درس سقوط تاریخی قیمت نفت امریکا برای اوپک پلاس/ احتمال آشفتگی بیشتر بازار نفت


سقوط قیمت نفت خام امریکا نشان داد، اگر در ماه مِی، شاهد عملیاتی شدن بیش از 80 درصد از تعهد کاهش 19 میلیون بشکه ای عرضه توسط اوپک پلاس، و دیگر کشورهای تولید کننده نفت جهان نباشیم، بازار نفت بیش از پیش آشفته خواهد شد.

به گزارش سایت طلا ، قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا همان نفت خام آمریکا شب گذشته به زیر صفر رسید و در بامداد امروز (به وقت تهران) قیمت حدود منفی 40 دلار را تجربه کرد.

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص سقوط تاریخی قیمت نفت خام امریکا در شب گذشته در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بازار منتظر رسیدن ماه می و اجرای توافق نماند و این نشان داد که شرایط بازار نفت بدتر از آن چیزی است که اوپک پلاس فکر میکرد.

وی در خصوص دلایل سقوط قیمت نفت خام امریکا گفت: عرضه زیادتر از حد تقاضا، تکمیل شدن ظرفیت انبارها به طوری که هزینه ذخیره سازی از قیمت خود نفت در آمریکا بیشتر شده، از دلایل این افت تاریخی قیمت است.

وی افزود: چاههای عملیاتی که در مناطق محصور در خشکی هستند، برای ذخیره سازی مجبورند نفت تولیدیشان را به خلیج مکزیک بفرستند و در عین حال محدودیت حمل و نقل از طریق خطوط لوله هم وجود دارد؛ در واقع هم هزینه انتقال به شدت افزایش یافته و هم جایی برای ذخیره و انبار نیست؛ از اینرو تولید نفت به صرفه نیست.

درس سقوط تاریخی قیمت نفت امریکا برای اوپک پلاس/ احتمال آشفتگی بیشتر بازار نفت

خطیبی در پاسخ به اینکه چرا در این شرایط، تولید نفت در امریکا، مثل کانادا متوقف نمی شود، گفت: در آمریکا اگر چاه نفتی را تعطیل کنند، باید به مقدار قابل توجهی جریمه پرداخت کنند، برای همین تولید نفت ادامه می یابد، حتی اگر نفت را مثل زباله رد کنند.

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: یک راه حل، خرید نفت آمریکا توسط دولت آمریکا است که میتواند صرف افزایش سطح ذخائر استراتژیک شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود در کاخ سفید اعلام کرد که با توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، آمریکا ذخایر استراژیک نفت خود را پُر و 75 میلیون بشکه را به این ذخایر اضافه خواهد کرد.

از اینرو، خرید نفت توسط دولت امریکا، می تواند راهکاری برای حل این مسئله باشد، چرا که این سقوط قیمت مربوط به قیمت نفت خام تحویلی در ماه مِی بوده و قیمت شاخص نفتی برای تحویل در ماه ژوئن، با چنین افتی مواجه نشده است.

این اتفاق نشان می دهد که اوپک پلاس، بسیار دیر به فکر ترمیم بازار افتاده و اگر در ماه می نیز شاهد عملیاتی شدن بیش از 80 درصد از تعهد کاهش 19 میلیون بشکه ای عرضه توسط اوپک پلاس، و دیگر کشورهای تولید کننده نفت جهان نباشیم، بازار نفت بیش از پیش آشفته خواهد شد.

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

یک فرصت تاریخی در انتظار طلا | 12.0 هزار فلز زرد در هفته آینده به کدام سو میرود ؟ | 4.1 هزار استفاده از طلای دست دوم باعث انتقال بیماری های پوستی می شود / تعطیلی کارگاههای تولیدی با خرید طلای بی اجرت | 5.2 هزار پیش‌بینی قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در سال ۹۹ | 1.6 هزار سیگنال مبهم روسی به بشار اسد | 1.6 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟