زمزمه‌های جنگ داخلی در آمریکا


زمزمه‌های جنگ داخلی در آمریکا

سایه سنگین کرونا اقتصاد و سیاست را در اروپا و آمریکا را شدیدا به چالش کشید، به طوری که در آمریکا برخی گزارش‌ها از احتمال جنگ داخلی در این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، جهان کماکان با آمارهای نگران‌کننده از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. دیروز تعداد مبتلایان به این ویروس از دو میلیون و ۴۱۹ هزار نفر گذشت و تعداد فوتی‌ها نیز متاسفانه به ۱۶۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید. در اروپا شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا، از مرز یک میلیون نفر عبور کرده و تعداد فوتی‌ها نیز در این قاره از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری اروپا، که دیروز انتشار یافت، اسپانیا بیشترین شمار مبتلا به کرونا را در اروپا با ۲۰۰ هزار نفر دارد. بعد از این کشور نیز ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه قرار دارند. از نظر میزان مرگ و میر نیز ایتالیا با ۲۳ هزار و ۶۶۰ نفر در رتبه نخست و بعد از آن اسپانیا، فرانسه، انگلیس و بلژیک قرار دارند.بدین ترتیب، قاره اروپا به تنهایی تقریبا نیمی از مبتلایان و کشته شدگان به کرونا در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. پیامدهای اقتصادی این ویروس در اروپا نیز بسیار گسترده است. خبرها حاکی است، معترضان به قرنطینه در فرانسه و آلمان به خیابان‌ها آمدند و با پلیس درگیر شدند.

بیشتر بخوانید:

زندان در انتظار افرادی که ماسک صورت ندارند

تعداد مبتلایان به کرونا در پنتاگون به ۵۳۳۵ نفر افزایش یافت

سازمان جهانی بهداشت: بدترین وقایع شیوع کرونا هنوز در پیش هستند

آمار عجیب انسان‌های در قرنطینه به دلیل شیوع کرونا

جوزپه کونته: ایتالیا در بحران کرونا تنها مانده است

با این حال، آمریکا تاکنون بیشترین خسارت جانی را در میان کشورهای جهان از شیوع نوع جدید ویروس کرونا دیده است. در حالی که «دونالد ترامپ» در صدد بازگشایی پلکانی کشورش پس از وضع مقررات قرنطینه عمومی و وضع اضطراری است، شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در آمریکا از مرز ۴۰ هزار نفر عبور کرده است.

بازی با آتش!

در آمریکا مجادلات سیاسی بین ترامپ و ایالت‌ها بالا گرفته و رسانه‌ها نیز به شدت دولت ترامپ را مورد حمله قرار می‌دهند. دیروز «رالف نورتام» فرماندار ایالت ویرجینیا، در واکنش به سخنان روز شنبه ترامپ، وی را به هذیان گویی متهم کرد. نورتام که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگار این شبکه که پرسید ترامپ گفته به‌انداره کافی در سراسر آمریکا تجهیزات تست کرونا وجود دارد، گفت: « مطرح کردن این کلمات (توسط ترامپ) هذیان‌گویی است». سی‌ان‌ان در گزارش دیگری، درباره اقدامات کرونایی رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که ترامپ« فردی قلدر و ابله است».«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه«رای الیوم»، نیز بااشاره به اظهارات تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم «آزاد» کردن برخی ایالت‌ها نوشت، این اظهارات ممکن است باعث آغاز جنگ داخلی در کشوری شود که معدن اسلحه به شمار می‌آید. عطوان در یادداشت خود نوشت: وقتی که ترامپ در توئیتر صراحتا به یاران نژادپرست و سفیدپوست خود می‌گوید «میشیگان و مینه‌سوتا و ویرجینیا را آزاد کنید»، با توجه به اینکه سه ایالت مذکور تحت حاکمیت دموکرات‌ها هستند، این دعوتی آشکار برای فتنه و کاشتن بذر جنگ داخلی در کشوری است که معدن اسلحه است. این سه ایالت که ترامپ یارانش را برای ورود به خیابان‌ها و تظاهرات در آن تشویق می‌کند، پایگاه قدرتمند رقبای او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده است.

درصد بالایی از مبتلایان به کرونا هم ساکن این سه ایالت هستند. عطوان می‌افزاید: تظاهرات مسالمت‌آمیز به سادگی می‌تواند به تظاهراتی خشونت بار همراه با درگیری‌های مسلحانه تبدیل شود، آن هم در کشوری که از نظر نژادی و قومی به چند دسته تقسیم شده و منتظر یک شعله کبریت است. همان طور که موارد مشابه پیشین نشان داده‌اند، در صورت گسترش این اعتراضات، هیچ تضمینی برای کنترل آن به ویژه با توجه به شرایط کنونی و جود ندارد. اگر رئیس‌جمهور آمریکا به مقابله با نظر کارشناسان و دانشمندانی که ادامه قرنطینه خانگی و بسته بودن اقتصاد را تایید می‌کنند ادامه دهد، با توجه به نظام بهداشتی مملو از شکاف‌های راهبردی می‌توان گفت که در واقع با آتش‌بازی می‌کند و طبق گفته فرماندار واشنگتن، ممکن است این آتش‌بازی، کل کشور را به آتش بکشد.

شکست دولت ترامپ در مقابله به موقع با ویروس کرونا و قربانی شدن بیش از ۴۱ هزار آمریکایی بر اثر این ویروس، باعث شده که ترامپ آماج حملات منتقدان قرار بگیرد. مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند با فرافکنی قصور دولت را با منحرف کردن افکار عمومی به سمت چین یا سازمان بهداشت جهانی، لاپوشانی کنند. با این وجود، دیروز روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی و همچنین مقامات بین‌المللی گزارش داد که ده‌ها محقق، پزشک متخصص و کارشناس سلامت عمومی آمریکایی در مراکز کنترل و پیشگیری از بیمارهای سازمان بهداشت جهانی در ژنو به صورت تمام وقت کار می‌کنند و در زمان ظهور ویروس کرونا در اواخر سال گذشته میلادی در چین، اطلاعات کاملی درباره این موضوع و شیوع آن در چین، به دولت ترامپ منتقل کرده بودند. پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیز در مطلبی تحلیلی با عنوان «شکست ترامپ در مقابل کرونا هدیه‌ای برای انجمن ملی سلاح آمریکا» نوشت: با شیوع کووید ۱۹‌، وحشت دوباره برگشت و صندوق‌های پول شمار در دنیای اسلحه را شعله‌ور کرد. ترس، نان و کره، (خوراک) صنعت اسلحه است.

۶۰ میلیون بیکار

یکی از معتبرترین موسسات مشاوره‌ای دنیا در گزارشی اعلام کرده است که حدود ۶۰ میلیون شغل در اروپا به دلیل شیوع بحران کرونا در معرض خطر قرار دارد. روزنامه «تاگس آنسایگر» سوئیس، بر اساس ارزیابی یکی از معتبرترین موسسات مشاوره‌ای دنیا موسوم به «مک کینزی» در اتحادیه اروپا حدود ۵۹ میلیون شغل به دلیل شیوع بحران کرونا در معرض خطر قرار دارد.این موسسه در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شده است نوشته است: از دست دادن این مشاغل تنها یک فاجعه در سطح فردی نخواهد بود، بلکه از نظر اقتصادی نیز دردناک خواهد بود.این موسسه مشاوره معتبر برای سال ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ۷/۶ درصد ارزیابی کرده است.

کارشناسان این موسسه بر این باورند که بازگشت اوضاع به دوران قبل از بحران تازه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ می‌تواند امکان‌پذیر باشد.موسسه مک کینزی در گزارش خود اعلام کرده است که در بدترین حالت، بیکاری در اروپا حتی می‌تواند به ۱۱.۲ درصد برسد و عواقب شیوع ویروس کرونا هم تازه در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.بر اساس ارزیابی این موسسه مشاوره‌ای مهم، حدود نیمی از مشاغل در معرض خطر در بخش خدمات و فروش مشتری، بخش‌های پذیرایی و ساخت و ساز قرار دارد.بر این اساس، در بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در اروپا در دوران شیوع کرونا حدود ۱۴.۶ میلیون شغل در معرض تهدید قرار دارد، در بخش هتل داری حدود ۸.۴ میلیون شغل و در بخش هنر و سرگرمی هم حدود ۱.۷ میلیون شغل در این اتحادیه در معرض خطر نابودی قرار دارد. «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن نیز گفته شیوع ویروس کرونا باعث شده است اقتصاد جهان با بدترین بحران اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه شود.

میخی بر تابوت نظم لیبرال

«نشنال اینترست» با تاکید بر اینکه کرونا نظم لیبرال دنیا را تغییر می‌دهد، نوشت که این ویروس شاید میخی بر تابوت غرب باشد. به گزارش تسنیم، «آمیتاو آچاریا» استاد «دانشگاه امریکن» واشنگتن دی‌سی و پژوهشگر «موسسه برگروئن» در کالیفرنیا در یادداشتی با عنوان «کرونا چگونه نظم دنیا را تغییر می‌دهد» در نشنال‌اینترست نوشت: کرونا نه تنها یک فاجعه برای بهداشت عمومی دنیاست، بلکه باعث تغییر در نظم جهانی نیز خواهد شد. بیماری‌های همه‌گیر در گذشته نیز نظم دنیا را تغییر دادند. نویسنده نشنال اینترست این سؤال را مطرح کرد که «ویروس کرونا نظم فعلی دنیا را چگونه تحت تاثیر قرار می‌دهد؟» و نوشت: با اینکه همه‌گیری هنوز در اوایل راه خود است، برخی روندها را متاثر کرده است.

نخست آنکه این بحران حمایت از جهانی شدن را تضعیف می‌کند. حمایت از جهانی شدن پیش از این با ظهور پوپولیسم و سیاست‌های ریاست جمهوری ترامپ، در موقعیت ضعف قرار گرفته بود. کرونا به دلیل وابستگی متقابل اقتصادی و همچنین گردشگری و مسافرت با سرعت خیره‌کننده‌ای گسترش یافته و مقصر آن، جهانی شدن است. شیوع کرونا واکنش شدیدتری نسبت به جهانی شدن ایجاد می‌کند. دوم آنکه کرونا شاید میخی بر تابوت‌اندیشه غرب (هر آنچه از خرابکاری ترامپ از روابط دو سوی آتلانتیک باقی مانده است) باشد. گروه ۷ نتوانسته پس از جلسه سران بیانیه‌ای صادر کند زیرا دولت ترامپ اصرار داشت که کرونا «ویروس چینی» خوانده شود.

«آچاریا» در یادداشت خود توضیح داد: این بحران اعتبار جهانی آمریکا و اعتبار دولت ترامپ در داخل کشور را به شدت کاهش می‌دهد. تصویر آمریکا به مثابه یک ابرقدرت بیچاره که با یک ویروس به زانو درآمده است، مسئله‌ای بود که از قبل در مورد آن هشدار داده شده بود. فراموش کردن این تصویر سخت است. ترامپ شاید اهمیتی به افکار عمومی بین‌المللی ندهد اما بسیاری از آمریکایی‌ها احساس استیصال می‌کنند.وی نوشت: همه اینها شاید میخ دیگری بر تابوت نظم لیبرال بین‌المللی باشد که به خاطر سیاست‌ها و پوپولیسم غربی ترامپ به تلوتلو خوردن افتاده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022