خسارت دو هزار و 40 میلیارد ریالی بارش‌های بهاری به کاشمر


خسارت دو هزار و 40 میلیارد ریالی بارش‌های بهاری به کاشمر

فرماندار کاشمر گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بر اثر سیل، بارندگی، تگرگ و سرمازدگی دو هزار و 40 میلیارد ریال خسارت به این شهرستان وارد شده است.

براثر بارش‎ها و سیلاب چند روز گذشته خسارت‎های بسیاری به شهرهای مختلف استان از جمله کاشمر وارد شد، در برخی روستاهای این شهرستان به دلیل شدت بارش‌ها و سیلاب، منازل برخی از روستاییان به طور کامل تخریب گردید.

در همین خصوص فرماندار کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون دو هزار و 40 میلیارد ریال خسارت به شهرستان کاشمر وارد شده که یک هزار و 170 میلیارد ریال آن بر اثر سرمازدگی و 860 میلیارد ریال بر اثر سیلاب به بخش کشاورزی و 10 میلیارد ریال دیگر به تاسیسات و ابنیه بوده است.

مسلم ساقی افزود: بارندگی‎های اخیر موجب تخریب منازل برخی از روستاییان و بر جای ماندن خسارت‎های مادی بسیاری شد.

کاشمر در رتبه دوم

همچنین رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشمر با بیان اینکه رتبه دوم بارندگی در استان مربوط به کاشمر است، مطرح کرد: تا کنون شاهد افزایش ۱۴ درصدی میانگین بارش باران طی سال زراعی جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در این شهرستان‌ هستیم.

علی اصغرزاده اظهار کرد: میانگین بارش فروردین‏ ماه امسال شهر کاشمر ۱۴۲ میلی‌متر بود که با توجه به میانگین بارش 97 میلیمتری سالانه، ۴۴ میلیمتر بیشتر از فروردین سال گذشته بارندگی داشته‌ایم. سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌صورت تجمیعی نمودار ۴۴ میلیمتر بارندگی بیشتر را نشان می‌دهد و نسبت به دوره بلندمدت ۸۴ درصد افزایش بارش داشته‌ایم.

خسارت دو هزار و 40 میلیارد ریالی بارش‌های بهاری به کاشمر

وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی امسال، ایستگاه ریوش در بخش کوهسرخ ۲۴۱ میلیمتر بارش را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، از ابتدای امسال تاکنون در کوهسرخ ۱۴۱ میلیمتر بارندگی را شاهد بودیم که بر اساس بارش ۱۶۰ میلی‌متری سال قبل نشان از کاهش ۲۱ میلیمتری بارندگی در کوهسرخ دارد.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر بیان کرد: به‌طور کلی به دلیل عملکرد سیستم‌های بارشی جنوبی در فصل زراعی امسال ایستگاه کوهسرخ در شرایط خوبی از لحاظ بارندگی قرار ندارد و اثر کمتری از افزایش بارندگی در منطقه کوهسرخ دیده می‌شود.

تخریب 74 منزل مسکونی

در ادامه بخشدار مرکزی کاشمر به ایسنا گفت: براثر بارندگی‏‌های فروردین ‏ماه امسال به باغات انگور 30 درصد و سردرختی‎ها 80 تا 95 درصد خسارت و آسیب وارد شد.

سعید چیتی اظهار کرد: با وجود اعلام هشدارهای لازم به کشاورزان، متاسفانه تعداد زیادی از کشاورزان نسبت به بیمه باغات و مزارع خود اقدام نکردند.

وی بیان کرد: بارندگی‎های اخیر به دو قنات روستای فدافن و فروتقه خسارت وارد کرد، همچنین 74 منزل مسکونی در روستاهای مختلف این بخش آسیب دیده و تخریب شدند، همچنین دیوارهای 31 منزل مسکونی، یک مغازه، چهار انباری، پنج دامداری و یک باغ نیز تخریب شد.

بخشدار مرکزی کاشمر افزود: از 74 منزل مسکونی 20 درصد به طور کامل و بقیه بین 30 تا 50 درصد تخریب شده‎اند. سیل جاده‌های خاکی روستاهای گندم‎بر، حاجی‌رجب، کلاته‌نای و طاهرآباد را تخریب نمود و اکنون تردد به سختی انجام می‎شود، همچنین به پارک روستای فدافن 20 درصد خسارت وارد شده که نیاز به بهسازی دارد.

وی با اشاره به اینکه در هشت روستا با توجه به مدت 10 دقیقه‌ای بارش شدید باران، حدود 60 مورد آبگرفتگی گزارش شد که به موقع توسط دهیاران اقدامات لازم صورت گرفت، گفت: در 25 روستای بخش مرکزی اتاق مدیریت بحران تشکیل شده است و این روستاها به 35 موتور برق، 40 پمپ آب و تجهیزات کامل مواقع اضطراری مجهز هستند.

چیتی اظهار کرد: در مواقع بارندگی‌‏های شدید فقط روستای اسحاق‎آباد با مشکلات جدی مواجه است. طی سال‌های گذشته 28 کیلومتر کانال دفع آب‌های سطحی در روستاها اجرا شده و آب‌ها به خارج از روستاها هدایت می‎شوند.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه بخش مرکزی کاشمر 48 هزار نفر جمعیت دارد اگر مردم به سمت بیمه باغات و منازل بروند بخشی از مشکلات برطرف می‌شوند از این رو تلاش می‎گردد به صورت پایلوت منازل مسکونی چند روستا بیمه شوند تا بیمه منازل به صورت فرهنگ در آید.

ضرورت توجه به محور کوهسرخ به نیشابور

همچنین بخشدار کوهسرخ نیز در این زمینه گفت: بیشتر خسارت‎های ناشی از سیل و بارندگی‎های اخیر در حوزه راه به خصوص انتهای حوزه راهداری از روستای چلپو به بعد بوده است همچنین سال قبل بر اثر ریزش رسوبات از کوه، مسیر کوهسرخ به نیشابور مسدود شد.

مجید کاریزنویی عنوان کرد: با توجه به وجود رودخانه در کنار جاده اگر بر اثر سیلاب به محور خسارت جدی وارد شود، شاید دو تا سه ماه تردد به سمت نیشابور قطع گردد، به همین دلیل می‎طلبد اعتبارات مورد نیاز برای رفع خطر و تجهیز محور تخصیص یابد.

وی از تلف شدن هفت رأس گوسفند بر اثر سیل اخیر خبر داد و افزود: یک تخریب جزئی منزل در روستای خضرآباد داشتیم که دو اتاق ترک برداشته بود، در روستای تجرود هم با توجه به آتش‌سوزی یکی از منازل مسکونی، بارندگی‎های اخیر مقداری وضعیت را تشدید نمود که تلاش می‏‌شود مشکلات این خانواده نیز رفع شود.

کاریزنویی عنوان کرد: تنها روستای پر حادثه در زمان وقوع سیلاب، روستای چلپو بوده که وضعیت نگران کننده‌ای دارد. در سایر روستاها مشکلات خاصی جز تخریب منازل فرسوده و قدیمی نداریم.

وی گفت: براساس سرشماری سال 95 حدود هشت هزار خانوار با جمعیت 25 هزار نفر در کوهسرخ سکونت دارند که منازل 65 تا 70 درصد آن‌ها فرسوده است.

بخشدار کوهسرخ گفت: از نظر ماشین‌آلات سنگین فقط یک لودر در منطقه داریم که با توجه به کوهستانی و حادثه‌خیز بودن کوهسرخ می‎طلبد یک لودر و کامیون سنگین دیگر داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها