خودروهای پرفورمنس هیچگاه سریعتر، تواناتر و حتی مفیدتر از امروز نبودهاند؛ اما در سالیان اخیر افراد بیشتری به ظاهر، احساس، صدا و بوی خودروهای اسپورت کلاسیک علاقه نشان دادهاند، چیزی که هرگز قابل تکرار نیست.
اگر ریسک خرید یک خودروی کلاسیک را قبول نمیکنید گزینهی دیگری وجود دارد. کاترهام سون ترکیبی از پرفورمنس مدرن و ارزشهای سنتی در یک پکیج کلی بوده و جدیدترین نسخه آن با نام سوپر سون 1600 بیش از پیش به ریشههای تاریخی این خودرو پرداخته است.
ما پیش از نسخههای سون اسپرینت 2016 و سون سوپر اسپرینت 2018 را بررسی کردهایم اما برخلاف این دو خودرو که از پیشرانههای توربوی سوزوکی استفاده کردهاند، سوپر سون 1600 به نیروگاه 4 سیلندر 1.6 لیتری فورد مجهز شده است. این پیشرانه قدرت 135 اسب بخاری و گشتاور 165 نیوتون متری تولید میکند.
بخشی از این پیشرانه دقیقاً شبیه کاربراتورهای قدیمی بوده و در واقع حسی نوستالژیک ایجاد کرده است. فیلترهای هوای K N زیر کاپوت آلومینیومی خودنمایی میکنند اما اصلاً شبیه نمونههای کلاسیک نیستند. استایل نرمال جلوی سون جای خود را به گلگیرهای بزرگتر داده و جلوپنجره هم فاقد طرح سنتی 7 میباشد. همچنین خریداران این خودرو شاهد رینگهای 14 اینچی با ظاهر طلایی و لاستیکهای نازک آوون خواهند بود.
کابین هم ظاهر کلاسیکی دارد. اگر قد بلندی داشته باشید ورود به کابین کار سختی خواهد بود مخصوصاً اینکه فرمان چوبی خودرو روی این امر تأثیر منفی میگذارد؛ اما صندلیهای سنتی خودرو راحت بوده و استفاده از کمربند ایمنی نیز راحتتر صورت میگیرد.
خودروی حاضر در تست از تریم چرم سفید با بدنهی قرمز رنگ سود برده و پشت آمپرهای رتروی سوپر سون 1600 هم اطلاعات مهم را به راننده نشان میدهند. فاصله چندانی بین پدالها وجود نداشته اما دید روی کاپوت و چراغها جزو بهترینهاست.
پیشرانه با اکراه از خواب برمیخیزد اما زمانی که همهچیز گرم شد نیروگاه آهنین خودرو هم بشاشتر میشود. این امر باعث میشود شما خودرو را ابتدا با سرعتهای کم رانده و از فرمان سبک و صدای فیلترهای هوا لذت ببرید.
وقتی سرعت بگیرید همهچیز ظاهر دیگری به خود خواهد گرفت. کیفیت سواری سوپر سون 1600 بهطور سورپرایز کنندهای به حالت شناور بوده و اگرچه فرمان خودرو در پیچها کمی سنگینتر میشود اما چرخ های بزرگتر خودرو شروع به ارسال اطلاعاتی از جزئیات مسیر به کابین میکنند.
این خودرو با وجود چنین لاستیکهای نازک و بلندی عملکرد خوبی در پیچها داشته و به شما اجازه میدهد با فرمان و پدال گاز به خوبی کار کنید. البته گشتاور نه چندان زیاد و فقدان دیفرانسیل لغزش محدود باعث شدهاند سوپر سون خودرویی برای سواری سنگین و هیجانانگیز نباشد.
پیشرانه و گیربکس تیز بوده و درگیر کننده عمل میکنند. برای توقف خودرو به نیروی نسبتاً زیادی نیاز است اما در تمامی جنبههای دیگر، سوپر سون باعث میشود اکثر خودروهای اسپورت امروزی حس رانندگی با دستکش و چکمه را داشته باشند.
البته کاترهام خودروی بینقصی نیست. کاترهام کلاً محصولات کاربردی نمیسازد و باید با سقف آن دست و پنجه نرم کنید. رانندگی با سوپر سون 1600 در بزرگراه هم مشکلات خاص خودش را دارد. این خودرو ارزان هم نبوده و مدل حاضر در تست قیمت 39565 پوندی داشته است؛ اما اگر واقعاً خواهان چنین چیزی باشید خودروهای معدودی توانایی شبیهسازی حس آن را خواهند داشت.
کاترهام سون معمولی ارزش بهتری در برابر مبلغ پرداختی دارد مخصوصاً اگر آپشن هایی را در سوپر سون 1600 سفارش دهید این موضوع خودش را بیشتر نشان خواهد داد. البته ظاهر کلاسیک سوپر سون برای برخی خریداران کافی است. تجربه رانندگی خودرو هم کمی از حس کلاسیک قدیمی را شبیهسازی کرده است؛ اما در کل با خودروی بهتری نسبت به سایر نسخههای کاترهام سون روبرو هستیم.
مشخصات کاترهام سوپر سون 1600
قیمت: 33495 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 135 اسب بخار/165 نیوتون متر گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 5 ثانیه حداکثر سرعت: 196 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: اعلام نشده