پنج هزار کشاورز خوزستانی متقاضی دریافت خسارات سیلاب هستند


پنج هزار کشاورز خوزستانی متقاضی دریافت خسارات سیلاب هستند

اهواز- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به تخصص 50 درصدی از مبلغ 9 هزار و 260 میلیارد ریال از منابع مالی دولت برای جبران خسارات های کشاورزی فروردین پارسال گفت: در این زمینه بیش از پنج هزار کشاورز جدید متقاضی دریافت خسارت هستند.

امید حاجتی پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهارداشت: تاکنون یک چهارم منابع مربوط به خسارت‌های بخش کشاورزی ناشی از سیلاب سال گذشته استان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از پنج هزار متقاضی جدید جهت دریافت این خسارت‌ها مراجعه داشته‌اند، گفت: پیش از این پیش‌بینی می‌شد که تعداد افراد جامانده از ثبت نام در سامانه سجام وزارت کشور برای دریافت این نوع خسارت‌ها ۲ هزار نفر باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تصریح کرد: در صورتی که سامانه وزارت کشور با نام سجام برای ثبت اطلاعات افراد جدید مجدد فعال شود، راستی آزمایی ادعای این متقاضیان توسط پژوهشگاه هوا و فضا آغاز می شود.

حاجتی افزود: راستی آزمایی خسارت وارده به زمین‌های کشاورزی افراد جدید به دلیل سیلاب فروردین سال گذشته، بر اساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای صورت می‌گیرد.

تمدید ارتباط هزینه‌ای منابع مالی سال ۹۸ تا خرداد امسال

وی همچنین با اشاره به تخصص ۵۰ درصدی منابع مربوط به خسارت‌های کشاورزان، گفت: به دلیل مشکلات به‌وجود آمده بر اثر شیوع کرونا در کشور، ارتباط هزینه‌ای منابع اعتباری سال ۹۸ تا خردادماه امسال تمدید شد.

حاجتی در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای فعالیت مجدد سامانه سجام از سوی وزارت کشور تعیین شده، گفت: هنوز تاریخ مشخصی برای باز شدن این سامانه اعلام نشده اما با توجه به تمدید ارتباط هزینه‌ای منابع مالی، به احتمال خیلی زیاد این سامانه طی هفته‌های آینده فعال شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت تایید ادعای متقاضیان جدید، منابع موجود به چه شکل پرداخت می‌شود، گفت: در صورت تایید، مانده اعتبارات موجود بین متقاضیان تقسیم می‌شود، در غیر این صورت این منابع به پرونده‌های تایید شده اختصاص پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، میزان خسارات تایید شده به بخش کشاورزی استان مبلغ ۶ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال است و در حوزه تسهیلات قرض الحسنه نیز تاکنون چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

در جریان سیلاب فروردین سال ۹۸ بیش از ۸۰هزار میلیارد ریال به زیرساخت ها و محصولات کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد.

دولت مصوب کرد برای هر هکتار گندم آبی در خوزستان که در جریان این سیلاب دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت مبلغ ۶۰میلیون ریال به صورت نقدی پرداخت کند.

در این سیلاب بیش از ۲۰۰هزار هکتار مزارع گندم ، کلزا ، نیشکر و صیفی‌ به زیرآب رفت و بیش از ۵۰۰هزار تن محصول به ویژه گندم و کلزا نابود شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، شیلات ، دام ، طیور ، عسل و فراورده‌های دامی و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول از حیث میزان تولید و تنوع آن رتبه نخست را در کشور دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا