رفع منع سفر می‌تواند شیوع را افزایش دهد/ پرواز انتقال ایرانیان از اسپانیا و انگلیس لغو شد/ مرگ و میر کرونا از یک در 6 به یک در 11 رسیده/ راه مقابله با کرونا ممنوعیت نیست همان گونه که با ممنوعیت رانندگی آمار تصادفات را کاهش نمی‌دهیم


رفع منع سفر می‌تواند شیوع را افزایش دهد/ پرواز انتقال ایرانیان از اسپانیا و انگلیس لغو شد/ مرگ و میر کرونا از یک در 6 به یک در 11 رسیده/ راه مقابله با کرونا ممنوعیت نیست همان گونه که با ممنوعیت رانندگی آمار تصادفات را کاهش نمی‌دهیم

رفع منع سفر به معنی مجاز بودن سفر کردن نیست، همان گونه که از روز نخست منع خروج از منزل در کشورمان اعمال نشد اما به این معنی نبود که مردم باید هر روز از منزل خارج شوند. آنچه به اجرا در می آید، مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و نظر ما همان است که از ابتدا بود اما الان در فاز ممنوعیت نیستیم و در فاز توصیه هستیم و توصیه ما، توصیه اکید است.

رفع منع سفر می‌تواند شیوع را افزایش دهد/ پرواز انتقال ایرانیان از اسپانیا و انگلیس لغو شد/ مرگ و میر کرونا از یک در 6 به یک در 11 رسیده/ راه مقابله با کرونا ممنوعیت نیست همان گونه که با ممنوعیت رانندگی آمار تصادفات را کاهش نمی‌دهیمسخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز از هر ۱۱ مورد مرگ و میر در ایران، یک مورد بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کرده در حالی که این عدد در روز‌های پیک شیوع در اوایل فروردین، یک نفر از هر ۶ نفر فوتی بود.

به گزارش «تابناک»، دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه -که به روال گذشته به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد-، در خصوص پایان ممنوعیت های سفر طی ساعات و روزهای آینده و گمانه زنی ها در خصوص افزایش سفرها در کشور، گفت: رفع منع سفر به معنی مجاز بودن سفر کردن نیست، همان گونه که از روز نخست منع خروج از منزل در کشورمان اعمال نشد اما به این معنی نبود که مردم باید هر روز از منزل خارج شوند.
وی افزود: آنچه به اجرا در می آید، مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و نظر ما همان است که از ابتدا بود؛ اینکه هر نوع سفر، حتی سفر درون شهری آسیب زاست و قطعا باید از سفرهای غیرضروری که آسیب زا هستند اجتناب کرد. از ابتدا قصد نداشتیم که سفرهای ضروری را مانع شویم اما می دانیم که اغلب سفرها ضروری نخواهند بود و از این رو ممکن است رفع منع سفر منجر به شیوع شود که امیدواریم مردم با عمل به توصیه ها و ماندن در خانه و پرهیز از سفر، به ویزه نوع غیرضروری آن، مانع شوند.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: الان از فاز ممنوعیت و محدودیت عبور کرده ایم و مجدد مانند اسفند ماه وارد فاز توصیه‌ای شدیم. آنچه ما توصیه می‌کنیم، توصیه اکید و موکد است چراکه قطعا سفر‌ها و تردد‌های غیرضروری منجر به گسترش و شیوع ویروس کرونا می‌شود و هم برای سلامت مسافران و هم برای سلامت آنهایی که در مقصد با این افراد دیدار می‌کنند آسیب زاست و باید از آن پرهیز نمود.
رفع منع سفر می‌تواند شیوع را افزایش دهد/ پرواز انتقال ایرانیان از اسپانیا و انگلیس لغو شد/ مرگ و میر کرونا از یک در 6 به یک در 11 رسیده/ راه مقابله با کرونا ممنوعیت نیست همان گونه که با ممنوعیت رانندگی آمار تصادفات را کاهش نمی‌دهیم
وی در ادامه با ذکر مثالی، رویکرد فاصله گذاری را این گونه تصویف کرد: اگر در بیابانی بی آب و علف گرفتار شده باشید، نمی‌توان گفت از آبی که در گودالی جمع شده استفاده نکنید و تنها می‌توان گفت آب را بجوشانید و مصرف کنید. فاصله گذاری هم همین است و به بهانه دورهمی، شب نشینی، مهمانی خانوادگی و امثال اینها نباید از بین برود. اینکه تاریخ انقضای این توصیه ها هم چه زمانی است، هیچ کسی در جهان نمی‌داند. هیچ کسی نمی داند تا کی باید با یکدیگر دست نداد و از کی می توان روبوسی و دیدار و حضور در تجمعات را از سر گرفت.
جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص لغو پروازهای وعده داده شده برای انتقال ایرانیان خارج کشور به میهن مان، گفت: تاکنون یک سفر بازگشت از اسپانیا و یک سفر نیز از ایتالیا صورت گرفته بود که متاسفانه مسافران این سفر‌ها برخلاف تعهداتی که در کشور اول مبنی بر انجام آزمایش و ایجاد قرنطینه داده بودند پایبندی مناسبی به موضوع نداشتند و متاسفانه رفتارها قبل از انجام پرواز و بعد از انجام آن تغییر کرد و متفاوت شد، تصمیم گرفتیم این روند متوقف شود چراکه سلامت مردم برایمان اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس دو پرواز انتقال از انگلیس و اسپانیا به کشورمان لغو شد.
او در پاسخ به سوالی درباره آمار قطعی شهدای سلامت که در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا بودند، گفت: مشخص شدن این موضوع نیازمند بررسی در کمیته تعیین شده است. تا وقتی تک تک شرح حال‌ها بررسی و تایید نهایی نشود، ارائه آمار قطعی شهدای سلامت درست نیست و از ارائه آن هم خودداری می‌شود و پس از این‌که کمیته اسامی را تایید کرد، آمار اعلام خواهد شد، چراکه ممکن است برخی از این افراد مواجهه مستقیم با بیماران کووید ۱۹ نداشتند باشند و لازم است این موضوع به طور دقیق بررسی شود و مصداق ها مشخص گردد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انجام سی تی اسکن ریه برای بیماران جهت پذیرش در بیمارستان‌های خصوصی و دریافت هزینه از ایشان گفت: بیمارستان‌های خصوصی در مواردی که بیمار نیازمند بستری باشد شاید پروتکل‌هایی برای افراد داشته باشند. برخی از این پروتکل‌ها می‌تواند انجام همزمان سی تی اسکن ریه و تست باشد و نمی‌شود از این اقدامات پیشگیرانه ممانعت به عمل آورد و قاعدتا هزینه این اقدام با بیمار یا بیمه خواهد بود. البته نتیجه بررسی های اخیر که در نشریه لنست [یک نشریه علمی] منتشر شده حکایت از آن دارد که سی تی اسکن هم اشکالاتی در تشخیص مبتلایان به کووید19 دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تجمع در آرامستان‌ها گفت: تردد در آرامستان‌ها جزو تردد‌های غیرضروری است و مشمول ممنوعیت‌های برقرار شده از اسفند ماه است. وقتی نماز جمعه و اعتکاف محدود می‌شود، انتظار نمی‌رود که امور دیگر باعث تجمع شود. هرگونه تجمع از هر جنسی و با هر بهانه‌ای جزو موارد غیرضروری است. البته در برخی مناطق، آرامستان‌ها به شکل سازمان یافته نیستند و باید مردم رعایت کنند. در سایر موارد هم مردم می‌توانند از طریق سامانه سجام یا سامانه ۴۰۳۰ موارد را اطلاع بدهند تا از تجمع جلوگیری شود.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا درباره برگزاری بازار‌های روز نیز گفت: بازار‌های روز هم به نوعی مشمول این موضوع می‌شود و باید پروتکل‌های ابلاغی رعایت شود. اگر قرار است بازار‌های روز در محل مشخصی برقرار شود باید رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اتفاق بیفتد. شهرداری‌ها در سراسر کشور هم وظیفه دارند موضوع را در دستور کار قرار بدهند. زیرا بازار‌های روز با کنترل شهرداری‌ها برگزار می‌شوند.
جهانپور در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص گزارش های ثبت شده در سامانه سجام و تدابیری که برای رفع آنها در دستور کار قرار گرفته و حتی تغییراتی که در روند فاصله گذاری هوشمند ممکن است به دنبال داشته باشد، گفت: سجام سامانه ای مشترک میان وزارت بهداشت و قوه قضائیه است و رسیدگی ها در آن بر عهده دادستانی های سراسر کشور است و بهتر است سخنگوی قوه قضائیه در این باره اظهار نظر کند و من آمار مشخصی در این خصوص ندارم.
رفع منع سفر می‌تواند شیوع را افزایش دهد/ پرواز انتقال ایرانیان از اسپانیا و انگلیس لغو شد/ مرگ و میر کرونا از یک در 6 به یک در 11 رسیده/ راه مقابله با کرونا ممنوعیت نیست همان گونه که با ممنوعیت رانندگی آمار تصادفات را کاهش نمی‌دهیم

وی در ادامه در پاسخ به این انتقاد که می‌شود با توقف امور با کرونا مقابله کرد، گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که سالانه 17 هزار نفر متوفی حوادث ترافیکی داریم اما آیا رفت و آمد با خودروهای سواری یا اتوبوس ها را متوقف می‌کنیم؟ البته همه می دانیم اگر این ترددها را متوقف کنیم، آمار متوفیان تصادفات صفر می شود، همان گونه که می دانیم اگر تردد با خودرو متوقف شود از آمار 19 هزار جان باخته در سال بر اثر آلودگی هوا در کشورمان کاسته می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: برخی گزینه‌ها با نگاه یکسویه مطرح می‌شود و عملی نیست. اگر این موارد امکانپذیر باشد و مثلا بشود با منع تردد آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آنها را کاهش داد و صفر کرد، اجرای برخی توصیه‌های مطرح شده درباره کووید ۱۹ هم امکانپذیر است.
وی در پاسخ به سوالی درباره موارد فوت شده ناشی از مصرف الکل گفت: آخرین آماری که بنده در این زمینه داشتم بیش از ۷۰۰ نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی جان خود را از دست داده بودند. نکته آن جاست که اکثر این مشروبات با نام و نشان تجاری بین المللی به دست فرد رسیده بود. فارغ از آن که تمام آن‌ها تقلبی بوده است. مردم باید بدانند این گونه مشروبات الکلی اغلب در زیر پله‌ها و یا زیر زمین‌ها به شکل تقلبی تهیه شده و زمانی که هزینه تامین اتانول بالا باشد به این محصولات متانول اضافه می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص عرضه ضد عفونی کننده‌های تقلبی در داروخانه‌ها گفت: متاسفانه به داروخانه ها اجحاف می‌شود و مرغ عزا و عروسی شده اند. توجه کنید برخی مواد ضدعفونی کننده در شرکت هایی تولدی و عرضه شده اند که از قبل مجوز داشته اند اما اکنون موادی ایراد دار تولید و توزیع کرده اند. در این موارد ایراد و مسئولیتی متوجه داروخانه نیست و باید با آن تولید کننده برخورد شود. انصافا داروخانه ها عملکرد خیلی خوبی ذر این مدت داشته اند.
وی با تاکید بر اینکه روند شناسایی و ارجاع این تخلفات در زیر مجموعه سازمان غذا و دارو و با همکاری مراجع انتظامی در حال پیگیری است، گفت: حداقل آسیب این مواد و عوارض شان، این است که موثر نیستند و حداکثرش هم که جان باختن عده ای است. بر این اساس امیدواریم که با این افراد متخلف با اشد مجازات برخورد شود تا در آینده شاهد کاهش این سودجویی ها باشیم، هرچند هرگز از بین نخواهند رفت و همواره هستند کسانی که در بحران ها نان شان را خون مردم جست و جو می کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در شش استان گفت: در استان‌های مانند خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، آذربایجان غربی وخراسان رضوی روند افزایشی ادامه دارد، اما در بعد ملی آمار نشان دهنده یک ثبات نسبی و کاهش در موارد ابتلای جدید روزانه است. این در حالی است که شاهد کاهش آمار مرگ و میر روزانه نیز هستیم. دلیل این که تعداد موارد بستری در‌ آی‌سی‌یو کاهش پیدا نمی‌کند هم این است که امروز بیماران بستری شده در‌ این بخش نسبت به روز‌های اول شیوع بیماری، شرایط بحرانی کمتری دارند و شاید برخی از آستانه‌های لازم در بستری افراد در برخی استان‌ها سخت‌تر گرفته شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا