معتادان متجاهر حامل بیماری های پوستی مانند گال و شپش/ پس از کرونا معتادان در شهر رها شدند


معتادان متجاهر حامل بیماری های پوستی مانند گال و شپش/ پس از کرونا معتادان در شهر رها شدند

رکنا: با شیوع کرونا در ایران ، در کمپ ها باز شد و معتادان در شهر آواره شدند. این روزها جمعیت معتادان متجاهری که در شهر دیده می شود دیگر منحصر به پاتوق های قبلی این افراد نیست و در سطح شهر گسترش یافته است. با توجه به نوع زندگی این معتادان ، به بیماری هایی مبتلا می شوند که مسری هم هستند و می توانند جامعه را درگیر کنند. بیماری هایی همچون گال یا شپش...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گال نوعی بیماری شدیدا مسری و همراه با خارش بدن است. این بیماری پوستی به‌خاطر نوعی انگل خارش‌زا ایجاد می‌شود. درواقع، عامل آن بندپایی از گروه مایت‌ها یا هیره‌ها است. مایت‌ها یا هیره‌ها موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و رده‌ی عنکبوتیان هستند. تماس پوستی با فرد مبتلا به گال موجب انتقال این بیماری می‌شود.خارش بی‌وقفه پوست، یکی از نشانه‌های شاخص گال است.

دکتر شهرام آریایی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که معتادان متاهجر در سطح شهر گسترده شده اند ، اغلب این افراد، بیماری های پوستی مانند گال یا شپش همراه دارند چه قدر می تواند جامعه را تهدید کند و برای مبتلا نشدن به این بیماری ها ، شهروندان باید چه نکاتی را رعایت کنند گفت : درباره بیماری های مسری پوستی مثل گال یا شپش نیاز به تماس نزدیک وجود دارد. یعنی اگر فردی مبتلا باشد شما هیچ تماسی با او نداشته باشید به این بیماری ها مبتلا نخواهید شد.

وی ادامه داد: تنها راه انتقال گال تماس با فرد یا وسایل شخصی اوست بنابراین نگرانی خاصی برای افراد عادی در جامعه وجود ندارد البته باید رعایت های بهداشتی انجام گیرد تا احتمال ابتلا به کمترین حد خود برسد .

دکتر آریایی در پاسخ به این سوال که تماس معتادان با سطوح خیابانی آیا منجر به انتقال به شهروندان می شود مطرح کرد: امکان انتقال وجود دارد اما آمار آنقدر پایین است که نیاز به ضد عفونی کردن سطوح نیست.

وی در مورد راه های درمان گال گفت : درمان‌های خانگی یا داروهایی که بدون نسخه در داروخانه‌ها وجود دارند، کمکی به درمان بیماری گال نمی‌کنند. برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ضمن اینکه مصرف آنتی بیوتیک هم در این‌باره بی‌اثر است زیرا مشکل ناشی از انگل است. استفاده از کرِم انگل‌کُش مثل پرمترین (permethrin) در شب‌ها مفید است. باید از این کرم‌ها برای نواحی زیر گردن به پایین استفاده کرد و بعد از اتمام شب، در صبحگاه، آنها را از روی پوست شست. کرم پرمترین در همه‌ی افراد، جز نوزادان زیر دو ماه، مورداستفاده قرار می‌گیرد و دوره‌ی مصرف آن معمولا ۱ هفته است. پرمترین، بی‌خطرترین درمان برای گال به‌شمار می‌رود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس