پیشرانه 7/3 لیتری فورد با گشتاور هزار نیوتن‌متر معرفی شد


پیشرانه 7/3 لیتری فورد با گشتاور هزار نیوتن‌متر معرفی شد

وانت‌ پیکاپ سنگین فورد با پیشرانه‌ی غول‌پیکر 7/3 لیتری هشت‌سیلندر و تیونینگ ویپل، از سوپرشارژر بزرگی به‌همراه 700 اسب‌بخار قدرت و بیش از 1،000 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد.

فورد اوت سال گذشته طرفداران موتور‌های سنتی را شگفت‌زده و موتور بزرگ ۷/۳ لیتری V8 را برای خانواده‌ی پیکاپ‌های سوپردیوتی رونمایی کرد. این پیشرانه فقط از یک میل‌سوپاپ استفاده می‌کند که در بلوک موتور قرار گرفته است. اخیرا این خودرو فورد، روی دستگاه داینو آزمایش و مشخص شده است که پیشرانه‌ی تنفس‌طبیعی آن، به‌طورخالص ۳۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۲ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های عقب سوپردیوتی منتقل می‌کند.

به‌تازگی، شرکتی آمریکایی به‌نام ویپل (Whipple) کیت سوپرشارژری برای پیشرانه‌ی هشت سیلندر سوپردیوتی رونمایی کرده است. این شرکت که در ساخت سوپرشارژر‌های قدرتمند شهرت دارد، موتور ۷/۳ لیتری V8 فورد را به سوپرشارژر سه‌لیتری مجهز کرده است؛ پیشرانه‌ی فورد و این سوپرشارژر به‌خوبی مکمل هم هستند و به تراش‌کاری اضافه نیاز نبوده است. طبق ادعای شرکت ویپل، درنتیجه‌ی این تغییرات، پیکاپ سوپر دیوتی ۷۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱,۰۱۷ نیوتن‌متر گشتاور خالص تولید می‌کند.

این کیت تقویت علاوه‌بر سوپرشارژری دوپره‌ای، اینترکولر آبی و سامانه‌ی هوای جدیدی را شامل می‌شود. همچنین، سامانه‌ کنترل قدرت خودرو نیز از نو برنامه‌ریزی شده است که انتقال ایمن این قدرت مهیب را فراهم می‌کند. شرکت ویپل می‌گوید فورد سوپردیوتی با تغییرات اعمال‌شده در هر دور موتوری قدرتمند است؛ اما قابلیت رانندگی آن مانند مدل کارخانه‌ای حفظ شده است.

تیونینگ ویپل جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته‌ی خودکار سوپردیوتی را به بهترین شکل تنظیم کرده است؛ به‌طوری‌که در هر دور موتوری، گشتاور منتقل‌شده به چرخ‌ها در حالت بیشینه قرار دارد. با وجود برنامه‌ریزی جدیدتر، این جعبه‌دنده همچنان از حالات رانندگی آفرود، یدک‌کشی، اکو و حالت اسپرتی بهره می‌برد که به‌صورت کارخانه‌ای روی آن نصب است.

پیشرانه 7/3 لیتری فورد با گشتاور هزار نیوتن‌متر معرفی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!