افشای اسنادی درباره عملیاتهای جاسوسی ترکیه در کمپ‌های پناهجویان یونان


افشای اسنادی درباره عملیاتهای جاسوسی ترکیه در کمپ‌های پناهجویان یونان

پایگاه اینترنتی نوردیک مانیتور فاش کرد، یک سری اسناد محرمانه نشان داده‌اند که سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) به کمپهای پناهجویان در یونان نفوذ کرده تا از مخالفان و منتقدان دولت رجب طیب اردوغان جاسوسی کند.

افشای اسنادی درباره عملیاتهای جاسوسی ترکیه در کمپ‌های پناهجویان یونان
به گزارش فانوس، به نقل از گیریک‌سیتی‌تایمز، بر اساس یک گزارش محرمانه پلیس ترکیه که داده‌های مربوط به چند آژانس دولتی را جمع آوری کرده، جاسوسی‌های عوامل اطلاعاتی ترکیه علیه اعضای گروه فتح‌الله گولن و مخالفان و منتقدان اردوغان که مجبور به فرار کردن از سرکوبهای گسترده دولت آنکارا و رفتن به یونان شده‌اند، صورت گرفته‌اند.

جنبش فتح‌الله گولن زمانی یک هم‌پیمان اردوغان بود اما هم اکنون دشمن اصلی حکومت وی است.

اسناد مذکور در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ به صورت الکترونیک مهر و موم شده‌اند و به عنوان یک سند داخلی نزد دیگر سازمان‌های دولت از طریق سیستم مدیریت اطلاعات الکترونیک دولت ترکیه اعلام شده‌اند.

هر چند که "فعالیتهای محرمانه سازمان اطلاعات دولت ترکیه در یونان" به خوبی شناخته شده است اما این اسناد، مدارکی نادر هستند که انجام چنین عملیاتهایی در خاک یونان را تایید می‌کنند. این اسناد رصدهای ترکیه بر پناهجویان و مهاجران غیرقانونی حاضر در یونان را با هدف شناسایی اسامی و برنامه‌های مخالفانی که هدف اذیت و آزار حکومت اردوغان قرار گرفته‌اند، فاش می‌سازند.

در این اسناد توضیحاتی درباره زنی به نام "هلال بیلیم" به عنوان کسی که به سبب اتهام ارتباط با گولن تحت تعقیب قرار دارد، داده و گفته شده که او یکی از کسانی است که بعد از تلاش برای کودتا علیه اردوغان در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ خاک ترکیه را ترک کرد. در ادامه این توضیحات گفته شده است: در ادامه کارهای اطلاعاتی او به عنوان یکی از گولنیستهای حاضر در یک مرکز پناهجویان در یونان شناسایی شد و همچنین مشخص شد که برخی از اعضا و حامیان جنبش گولن به شکل غیرقانونی به صورت غیرقانونی با عبور از مرز وارد یونان شده‌اند، برخی از آنها همچنان در یونان بوده و درخواست پناهندگی ثبت کرده‌اند و عده‌ای دیگر هم به دیگر کشورهای اروپایی به ویژه آلمان نقل مکان کرده‌اند.

همچنین این اسناد محرمانه انجام یک تحقیقات کیفری تحت نظارت آدم آکینجی، دادستان آنکارا علیه تعدادی از گولنیستهای ساکن خارج از ترکیه را فاش ساخته‌اند. یکی از این افراد حسن جوجوک، یک خبرنگار ترکیه‌ای است که در دانمارک به سر میبرد و یک بار به دلیل آنکه هدف تهدید جانی قرار گرفت،‌ سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک او را به مکانی امن منتقل کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403