انتقادها از سریال یک شبکه سعودی بابت تلاش برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها


انتقادها از سریال یک شبکه سعودی بابت تلاش برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی یکی از ماه‌هایی است که شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی تلاش می‌کنند با پخش برنامه‌ها و سریال‌های متنوع، مخاطبان بیشتری برای خود جذب کنند.

یکی از سریال‌هایی که قرار است در ماه مبارک رمضان امسال در کشورهای عربی از شبکه سعودی «MBC» پخش شود، سریال «أم هارون» است. با اینکه هنوز این سریال پخش نشده، ولی حرف و حدیث‌ها و جنجال زیادی در بین مخاطبان عرب ایجاد کرده و برخی آن نوعی نفوذ فرهنگی برای عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی می‌دانند.

سریال أم هارون، داستان زنی یهودی أصالتاً ترک عثمانی است که بعد از چند سال اقامت در ایران و عراق، نهایت در بحرین رحل اقامت می‌افکند و در این شبه جزیره برای سال‌های طولانی به عنوان قابله مشغول به کار می‌شود تا اینکه با تشکیل رژیم صهیونیستی و مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی، او نیز راهی سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌شود.

سازندگان سریال ام هارون

این سریال محصول مشترک شرکت «الفهد» متعلق به هنرمند و بازیگر کویتی «حیاة الفهد» که خود در نقش ام هارون را بازی می‌کند و شرکت «جرناس» متعلق به فردی امارتی به نام «احمد الجسمی» است. هر دو شرکت از تولیدکنندگان بانفوذ در شبکه معروف سعودی «MBC» هستند و کارگردان آن نیز فردی مصری به نام «محمد العدل» است که همه صحنه‌های آن در امارات عربی متحده گرفته شده است.

دعوت به هم‌زیستی با صهیونیست‌ها در زمان «معامله قرن»

موضوع این سریال زندگی یهودیان عرب ساکن کشورهای عربی در خلیج فارس در دهه چهل قرن گذشته است و چنان وانمود می‌کند که آن‌ها به دلیل دیانت خود مورد ظلم و ستم واقع شده و از جامعه عربی اسلامی طرد شده‌اند.

به گفته برخی از ناظران و تحلیلگران، ساخت این سریال آن‌ هم در مقطع زمانی کنونی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد، مشکوک به نظر می‌رسد.

به جز دولت کویت که بارها هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرده و تا حدودی قطر، سایر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس طی یک سال گذشته، تلاش‌ها زیادی چه علنی و چه پنهانی کرده‌اند تا روابط بین آن‌ها و رژیم صهیونیستی عادی شود یا حداقل زمینه را برای عادی‌سازی فراهم کنند.

بحرین، امارات و عربستان سعودی در این بین بیش از همه تلاش کرده و حتی مقامات صهیونیست برای شرکت در همایش‌ها و مسابقات بین المللی به بحرین و امارات داشته‌اند (+) و متقابلاً شخصیت‌های سیاسی یا عادی نیز به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرده‌اند.

انتقادها از سریال یک شبکه سعودی بابت تلاش برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها
بن احمد، وزیر خارجه وقت بحرین و همتای صهیونیست او کاتص درکنارهم

بسیاری از مخالفان این سریال می‌گویند ساخت و پخش ام هارون، در این شرایط هیچ گونه توجیهی ندارد؛ به ویژه اینکه فلسطینیان در سرزمین اشغالی خود همه روزه انواع تبعیض‌ها و ظلم‌ها را می‌بینند و سخن گفتن از همزیستی با صهیونیست‌ها در این شرایط، تلاشی است برای تغییر ذهنیت کویتی‌ها و شهروندان عربی که مخالف هرگونه عادی سازی با صهیونیست‌ها هستند.

پیامدهای احتمالی این سریال

طارق الطورای، استاد تفسیر در دانشکده شریعت اسلامی دانشگاه کویت به الجزیره گفت که نگرانی‌ها از این نوع کارهای به اصطلاح فرهنگی-هنری از دو جهت است. نخست اینکه زمینه را برای این ادعا فراهم می‌کند که بگویند یهودی‌ها در کویت یا سایر کشورهای عرب خلیج فارس حق تاریخی دارند در حالی این گونه یهودی‌ها از سایر کشورها به کویت آمده‌اند.

استاد کویتی ادامه داد، نگرانی دوم از این جهت است که این سریال مقدمه ای برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد و به سبک کمدی درام، موضع مخالفت دولت و ملت کویت در این باره را تغییر دهد.

حماس: عادی‌سازی روابط با اشغالگر هدف اصلی سریال است

رأفت مُره، از رهبران جنبش فلسطینی حماس نیز در واکنش به پخش این سریال در ماه رمضان گفت که «هدف از ساخت سریال ام هارون، تحریف واقعیت و سوق دادن شهروند عرب خلیجی به سمت عادی سازی با اشغال‌گر صهیونیست است».

به گزارش خبرگزاری صفا، او گفت که شخصیت أم هارون که نقش آن را خانم حیاة الفهد بازی می‌کند، شخصیت «گُلدا مئیر»، چهارمین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «پیرزن کینه‌تور جنایت‌کار و قاتل» را برای او تداعی می‌کند. عضو حماس گفت: «سریال ام هارون، تلاشی است برای تصویب پروژه سیاسی و فرهنگی صهیونیست‌ها در کشورهای عربی».

این رهبر حماس در توییتی با بیان اینکه عاقبت هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل ویرانی و خرابی است، نوشت: «ام هارون می‌خواهد جامعه خلیجی را به صورت تدریجی در چارچوب عادی‌سازی روابط با اشغالگر اسرائیلی وارد کند آن هم زمانی که برخی از حاکمان برای حفظ تاج و تخت خود و ایجاد روابط محکم با نتانیاهو له‌له می‌زنند».

بیشتر واکنش‌ها به شهروندان عرب بوده و آن‌ها ضمن محکوم کردند آن، مخالفت خود را با این گونه سریال‌ها اعلام کردند. فردی به نام «حمزه زبیدات» در توییتی نوشت: «سریال ام هارون، عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] را وارد خانه همه عرب‌ها به ویژه عرب‌های خلیج خواهد کرد».

درخواست‌ها برای لغو پخش سریال

شبکه قدس نوشت که ۱۳ نهاد، مرکز و ائتلاف در فلسطین و خارج آن طی بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن ساخت این سریال، از عوامل اجرایی شبکه سعودی ام.بی.سی خواستند، از پخش آن جلوگیری کنند.

علاوه بر تبلیغ عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در این سریال، آنچه منجر به ایجاد جنجال و حواشی پیرامون این سریال کویتی اماراتی کرده، شخصیت بازیگر اصلی سریال ام هارون، حیاة الفهد است.

اظهارات «نژادپرستانه» بازیگر نقش اول سریال

او هفته‌های گذشته، طی ویدیو کلیپی از کشورهای عربی خلیج فارس خواست کارگرانی را که از دیگر کشورها به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌آیند، در بیابان‌ها «پرت کنند». این اظهارات او آن هم زمانی که کرونا بیشتر کشورها را با بحران روبه‌رو کرده، واکنش منفی شهروندان عرب را در پی داشته و این درخواست او را نژادپرستانه دانستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته