خالد اسلامبولی و نفرین کمپ دیوید


خالد اسلامبولی و نفرین کمپ دیوید

بسیاری از مصری‌ها هم‌صدا با دیگر مسلمانان منطقه و جهان امضای پیمان صلح با اشغالگران ‏فلسطین در کمپ دیوید را معادل خنجر زدن به پشت جهان اسلام تلقی کرده و از این بابت سادات را مقصر می‌دانستند. ‏

خالد اسلامبولی و نفرین کمپ دیوید
مراسم رژه نظامی هشتمین سالروز «جنگ رمضان» در قاهره پایتخت مصر در جریان بود و رژیمی که ٣‌سال پیش ‏دست دوستی به سمت بزرگ‌ترین دشمن کشور‌های مسلمان منطقه یعنی اسراییل دراز کرده بود، حالا مشغول گرامیداشت یاد و ‏خاطره آخرین نبرد بزرگ اعراب با همین رژیم بود.
درحالی‌که رئیس‌جمهوری انور سادات در جایگاه ویژه نسبت به یگان‌های ‏نظامی ادای احترام می‌کرد، شماری از مقامات کشوری، سفرای خارجی و وابستگان نظامی کشور‌های مختلف جهان او را در ‏اجرای این نمایش همراهی می‌کردند.
همه چیز عادی به نظر می‌رسید تا اینکه نوبت به عبور جنگنده‌های نیروی هوایی مصر از ‏فراز محل رژه رسید. عبور میراژ‌ها و غرش سهمگین موتور‌های جت برای ثانیه‌هایی همه حواس‌ها را متوجه خود کرد و به همین ‏خاطر خیلی‌ها در لحظه نخست متوجه اتفاقی که در میدان رژه و مقابل جایگاه ویژه درحال وقوع بود نشدند.
در ساعت ١٢و ٤٠ ‏دقیقه یک کامیون نظامی که تعدادی از افسران ارتش مصر راکب آن بودند هنگام عبور از جلوی جایگاه توقف کرده و به رئیس ‏جمهوری انور سادات ادای احترام نظامی کردند، اما بعد بلافاصله سلاح‌های خودکار خود را که طبیعتاً می‌بایست عاری از فشنگ ‏باشند به سمت او نشانه رفته و آتش گشودند.
در همان شلیک‌های نخستین یک گلوله به انور سادات برخورد و او را نقش بر ‏زمین کرد، اما مهاجمان برای اطمینان از نتیجه کار خود ضمن ادامه تیراندازی به محل جایگاه نزدیک شده و یکی از آن‌ها پس از ‏پشت سر گذاشتن محافظان مسلح و دیگر افراد حاضر، برای اطمینان بیشتر پیکر انور سادات را که هنوز روی زمین افتاده بود به ‏رگبار بست.
از جمع چهارمهاجم یک نفر طی تبادل آتش با نیرو‌های امنیتی مصر کشته شد و سه نفر باقی مانده به اسارت درآمدند. ‏یکی از آن‌ها همان کسی بود که روی جنازه انور سادات آتش گشود و به این ترتیب قتل رئیس جمهوری مصر مستقیماً به او نسبت ‏داده شد. هنوز خورشید روز ششم اکتبر ١٩٨١ میلادی غروب نکرده بود که ترور انور سادات و نام سروان خالد اسلامبولی به ‏عنوان ضارب او به خبر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد. ‏

رژه پیروزی در پس سازش
‏سی‌وهشت‌سال پیش در چنین روزی، برابر پانزدهم آوریل ١٩٨٢ میلادی، خالد بن احمد شوقی اسلامبولی، افسر ارتش و از اعضای سازمان ‏جهاد اسلامی مصر در کنار تعدادی از یارانش به جرم ترور انور سادات رئیس جمهوری مصر اعدام شد.
خالد از تحصیلکردگان ‏مدرسه نوتردام قاهره بود که پس از رد شدن در آزمون خلبانی، واحد توپخانه ارتش مصر را برای خدمت برگزید. طی این مدت ‏روابط او با جهاد اسلامی مصر از چشم حفاظت اطلاعات ارتش دور نماند و نام خالد اسلامبولی در فهرست افراد مسأله‌دار و ‏خطرناک درج شد.
وقتی در سپتامبر ١٩٨١ میلادی خالد اسلامبولی حکم شرکت در رژه بزرگداشت جنگ رمضان موسوم به «رژه ‏پیروزی» را از دست فرمانده خود دریافت کرد موضوع را با دیگر یارانش در میان گذاشت که نتیجه آن طراحی نقشه‌ای برای کم ‏کردن سایه سادات از سر مصر بود.
بسیاری از مصری‌ها هم‌صدا با دیگر مسلمانان منطقه و جهان امضای پیمان صلح با اشغالگران ‏فلسطین در کمپ دیوید را معادل خنجر زدن به پشت جهان اسلام تلقی کرده و از این بابت سادات را مقصر می‌دانستند. ‏

قاتل فرعون در قفس دادگاه
ترور انور سادات و افشای رابطه ضاربان با گروه‌های اسلامگرا خصوصاً جهاد اسلامی مصر موجب شد نیرو‌های امنیتی به همین ‏بهانه هزاران نفر از اعضا و حتی طرفداران عادی این گروه و دیگر گروه‌های اسلامی را دستگیر کنند. در میان بازداشت شده‌ها ‏نام عمر عبدالرحمان روحانی مشهور و نابینای مصری که متهم به صدور فتوای قتل سادات بود و همچنین ایمن الظواهری از ‏اعضای بلندپایه جهاد اسلامی مصر بیش از بقیه به چشم می‌آمد.
الظواهری که بعد‌ها با پیوستن به گروه القاعده شهرتی دوچندان ‏یافت در طول دادگاه به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی نقش سخنگوی متهمان را برعهده داشت. اما شاید ماندگارترین تصاویر از ‏نمایشی که دستگاه قضائی مصر با عنوان دادگاه متهمان قتل انور سادات به اجرا گذاشت مربوط به شخص خالد اسلامبولی پشت ‏میله‌های قفسی بود که متهمان را در آن نگهداری می‌کردند که با چهره‌ای مصمم و قرآنی در دست رو به دوربین‌های تلویزیونی ‏فریاد می‌زد: «انا خالد اسلامبولی، انا قاتل السادات، انا قاتل الفرعون، انا قاتل الطاغوت فی سبیل الله.» ‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی