، مسکن و ... برود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر صرفا به دنبال سودهای آنی باشیم نمی توان بر بازار سرمایه جهت توسعه ظرفیت اقتصادی کشور تمرکز کنیم، چراکه سرمایه گذاری در این بازار فعالیتی بلندمدت است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید