آثار گناه ابتدا متوجه مرتکب می‌شود/ قلب آباد، انسان را زیر سایه رحمت خدا قرار می‌دهد


 آثار گناه ابتدا متوجه مرتکب می‌شود/ قلب آباد، انسان را زیر سایه رحمت خدا قرار می‌دهد

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گناه آثار پنهانی و آشکار دارد که نخست به صاحب آن ضرر می‌زند و قلب او را خراب می‌کند، گفت: آثار قلب ناسالم در اعضاء و جوارح انسان آشکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه، ۲۷ فروردین به مناسبت ماه شعبان در قالب فضای مجازی در حسینیه شیخ مرتضی زاهد به سخنرانی پرداخت و درباره مناجات شعبانیه گفت: در این مناجات می خوانیم خدایا! قلب مرا به طاعت خود آبادان کن و با معصیت به خواری نکشان.

این استاد اخلاق افزود: معصیت برای انسان خواری می‌آورد و اطاعت برای انسان آبادانی دنیا و آخرت در پی دارد.

آیت‌الله جاودان با اشاره به فرمایشی از امام سجاد(ع) تصریح کرد: عمل انسان بیش از اینکه به مخاطب، دوست، دشمن و افراد دیگر برسد به خود او می‌رسد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اثر گناه در قلب انسان همچون اثر چاقوی تیز بر یک قطعه گوشت است. هر عملی خوب و بد ما بر آبادانی یا خرابی قلب ما سریع اثر می‌گذارد. هر کلمه غیبت یا تهمتی که ما بیان کنیم ضرر نخست آن به خودمان می‌رسد سپس شاید به شخصی که درباره او غیبت یا تهمت صورت گرفته برسد.

وی افزود: گناه آثار پنهانی و آشکار دارد که نخست به صاحب آن ضرر می‌زند و قلب او را خراب می‌کند، آثار قلب ناسالم در اعضاء و جوارح انسان آشکار می‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اطاعت تنها در این نیست که شما شب و روز نماز بخوانید بلکه باید به اعمال صالح دیگر هم توجه کنید، گفت: اگر شما والدین را احترام کنید، امر به معروف و نهی‌از منکر کنید، برای کسب روزی خانواده تلاش کنید، و بسیاری از اعمال صالح دیگر را انجام دهید اطاعت الهی است که قلب انسان را آبادان و سالم می‌کند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ساختمان قلب سالم و آبادان نسبت به مردم و دیگران کینه، حسادت، تکبر ندارد، ثمره کسی که قلب سالم دارد و از این صفات خوب برخوردار شده، این است که اولیاء الهی را دوست خواهد داشت و آن را با خود به آخرت خواهد برد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: وقتی فرشتگان می‌خواهند مجرمان را از این عالم ببرند او را با کتک و سیلی می‌برند، عذاب خواری به او می‌رسد. تکبر، جرم است به تصرحی روایات انسان متکبر روز قیامت به شکل مورچه محشور می‌شود که همه او را لگد کنند.

آیت‌الله جاودان تاکید کرد: شبه روشن‌فکرهایی که می‌کوشند رضاخان را تطهیر کنند بدانند که یکی از بزرگان دیده‌اند هفته‌ای یک بار عقربی می‌آید که زبان او را می‌گزد تمام بدن او دود شده به آسمان می‌رود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به دعای امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه خدایا مرا زیر سایه خودت زنده بدار، خاطرنشان کرد: اگر قلب آباد شود انسان به زندگی ایمانی می‌رسد و زیر سایه رحمت خداوند قرار می گیرد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت