آل اسحاق: حمایت از رایزنان بازرگانی فقط در حد شعار و حرف است


آل اسحاق: حمایت از رایزنان بازرگانی فقط در حد شعار و حرف است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این که رایزن بازرگانی در حال حاضر کمتر از سفیر سیاسی نیست گفت: ما فقط درباره جایگاه و اهمیت ویژه رایزنان بازرگانی حرف می زنیم و در عمل حاضر به هزینه کردن برای آنها نیستیم.

خبرگزاری تسنیم: یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اذعان به جایگاه ویژه رایزن های بازرگانی در توسعه اقتصادی کشور گفت: توسعه روابط اقتصادی، بهبود صادرات و مدیریت واردات تا حد زیادی وابسته به نوع و مقدار تعامل تجاری اقتصادی بین کشورهاست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه روابط تجاری کشورها رابطه نزدیکی با توسعه تجارت و امنیت ملی جوامع دارد افزود: ما اگر روابط تجاری را با کشورهای همسایه توسعه دهیم بسیاری از اهداف تجاری، اقتصادی و امنیتی و سیاسی مان نیز محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، هاب منطقه محسوب می شود گفت: همسایگی ایران با 15 کشور همسایه یک ظرفیت تجاری هزار میلیارد دلاری در سال را ایجاد کرده که بر اساس همین نوع کالاهای وارداتی و صادراتی کشورمان هم می توانیم بین250 تا 300 میلیارد دلار از این ظرفیت بهره مند شویم.

آل اسحاق مطرح کرد: اقتصاد ایران از طرفی با چالش های فراوانی روبروست و از طرف دیگر هم با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن درگیر شده و در عین حال نیز قرار است که جهش تولید و صادرات را دنبال کند لذا در چنین وضعیت چاره ای جز باز کردن تنفس گاه و نفس تجاری کشور نداریم.

وزیر اسبق بازرگانی معتقد است که اولین الزام در توسعه صادرات و مدیریت واردات، اقتدار و توانایی مسئولان و مدیران به ویژه رایزنان بازرگانی در هموار کردن این مسیر و رفع موانع است.

وی بازار عراق را یک ظرفیت 20 میلیارد دلاری برای اقتصاد ایران معرفی کرد و یادآور شد: ما در سال گذشته حدود 11 میلیارد دلار از این بازار 20 میلیاردی استفاده کردیم که البته زمینه ساز این کار بزرگ رایزنان بازرگانی بودند.

آل اسحاق بی توجهی به نقش رایزنان بازرگانی در توسعه اقتصاد و روابط تجاری را یک نوع فرصت سوزی دانست و گفت: از بین 200 کشور دنیا بالای 100 کشور می توانند با ایران رابطه تجاری داشته باشند اما ما فقط در شش کشور رایزن بازرگانی داریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به ویژگی های ضروری رایزنان بازرگانی تأکید کرد: یک رایزن بازرگانی نمودی از وزارت بازرگانی است بنابراین باید از قدرت و توانایی لازم و دانش اقتصادی برای برقراری تعامل تجاری بین دو کشور برخوردار باشد و در واقع یک فرد معمولی نیست.

وی با تصریح بر اینکه ما فقط درباره جایگاه و اهمیت ویژه رایزنان بازرگانی حرف می زنیم و در عمل حتی حاضر نیستیم برای آنها هزینه کنیم افزود: ما باید بپذیریم که ضریب نفوذ و تاثیر فعالیت رایزنان بازرگانی در حال حاضر کمتر از سفیران سیاسی نیست لذا مسئول اقتصاد بین دو کشور در سفارتخانه (رایزن بازرگانی) حداقل باید جایگاه دوم را داشته باشد نه یک جایگاه حاشیه ای.

آل اسحاق با انتقاد از اینکه مسئولان رایزنان ایران در حاشیه نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی اقتصادی قرار دارندتأکید کرد: ما برای حل شدن مسائل اقتصادی و تحقق جهش تولید باید رویکردمان را به مسئله تجارت داخلی و خارجی تغییر دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!