راه‌های مختلف تمرین مجازی آموزش چگونه به شبکه «شاد» رسید؟


راه‌های مختلف تمرین مجازی آموزش چگونه به شبکه «شاد» رسید؟

شبکه اجتماعی شاد فعلا در مرحله نصب برنامه توسط ذی نفعان آموزش و پرورش است و به زودی کار خود را آغاز می کند، شبکه‌ای که به دلیل شرایط اضطرار کرونا ایجاد شده و اما و اگرهایش کم نیست.

خبرگزاری مهر - گروه جامعه- آزاده سهرابی: اولین باری که صحبت از یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مطرح شد اینگونه ذکر شد که قرار است در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی موجود، ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم. داشتن ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی در یک پلتفرم واحد آن هم در روزهایی که بعد از دو ماه تلاش برای جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حقیقی دانش آموزان، اولیا و معلمان را خسته کرده است، مشخص بود کار ساده ای نیست. آموزش تلویزیونی، فرایندی تعاملی نیست، سپردن آموزش مجازی به مدارس و معلمان بدون نظارت آموزش و پرورش که در تمام این سال‌ها با داشتن یک سیستم مرکزی تمایل زیادی به بخش نامه‌ها و ابلاغیه‌ها و نشان دادن نظارت بر همه چیز دارد، این وزارتخانه را راضی نمی‌کند. هر چند تجربه سپردن آموزش مجازی به معلمان و مدارس هم حکایت از چند دستگی عیان در کیفیت و کمیت این آموزش‌ها است. برخی مدارس با جدیت و بیش از ساعات حضور بچه‌ها سر کلاس این آموزش‌ها را جدی گرفته‌اند و در برخی مدارس این آموزش‌ها و نحوه تعامل معلم و دانش آموز به سمت صفر میل می‌کند. در مناطق دورافتاده، محروم، روستایی و عشایری نیز زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی که وجود تلفن‌های هوشمند است، مشکل ساز است.

از همه اینها گذشته خود شیوع کرونا که سبک زندگی‌ها را تغییر داده و استرس را بر بسیاری از خانواده‌ها حاکم کرده است سبب شده، این روزها آموزش اولویت اول خانواده‌ها نباشد. از همه اینها اما مهمتر این است که «سیستم آموزشی» که تقریباً هیچ تجربه و پشتوانه و تمرین آموزش مجازی نداشته است، ناگهان صفر تا صد آموزش را به اجبار در این فضا برده و طبیعی است که میان ذی نفعمان تعلیم و تربیت نه عادت به چنین فضایی وجود دارد و نه حتی شاید رغبت و دستاورد مورد انتطار!

حال در میانه این‌همه اما و اگر، به اضافه اما و اگر اینکه آیا اساساً سال تحصیلی با حضور دانش آموزان سر کلاس به پایان می‌رسد یا این امکان مهیا نمی‌شود و دانش آموزان آخرین روزهای پشت نیمکت مدرسه نشستن در پایه تحصیلی که هستند را با یادآوری روزهای بهمن به پایان می‌رسانند، پلتفرم شبکه شاد رونمایی و حال اپلیکیشن آن آماده شده است و شاید تا به حال برای شما چه دانش آموز داشته باشید و چه نه، از سمت وزارت آموزش و پرورش پیامک نصب این اپلیکیشن آمده باشد.

هر چند پیش از این هم در گزارشی با عنوان چالش‌های آموزش و پرورش در پایان روزهای کرونایی چه خواهد بود نوشتیم که «به نظر می‌رسد این روزها نیاز به دیدن افقی بلندمدت‌تر از دیدن پایان سال تحصیلی جاری نیاز است و به جای درانداختن طرح‌های نو در روزهایی که فضا و امکانات اجازه نمی‌دهد زیرساخت‌ها مهیا شود، نقشه راه‌های جایگزینی نیز نیاز است. نقشه راه‌هایی که چند ماهه نباشد؛ چند ساله باشد.» اما شاید یکی از مهمترین مسائلی که سبب شده آموزش و پرورش چنین طرح خام و البته گسترده‌ای را در مدتی کم اجرا کند، استفاده از آن برای امتحانات پایان سال تحصیلی باشد که احتمالاً باز هم امکان حضور دانش آموزان در مدارس برای این منظور مهیا نیست. داشتن نظارت تنها تفاوت وجود چنین پلتفرمی نسبت به آموزش های مجازی معلمان در پیام رسانه‌ای گوناگون است که چند وقتی آموزش و پرورش فرصت دارد تا آن را بیازماید برای به کاربستنش برای برگزاری امتحانات. این البته یکی از احتمالات است.

مرور اما و اگرهای شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: طرح شبکه آموزش ی دانش آموزان می‌تواند بزرگ‌ترین طرح فناوری اطلاعات در خاورمیانه باشد.

حاجی میرزایی خبر می‌دهد که «تاکنون ۲۵۰ هزار کلاس در شبکه شاد تشکیل شده و بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کاربر در این شبکه آموزشی ثبت‌نام کردند.» در عین حال می‌گوید: «با وجود اینکه مدت زیادی از راه‌اندازی شبکه شاد نمی‌گذرد، بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند» که البته این دو عدد با هم سازگار نیست و یک پرس و جو از اطرافیان هم نشان می‌دهد که هنوز شمار ثبت نام کنندگان در این شبکه به معنای اینکه این اپلیکیشن را نصب کرده باشند و وارد آن شده باشند بسیار کمتر از این میزان است و این امر علت‌های بسیاری دارد. از جمله اینکه برخی معلمان معترض هستند وقتی از وسیله شخصی خود برای این منظور قرار است استفاده کنند، آموزش و پرورش نمی‌تواند آنها را مجبور به نصب اپلیکیشنی خاص بکند. برخی والدین هم همین را می‌گویند. از سوی دیگر بنا به نظر بسیاری از والدین و تأیید سرپرست مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ورود به این اپلیکیشن به این سادگی‌ها نیست و بسیاری از والدین را به سختی انداخته است. شاید منظور وزیر آموزش و پرورش از آن ۹۰ درصد، ۹۰ درصدی است که اطلاعاتشان از طریق مرکز فناوری اطلاعات وارد این اپلیکیشن شده است چرا که پیش از نصب این اپلیکیشن توسط معلمان و مدیران و دانش آموزان کلاس‌های درس در این فضا آماده شده است و این اطلاعات از طریق سامانه سناد در اختیار آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است: «با وجود شبکه شاد، دیگر نگران تعطیلات ناخواسته در طول سال تحصیلی نیستیم؛ زیرا فرایند آموزش در این شبکه ادامه می‌یابد؛ همچنین امکان تحقق عدالت آموزشی از این طریق ممکن می‌شود.»

این سخن در کنار این تاکید که تا امروز از طرف مسئولان آموزش و پرورش بوده که آموزش تلویزیونی در صورت بازگشایی مدارس و رفع خطر کرونا از کشور به منظور عدالت آموزشی ادامه می‌یابد، این سوال را پیش می‌آورد که بالاخره کدامیک از اینها در اولویت مسئولان خواهد بود و کدام کاراتر است؟ هر چند ظاهراً قرار است شبکه شاد شبکه ای تعاملی تر باشد و حتی حضور و غیاب در این کلاس‌ها برقرار باشد و.... اما هر قدر که آموزش تلویزیونی پیش از شروع به کار ساز و کارش مشخص بود، شبکه شاد تا کلاسی در آن تشکیل نشود ابهامات چگونگی کارکردش محل سوال است.

از همه اینها گذشته مشکلات فنی احتمالی سر راه این اپلیکیشن وجود دارد؛ از جمله اینکه کاربردی که وارد آن می‌شود امکان حذف اکانت نخواهد داشت و مشخص نیست تکلیف معلمی که بازنشسته می‌شود یا از این سیستم خارج می‌شود یا دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود چیست، اینکه خیلی‌ها منتقد این هستند که چرا برای استفاده از بخش خصوصی در این مسیر مناقصه‌ای برگزار نشد و از یک بخش خصوصی خاص این پلتفرم تهیه شد که با ردگیری بسیاری از متخصصان در فضای مجازی ردش به یک شبکه پیام رسان خاص می‌رسد و.... اینکه دانش آموزان خود سیستم هوشمندی برای نصب اپلیکیشن ندارند و لاجرم باید روی گوشی یا سیستم یکی از والدین خود برنامه را نصب کنند و در صورت عدم حضور آن والد در منزل تکلیف این حضور و استفاده از مدرسه مجازی چه می‌شود و ده‌ها سوال دیگر مطرح است که البته آموزش و پرورش برای برخی از آنها جواب دارد و برای برخی از آنها نیز پاسخش این است که در مسیر حرکت مشکلات برطرف می‌شود. پیش از این هم قرار بود این شبکه شاد در بستر چند پیام رسان داخلی کار خود را آغاز کند اما از آنجا که مسئولان به این نتیجه رسیدند که در این فرایند تضمینی برای حفظ اطلاعات و امنیت فرهنگی، اجتماعی کاربران نیست، از آن صرف نظر کردند.

شروع کار شبکه شاد با دبستانی‌ها

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) گفت: در رابطه با راه اندازی شبکه شاد با توجه به اینکه مدارس تعطیل شده اند و آموزش ها باید تداوم می یافت و در سطح ملی، استانی و مدرسه این کار پیگیری می شد، در وهله اول با همکاری صدا و سیما آموزش تلویزیونی راه اندازی شد. سرعت انجام این کار برای این بود که به خانواده ها این اطمینان را بدهیم که آموزش رها شده نیست و نظام آموزش به فکر دانش آموزان، پیگیری های آموزشی و اوقات فراغت دانش آموزان است. در سطح مدارس نیز آموزش مجازی مستقلی بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفت و در سطح برخی مناطق دسترسی به فناوری اطلاعات وجود نداشت که عمدتاً مناطق روستایی و عشایری بودند که به اینترنت و یا تلفن هوشمند و یا وسایلی که بتواند فناوری های جدید را در اختیارشان بگذارد، دسترسی نداشتند. ما دستورالعمل خاصی برای این مناطق تهیه کردیم و راهبران آموزشی ما فعالیت خوبی در این حوزه داشتند. درسنامه هایی در سطح استان ها تهیه شد و توسط راهبران آموزشی به این بخش ها ارسال شد.

ما برای فعالیت معلمان در فضای مجازی که این روزها انصافاً بسیار پای کار بودند، ارزش بسیاری قائل هستیم اما از سوی دیگر لزوم نظارت و انسجامی را در کار احساس می‌کردیم که بتوانیم از آن طریق فعالیت معلمان را ارزیابی کنیم

وی در ادامه گفت: ما برای فعالیت معلمان در فضای مجازی که این روزها انصافاً بسیار پای کار بودند، ارزش بسیاری قائل هستیم اما از سوی دیگر لزوم نظارت و انسجامی را در کار احساس می‌کردیم که بتوانیم از آن طریق فعالیت معلمان را ارزیابی کنیم. از همین رو به یک محیط ایزوله نیاز داشتیم تا این اطمینان را داشته باشیم که معلم و دانش آموز پیگیر آموزش هستند و در عین حال این فضای ارتباطی کاملاً امن است. ابتدا قرار بود با واسطه پیام رسانها این شبکه شروع به کار کند. اما مشاهده کردیم که برخی اصولی که در آموزش و پرورش غیر قابل گذشت است مانند داشتن یک محیط امن و محتوای مناسب تضمین شده در پیام رسان ها به طور عام وجود ندارد. در هفته گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت پلتفرم آموزش ی شاد که یک اپلیکیشن آموزشی است، راه اندازی شد و دستورالعمل آن نیز تهیه شد. دستورالعمل مشخص شده برای بخش مدیران، آموزگاران و دانش آموزان با ارائه توصیه‌هایی به هر کدام از این گروه‌ها قابل دسترس است. همچنین این شبکه یک داشبورد مدیریتی دارد که ما می‌توانیم هر لحظه بر این موضوع نظارت کنیم که چه تعداد مدرسه و معلم عضو هستند و همه فعالیت‌ها تحت نظارت خواهد بود. حتی امکان این وجود دارد که از محتواهای مناسب استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پلتفرم در حرکت‌های بعدی قابلیت‌های دیگری نیز خواهد داشت؟ اظهار داشت: به نظرم حرکتی که در حوزه آموزش مجازی به خاطر تهدید کرونا صورت گرفت، تبدیل به یک فرصت شد تا ما بتوانیم در زمان بازگشایی مدارس بستر شبکه شاد را به عنوان مکمل برنامه درسی و برای گسترش عدالت آموزشی به کار بگیریم و مطمئن باشید گام به گام این حرکت بهتر می‌شود. در حال حاضر برای همه خانواده‌ها پیامک شده است که این اپلیکیشن را نصب کنند و از مقطع ابتدایی ورود دانش آموزان را آغاز کرده‌ایم. می‌خواهم به خانواده‌ها این امید را بدهم که این محیط کاملاً امن است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای خانواده‌ها توضیحی درباره چگونگی ورود به این اپلیکیشن داده نشده است و بسیاری از آنها می‌گویند نصب آن برایشان امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: راهنمای عمل در بخش فناوری آموزش و پرورش تهیه شده و اینکه این اپلیکیشن از ابتدا به صورت کلاس بندی شده آماده شده است. یعنی اطلاعات مربوط به هر کلاس در اختیار مرکز فناوری بوده و هیچکس خارج از کلاس خاص خود که در مدرسه واقعی وجود دارد نمی‌تواند وارد کلاس شود. هر نفر براساس شناسه خاصی می‌تواند عضو این سامانه شود. در کلاس‌ها نیز فعالیت‌ها قابل نظارت است.‌

اطلاعات مربوط به هر کلاس در اختیار مرکز فناوری بوده و هیچکس خارج از کلاس خاص خود که در مدرسه واقعی وجود دارد نمی‌تواند وارد کلاس شود. هر نفر براساس شناسه خاصی می‌تواند عضو این سامانه شود. در کلاس‌ها نیز فعالیت‌ها قابل نظارت است

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که کودکان عموماً موبایلی در اختیار ندارند و باید از وسیله تلفن همراه یکی از والدین استفاده کنند اما والدین ممکن است در دسترس در زمان برگزاری کلاس نباشند برای آنچه چاره‌ای اندیشیده شده؟ گفت: ما نقش خانواده‌ها را در این میان بسیار حمایتی می‌دانیم خصوصاً برای پایه‌های پایین‌تر. به گمانم جای نگرانی برای این نکته نیست. اما با توجه به چالشی که اشاره کردید یک بازنگری برای برنامه‌ها داریم و به جای آنکه یک ساعت مشخصی را برای شروع کلاس‌ها تعیین کنیم این امکان فراهم شده از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر والدین و مدیر و معلم با همراهی یکدیگر زمانی را برای برپایی کلاس تعیین کنند. ضمن اینکه فایل کلاس‌ها قابل بارگذاری است و اگر دانش آموزی به هر دلیلی نتواند از زمان کلاس استفاده کند می‌تواند فایل آن را بارگذاری کند.

شناسایی دانش آموزانی که به زیرساخت‌های آموزش مجازی دسترسی ندارند

وی ادامه داد: تا زمانی که فعالیت این شبکه به طور کامل آغاز نشود، جزئیات بسیاری از این چالش ها مشخص نیست. اما حین اجرا ما آن را اجرایی می کنیم و تیم فنی نیز آنها را برطرف می کند. ما در یک مقیاس بسیار بزرگ و کشوری یک حرکت هماهنگی را شروع کردیم که در دنیا بی نظیر است. دستورالعمل برایش فرستادیم و حتی در دستورالعمل گفته ایم که مدیران مشخص کنند چه تعداد از دانش آموزان شأن امکان ثبت نام در شبکه شاد را ندارند و دلایل آن را هم بگویند. برای اولین بار از این طریق می توانیم یک امار دقیق داشته باشیم که چه تعداد دانش آموزان کشور به زیرساخت های آموزش مجازی دسترسی ندارند. ممکن است این عدم دسترسی به اینترنت باشد یا در اختیار نداشتن تلفن های مناسب. اما با اشتیاق این حرکت را ادامه می دهیم و چالش های آن را شناسایی می کنیم. تلاش معلمان در آموزش مجازی بسیار ارزشمند بود اما به هیچ وجه امکان نظارت نداشت. اما فعالیت این شبکه مبنای ارزشیابی دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد و اگر مدرسه‌ای به آن ورود نکند این گونه تلقی می‌ شود که فعالیتی در حوزه دانش آموزان در این دوران ندارد و برای همین حضور همه مدارس و دانش آموزان در آن الزامی است.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص اینکه مدارس غیر دولتی دارای سامانه‌ای هستند که این نظارت آموزشی روی آنها صورت می‌گیرد، آیا همان نظارت برای آن مدارس کافی نبود؟ اظهار داشت: به هر حال خود مدارس غیر دولتی جز کارگروهی هستند که در حوزه این شبکه اجتماعی شکل گرفته است این یک کار کشوری است و استثنا ندارد. و آمارهای ما می‌گوید که شمار زیادی از مدارس غیر دولتی به سامانه وصل شده‌اند.

۷۰ درصد شهروندان به تلفن های هوشمند دسترسی دارند

مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در خصوص شبکه شاد و اینکه آیا زیرساخت‌های این اپلیکیشن برای دانش آموزان تمام کشور مهیاست به خبرنگار مهر گفت: در این اپلیکیشن معلمان، مدیران و دانش آموزان بخش‌های مربوط به خود را دارند در بحث دانش آموزی ما با فراخوان دانش آموزان ابتدایی و ثبت نام آنها کار را آغاز کردیم که البته در یک فاصله زمانی کوتاه نوبت به زمان ثبت نام دانش آموزان مقاطع دیگر می‌رسد. طبق برآورد ما بالای ۷۰ درصد شهروندان دسترسی به تلفن‌های هوشمند دارند و با توجه به اینکه عموماً دانش آموزان از وسایل ارتباطی والدین استفاده می‌کنند و با توجه به آن ۳۰ درصد باقی مانده ما امکان این را گذاشته‌ایم که دانش آموزان از نسخه تحت وب نیز استفاده کنند که ظرف یکی، دو روز آینده فعال می‌شود.

طبق برآورد ما بالای ۷۰ درصد شهروندان دسترسی به تلفن‌های هوشمند دارند و با توجه به اینکه عموماً دانش آموزان از وسایل ارتباطی والدین استفاده می‌کنند و با توجه به آن ۳۰ درصد باقی مانده ما امکان این را گذاشته‌ایم که دانش آموزان از نسخه تحت وب نیز استفاده کنند که ظرف یکی، دو روز آینده فعال می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان برگزاری کلاس‌های مجازی در این اپلیکیشن که با زمان سرکار رفتن اولیا تداخل دارد نیز گفت: ما ابتدا محدودیت زمانی اجرای کلاس‌ها را داشتیم اما آن را برداشتیم و در هر ساعت شبانه روز که معلم و اولیا به توافق برسند که کلاس دایر شود این امکان وجود دارد، نکته اینجاست که الان این سیستم جایگزین فعالیت رسمی در مدارس شده است و قرار است برای سال‌های آتی به صورت یک فعالیت کمکی برای شرایط خاصی مثل تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا، تعطیلی مدارس به خاطر برودت هوا و … به کار گرفته شود.

شرفی ادامه داد: در حال حاضر ابزار اصلی ما همین اپلیکیشن است و عملاً فعالیت آموزشی قرار است به صورت یکدست در این فضا صورت بگیرد.

امکان حذف اکانت مهیا می‌شود

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه یکی از اعتراض‌ها به این اپلیکیشن این است که امکان حذف اکانت در آن مهیا نیست، گفت: یکی از دلایل آن این است که ترک کردن گروه به معنای غیبت در کلاس حساب می‌شود و برای همین فعلاً این امکان وجود ندارد ضمن اینکه این اپلیکیشن در حال حاضر برای فعالیت خاص مدارس در شرایط کرونا آماده شده است و قاعدتاً کسی که وارد آن می‌شود دانش آموز یا معلمی است که دلیلی برای ترک آن ندارد حداقل تا پایان سال تحصیلی این دلیل وجود ندارد اما در ادامه به عنوان یک امکان گزینه حذف اکانت را اضافه خواهیم کرد.

هویت سنجی سخت برای اطمینان از عدم ورود غریبه‌ها به کلاس درس

شرفی در ادامه با اشاره به اینکه این اپلیکیشن از این جهت انتخاب شده است که هیچ استفاده دیگری توسط دانش آموزان از آن نمی‌شود و تنها یک ابزار مربوط به برپایی کلاس درس است، گفت: اینکه ما سراغ دیگر پیام رسان ها نرفتیم این بود که در این اپلیکیشن می‌خواستیم دانش آموزان و معلمان با گروه‌ها و کانال‌های دیگری که در پیام رسان ها وجود دارد ارتباطی نداشته باشد و یک دیتا و اپلیکیشن مجزا و خاص آموزشی باشد و حتی فقط همکلاسی‌ها بتوانند در این فضا با یکدیگر با هم در ارتباط باشند. برای همین است که شاید ورود به این اپلیکیشن توسط برخی والدین سخت باشد و این گزارش به ما رسیده است چون ما می‌خواستیم مطمئن باشیم که شخص دانش آموز ما وارد اپلیکیشن ما می‌شود و دقیقاً به کلاسی می‌رود که در واقعیت عضو آن کلاس است تشخیصش کار را سخت کرد برای همین یک هویت سنجی در بدو ورود انجام دادیم که باید اطلاعات شناسنامه‌ای دانش آموز وارد شود. مشکل آنجاست که گاهی این اطلاعات شناسنامه‌ای با آنچه در سامانه سنا ثبت شده تطابق ندارد. برای همین در این صورت اولیا باید از مدارس بخواهند که اطلاعات دانش آموز در سامانه سنا را اصلاح کنند تا امکان ورود به این شبکه مهیا شود. همه این کارها را برای این انجام دادیم که می‌خواستیم خیال خانواده‌ها راحت باشد که دانش آموزان در فضای این شبکه کاملاً از نظر اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فضای امنی دارند.

اینکه ما سراغ دیگر پیام رسان ها نرفتیم این بود که در این اپلیکیشن می‌خواستیم دانش آموزان و معلمان با گروه‌ها و کانال‌های دیگری که در پیام رسان ها وجود دارد ارتباطی نداشته باشد و یک دیتا و اپلیکیشن مجزا و خاص آموزشی باشد و حتی فقط همکلاسی‌ها بتوانند در این فضا با یکدیگر با هم در ارتباط باشند

به جای سرمایه گذاری روی سخت افزار باید روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری کنیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر پیش از این طرح‌های دیگری مانند تبلت دانش آموزی یا شبکه هوشمند اجرا می‌شد برای اطمینان از داشتن زیرساخت‌های کافی این طرح بهتر نبود، گفت: ما در حال حاضر یک پلتفرم آماده کرده‌ایم که در چند مرحله قرار است پیشرفت کند و به ابزارهای دیگر کمک آموزش ی نیز مجهز شود. در حوزه IT سرعت تحولات بسیار زیاد است طرحی که امسال اجرا می‌شود تضمینی ندارد که سال آینده هم موفق باشد برای همین به جای اینکه ما روی تجهیزات سرمایه گذاری کنیم (تبلت دانش آموزی) بهتر است روی روش‌ها سرمایه گذاری کنیم اگر پیش از این ما برای دانش آموزان تبلت هم تهیه می‌کردیم در حال حاضر نرم افزارها پیشرفت‌هایی کرده‌اند که ممکن بود آن تبلت کاربرد نداشته باشد اما اگر روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری شود ما می‌توانیم هر بار از ابزارهای نوین برای به‌کارگیری آن روش‌ها استفاده کنیم. این تفکر غلطی است که ابتدا باید تجهیزات بگیریم و بعد برای استفاده از آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: کارهایی که قبلاً در حوزه IT انجام شده و در زمان خودش جزو سیاست‌ها و حتی ممکن است موفق هم بوده باشد یا ناکام مانده باشد محل بحث امروز نیست، ممکن است ما تجهیزاتی بخریم که برای فردا کارایی نداشته باشد.

شرفی در ادامه درباره اینکه آیا بعد از شناسایی دانش آموزانی که به زیرساخت‌های لازم دسترسی ندارند برنامه‌ای ریخته می‌شود، گفت: بعد از اینکه ثبت نام‌ها کامل شد و دانش آموزان هر کلاس مشخص شدند یک گزارشی را مدیر ارائه می‌دهد و اگر دانش آموزی محروم از زیرساخت‌ها بود با تعیین کد ملی شناسایی می‌شوند و برای مجهز کردن آنها اقدام می‌شود.

امکان ایجاد اختلال هنگام ورود تعداد زیاد دانش آموزان به صورت همزمان به اپلیکیشن وجود دارد

در حال حاضر نرم افزارها پیشرفت‌هایی کرده اند که ممکن بود آن تبلت کاربرد نداشته باشد اما اگر روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری شود ما می‌توانیم هر بار از ابزارهای نوین برای به کارگیری آن روش‌ها استفاده کنیم. این تفکر غلطی است که ابتدا باید تجهیزات بگیریم و بعد برای استفاده از آنها برنامه ریزی کنیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه بارها پیش آمده که وقتی یکی از پیام رسان های داخلی با تعداد مراجع زیادی رو به رو شده اصطلاحاً دان شده یا از کار افتاده چه تضمینی وجود دارد که با مراجعه ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون مدیر و معلم این اپلیکیشن بتواند به کار خود ادامه دهد، گفت: ما برای این کار پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما برخی وقت‌ها در حوزه IT نمی‌شود گفت همه چیز قابل کنترل است و ممکن است اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ بدهد بنابراین ما یک محیط کاملاً ایزوله را انتخاب کردیم و سرورهای این اپلیکیشن برای همین منظور خدمات می‌دهند و این اپلیکیشن اشتراک دیگری با بقیه ابزارها در دنیا و کشور ندارد. زیرساخت‌هایش خاص همین کار طراحی شده که تا حدی خیال مان را راحت می‌کند و سعی کردیم برنامه ریزی کنیم ترافیک کاربران ایجاد نشود و همه دانش آموزان در همه مقاطع یک باره وارد این فضا نشوند. ما ساعت‌ها را برای مقاطع مختلف در ۵ یا ۶ گروه قرار داده‌ایم.

هیچ بخش خصوصی دیگری امکانی که می‌خواستیم را در اختیار نداشت

وی درباره اینکه بسیاری از بخش‌های خصوصی خصوصاً در حوزه پیام رسان های داخلی این گلایه را دارند که چرا در این باره مناقصه‌ای برگزار نشد و از یک شرکت خاص این پلتفرم تهیه شد، گفت: یک صحبت کلی وجود دارد و این است که حتی دانشگاه‌های مختلف از ابزار الکترونیکی استفاده می‌کنند که ممکن است با هم یکی باشند شما ممکن است یک محصول خریداری کنید که وابسته به مجموعه محصول تولید شده باشد ما در فاصله کمی که داشتیم نمی‌توانستیم به یک شرکت بگوییم صفر تا صد یک پلتفرم را برای ما آماده کند پس از پلتفرمی که یک زیرساخت داشت استفاده کردیم حالا ممکن است ۱۰ جای دیگر هم از این پلتفرم استفاده کند، در واقع ممکن است در ابزارهایی که تولید می‌شود زیرساخت‌ها و کدبیس هایش یکی باشد اما کاملاً جدا برنامه نویسی شأن انجام شده باشد. مثلاً ممکن است کل برنامه‌هایی که در وب نوشته می‌شود از ماکروسافت استفاده کند اما کاملاً موضوعاتش متفاوت باشد ما سعی کردیم از این ظرفیتی که وجود داشت استفاده کنیم و شرط اصلی ما برای استفاده این بود که بتوانند یک محیط مستقل و ایزوله و جدا از همه ابزارهای شبکه اجتماعی در اختیارمان بگذارند اگر از این به بعد هم بخش خصوصی به ما پیشنهادی با این شرایط بدهد از آن استقبال می‌کنیم و راه این همکاری بسته نیست حتی قرار است فراخوانی آماده شود تا از حضور بخش خصوصی در بحث آموزش الکترونیک استفاده کنیم به شرط اینکه نوآوری داشته باشند و امنیت اطلاعات و اجتماعی کاربران محفوظ باشد.

برای دریافت اینترنت رایگان پیگیر هستیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش آخر مبنی بر اینکه آیا همانطور که وعده داده شده است استفاده اینترنت برای این فضا رایگان خواهد بود، گفت: اینکه خدمات آموزش ی در دوران کرونا باید رایگان باشد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و ما پیگیری می‌کنیم تا محقق شود.

چه کسانی از این شبکه دور می‌مانند؟

به گزارش مهر، آنچه از اطلاعات به دست آمده است این است که برخی از والدین هنگام نصب این اپلیکیشن پیغام‌هایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟ دریافت می‌کنند، مانند نصب بسیاری از اپلیکیشن‌ها، و پاسخ مدیران این است که تمام مسائل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرارگرفته است. کافی است به بخش (تنظیمات setting ) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید. اینکه این پیام رسان سخه دسکتاپ (ویندوز / مک / لینوکس) ندارد و در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابل‌دسترسی است و قرار است به زودی نسخه وب آن فعال شود و نسخه IOS نیز ندارد. در حال حاضر امکان حضور گسترده زیادی از ذی نفعان تعلیم و تربیت در این شبکه مهیا نیست از جمله پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و کودکان استثنایی و دانش آموزان اتباع که به نظر هم نمی‌رسد در نهایت مخاطبان این آموزش‌ها این گروه‌ها باشند به جز دانش آموزان اتباع که قرار است کد هویتی اتباع جای کد ملی را بگیرد و به زودی این امکان مهیا شود اما باز از سوی دیگر بسیاری از اتباع هستند که این کد هویتی را ندارند و پیش تر آنها می‌توانستند بدون کد هویتی در مدارس تحصیل کنند.

برای نصب این اپلیکیشن به دستگاه هوشمند با سیستم‌عامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن نیاز است که همین موضوع داشتن حافظه کافی نیز شمار زیادی از مخاطبان را به دردسر می‌اندازد چون امروزه روی هر گوشی تلفن همراه به اجبار یا اختیار چندین اپلیکیشن نصب است. همچنین برای حضور معلمان حق التدریس بسیاری نیز مشکلاتی برای ورود به این پیام رسان وجود دارد.

راهنمای عمل شبکه آموزشی شاد ویژه مدیران را می‌توانید دنبال کنید و در انتها اینکه به نظر می‌رسد در نهایت نصب این اپلیکیشن به دلیل اینکه ارزیابی کیفی توصیفی دانش آموزان احتمالاً از این طریق صورت می‌گیرد یا برگزاری امتحانات، برای همه ضروری خواهد شد و باید دید در ادامه از این اپلیکیشن چه کاربردهای دیگری بیرون خواهد امد.


خبرگزاری مهر - گروه جامعه- آزاده سهرابی: اولین باری که صحبت از یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مطرح شد اینگونه ذکر شد که قرار است در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی موجود، ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم. داشتن ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی در یک پلتفرم واحد آن هم در روزهایی که بعد از دو ماه تلاش برای جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حقیقی دانش آموزان، اولیا و معلمان را خسته کرده است، مشخص بود کار ساده ای نیست. آموزش تلویزیونی، فرایندی تعاملی نیست، سپردن آموزش مجازی به مدارس و معلمان بدون نظارت آموزش و پرورش که در تمام این سال‌ها با داشتن یک سیستم مرکزی تمایل زیادی به بخش نامه‌ها و ابلاغیه‌ها و نشان دادن نظارت بر همه چیز دارد، این وزارتخانه را راضی نمی‌کند. هر چند تجربه سپردن آموزش مجازی به معلمان و مدارس هم حکایت از چند دستگی عیان در کیفیت و کمیت این آموزش‌ها است. برخی مدارس با جدیت و بیش از ساعات حضور بچه‌ها سر کلاس این آموزش‌ها را جدی گرفته‌اند و در برخی مدارس این آموزش‌ها و نحوه تعامل معلم و دانش آموز به سمت صفر میل می‌کند. در مناطق دورافتاده، محروم، روستایی و عشایری نیز زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی که وجود تلفن‌های هوشمند است، مشکل ساز است.

از همه اینها گذشته خود شیوع کرونا که سبک زندگی‌ها را تغییر داده و استرس را بر بسیاری از خانواده‌ها حاکم کرده است سبب شده، این روزها آموزش اولویت اول خانواده‌ها نباشد. از همه اینها اما مهمتر این است که «سیستم آموزشی» که تقریباً هیچ تجربه و پشتوانه و تمرین آموزش مجازی نداشته است، ناگهان صفر تا صد آموزش را به اجبار در این فضا برده و طبیعی است که میان ذی نفعمان تعلیم و تربیت نه عادت به چنین فضایی وجود دارد و نه حتی شاید رغبت و دستاورد مورد انتطار!

حال در میانه این‌همه اما و اگر، به اضافه اما و اگر اینکه آیا اساساً سال تحصیلی با حضور دانش آموزان سر کلاس به پایان می‌رسد یا این امکان مهیا نمی‌شود و دانش آموزان آخرین روزهای پشت نیمکت مدرسه نشستن در پایه تحصیلی که هستند را با یادآوری روزهای بهمن به پایان می‌رسانند، پلتفرم شبکه شاد رونمایی و حال اپلیکیشن آن آماده شده است و شاید تا به حال برای شما چه دانش آموز داشته باشید و چه نه، از سمت وزارت آموزش و پرورش پیامک نصب این اپلیکیشن آمده باشد.

هر چند پیش از این هم در گزارشی با عنوان چالش‌های آموزش و پرورش در پایان روزهای کرونایی چه خواهد بود نوشتیم که «به نظر می‌رسد این روزها نیاز به دیدن افقی بلندمدت‌تر از دیدن پایان سال تحصیلی جاری نیاز است و به جای درانداختن طرح‌های نو در روزهایی که فضا و امکانات اجازه نمی‌دهد زیرساخت‌ها مهیا شود، نقشه راه‌های جایگزینی نیز نیاز است. نقشه راه‌هایی که چند ماهه نباشد؛ چند ساله باشد.» اما شاید یکی از مهمترین مسائلی که سبب شده آموزش و پرورش چنین طرح خام و البته گسترده‌ای را در مدتی کم اجرا کند، استفاده از آن برای امتحانات پایان سال تحصیلی باشد که احتمالاً باز هم امکان حضور دانش آموزان در مدارس برای این منظور مهیا نیست. داشتن نظارت تنها تفاوت وجود چنین پلتفرمی نسبت به آموزش های مجازی معلمان در پیام رسانه‌ای گوناگون است که چند وقتی آموزش و پرورش فرصت دارد تا آن را بیازماید برای به کاربستنش برای برگزاری امتحانات. این البته یکی از احتمالات است.

مرور اما و اگرهای شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: طرح شبکه آموزش ی دانش آموزان می‌تواند بزرگ‌ترین طرح فناوری اطلاعات در خاورمیانه باشد.

حاجی میرزایی خبر می‌دهد که «تاکنون ۲۵۰ هزار کلاس در شبکه شاد تشکیل شده و بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کاربر در این شبکه آموزشی ثبت‌نام کردند.» در عین حال می‌گوید: «با وجود اینکه مدت زیادی از راه‌اندازی شبکه شاد نمی‌گذرد، بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند» که البته این دو عدد با هم سازگار نیست و یک پرس و جو از اطرافیان هم نشان می‌دهد که هنوز شمار ثبت نام کنندگان در این شبکه به معنای اینکه این اپلیکیشن را نصب کرده باشند و وارد آن شده باشند بسیار کمتر از این میزان است و این امر علت‌های بسیاری دارد. از جمله اینکه برخی معلمان معترض هستند وقتی از وسیله شخصی خود برای این منظور قرار است استفاده کنند، آموزش و پرورش نمی‌تواند آنها را مجبور به نصب اپلیکیشنی خاص بکند. برخی والدین هم همین را می‌گویند. از سوی دیگر بنا به نظر بسیاری از والدین و تأیید سرپرست مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ورود به این اپلیکیشن به این سادگی‌ها نیست و بسیاری از والدین را به سختی انداخته است. شاید منظور وزیر آموزش و پرورش از آن ۹۰ درصد، ۹۰ درصدی است که اطلاعاتشان از طریق مرکز فناوری اطلاعات وارد این اپلیکیشن شده است چرا که پیش از نصب این اپلیکیشن توسط معلمان و مدیران و دانش آموزان کلاس‌های درس در این فضا آماده شده است و این اطلاعات از طریق سامانه سناد در اختیار آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است: «با وجود شبکه شاد، دیگر نگران تعطیلات ناخواسته در طول سال تحصیلی نیستیم؛ زیرا فرایند آموزش در این شبکه ادامه می‌یابد؛ همچنین امکان تحقق عدالت آموزشی از این طریق ممکن می‌شود.»

این سخن در کنار این تاکید که تا امروز از طرف مسئولان آموزش و پرورش بوده که آموزش تلویزیونی در صورت بازگشایی مدارس و رفع خطر کرونا از کشور به منظور عدالت آموزشی ادامه می‌یابد، این سوال را پیش می‌آورد که بالاخره کدامیک از اینها در اولویت مسئولان خواهد بود و کدام کاراتر است؟ هر چند ظاهراً قرار است شبکه شاد شبکه ای تعاملی تر باشد و حتی حضور و غیاب در این کلاس‌ها برقرار باشد و.... اما هر قدر که آموزش تلویزیونی پیش از شروع به کار ساز و کارش مشخص بود، شبکه شاد تا کلاسی در آن تشکیل نشود ابهامات چگونگی کارکردش محل سوال است.

از همه اینها گذشته مشکلات فنی احتمالی سر راه این اپلیکیشن وجود دارد؛ از جمله اینکه کاربردی که وارد آن می‌شود امکان حذف اکانت نخواهد داشت و مشخص نیست تکلیف معلمی که بازنشسته می‌شود یا از این سیستم خارج می‌شود یا دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود چیست، اینکه خیلی‌ها منتقد این هستند که چرا برای استفاده از بخش خصوصی در این مسیر مناقصه‌ای برگزار نشد و از یک بخش خصوصی خاص این پلتفرم تهیه شد که با ردگیری بسیاری از متخصصان در فضای مجازی ردش به یک شبکه پیام رسان خاص می‌رسد و.... اینکه دانش آموزان خود سیستم هوشمندی برای نصب اپلیکیشن ندارند و لاجرم باید روی گوشی یا سیستم یکی از والدین خود برنامه را نصب کنند و در صورت عدم حضور آن والد در منزل تکلیف این حضور و استفاده از مدرسه مجازی چه می‌شود و ده‌ها سوال دیگر مطرح است که البته آموزش و پرورش برای برخی از آنها جواب دارد و برای برخی از آنها نیز پاسخش این است که در مسیر حرکت مشکلات برطرف می‌شود. پیش از این هم قرار بود این شبکه شاد در بستر چند پیام رسان داخلی کار خود را آغاز کند اما از آنجا که مسئولان به این نتیجه رسیدند که در این فرایند تضمینی برای حفظ اطلاعات و امنیت فرهنگی، اجتماعی کاربران نیست، از آن صرف نظر کردند.

شروع کار شبکه شاد با دبستانی‌ها

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) گفت: در رابطه با راه اندازی شبکه شاد با توجه به اینکه مدارس تعطیل شده اند و آموزش ها باید تداوم می یافت و در سطح ملی، استانی و مدرسه این کار پیگیری می شد، در وهله اول با همکاری صدا و سیما آموزش تلویزیونی راه اندازی شد. سرعت انجام این کار برای این بود که به خانواده ها این اطمینان را بدهیم که آموزش رها شده نیست و نظام آموزش به فکر دانش آموزان، پیگیری های آموزشی و اوقات فراغت دانش آموزان است. در سطح مدارس نیز آموزش مجازی مستقلی بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفت و در سطح برخی مناطق دسترسی به فناوری اطلاعات وجود نداشت که عمدتاً مناطق روستایی و عشایری بودند که به اینترنت و یا تلفن هوشمند و یا وسایلی که بتواند فناوری های جدید را در اختیارشان بگذارد، دسترسی نداشتند. ما دستورالعمل خاصی برای این مناطق تهیه کردیم و راهبران آموزشی ما فعالیت خوبی در این حوزه داشتند. درسنامه هایی در سطح استان ها تهیه شد و توسط راهبران آموزشی به این بخش ها ارسال شد.

ما برای فعالیت معلمان در فضای مجازی که این روزها انصافاً بسیار پای کار بودند، ارزش بسیاری قائل هستیم اما از سوی دیگر لزوم نظارت و انسجامی را در کار احساس می‌کردیم که بتوانیم از آن طریق فعالیت معلمان را ارزیابی کنیم

وی در ادامه گفت: ما برای فعالیت معلمان در فضای مجازی که این روزها انصافاً بسیار پای کار بودند، ارزش بسیاری قائل هستیم اما از سوی دیگر لزوم نظارت و انسجامی را در کار احساس می‌کردیم که بتوانیم از آن طریق فعالیت معلمان را ارزیابی کنیم. از همین رو به یک محیط ایزوله نیاز داشتیم تا این اطمینان را داشته باشیم که معلم و دانش آموز پیگیر آموزش هستند و در عین حال این فضای ارتباطی کاملاً امن است. ابتدا قرار بود با واسطه پیام رسانها این شبکه شروع به کار کند. اما مشاهده کردیم که برخی اصولی که در آموزش و پرورش غیر قابل گذشت است مانند داشتن یک محیط امن و محتوای مناسب تضمین شده در پیام رسان ها به طور عام وجود ندارد. در هفته گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت پلتفرم آموزش ی شاد که یک اپلیکیشن آموزشی است، راه اندازی شد و دستورالعمل آن نیز تهیه شد. دستورالعمل مشخص شده برای بخش مدیران، آموزگاران و دانش آموزان با ارائه توصیه‌هایی به هر کدام از این گروه‌ها قابل دسترس است. همچنین این شبکه یک داشبورد مدیریتی دارد که ما می‌توانیم هر لحظه بر این موضوع نظارت کنیم که چه تعداد مدرسه و معلم عضو هستند و همه فعالیت‌ها تحت نظارت خواهد بود. حتی امکان این وجود دارد که از محتواهای مناسب استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پلتفرم در حرکت‌های بعدی قابلیت‌های دیگری نیز خواهد داشت؟ اظهار داشت: به نظرم حرکتی که در حوزه آموزش مجازی به خاطر تهدید کرونا صورت گرفت، تبدیل به یک فرصت شد تا ما بتوانیم در زمان بازگشایی مدارس بستر شبکه شاد را به عنوان مکمل برنامه درسی و برای گسترش عدالت آموزشی به کار بگیریم و مطمئن باشید گام به گام این حرکت بهتر می‌شود. در حال حاضر برای همه خانواده‌ها پیامک شده است که این اپلیکیشن را نصب کنند و از مقطع ابتدایی ورود دانش آموزان را آغاز کرده‌ایم. می‌خواهم به خانواده‌ها این امید را بدهم که این محیط کاملاً امن است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای خانواده‌ها توضیحی درباره چگونگی ورود به این اپلیکیشن داده نشده است و بسیاری از آنها می‌گویند نصب آن برایشان امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: راهنمای عمل در بخش فناوری آموزش و پرورش تهیه شده و اینکه این اپلیکیشن از ابتدا به صورت کلاس بندی شده آماده شده است. یعنی اطلاعات مربوط به هر کلاس در اختیار مرکز فناوری بوده و هیچکس خارج از کلاس خاص خود که در مدرسه واقعی وجود دارد نمی‌تواند وارد کلاس شود. هر نفر براساس شناسه خاصی می‌تواند عضو این سامانه شود. در کلاس‌ها نیز فعالیت‌ها قابل نظارت است.‌

اطلاعات مربوط به هر کلاس در اختیار مرکز فناوری بوده و هیچکس خارج از کلاس خاص خود که در مدرسه واقعی وجود دارد نمی‌تواند وارد کلاس شود. هر نفر براساس شناسه خاصی می‌تواند عضو این سامانه شود. در کلاس‌ها نیز فعالیت‌ها قابل نظارت است

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که کودکان عموماً موبایلی در اختیار ندارند و باید از وسیله تلفن همراه یکی از والدین استفاده کنند اما والدین ممکن است در دسترس در زمان برگزاری کلاس نباشند برای آنچه چاره‌ای اندیشیده شده؟ گفت: ما نقش خانواده‌ها را در این میان بسیار حمایتی می‌دانیم خصوصاً برای پایه‌های پایین‌تر. به گمانم جای نگرانی برای این نکته نیست. اما با توجه به چالشی که اشاره کردید یک بازنگری برای برنامه‌ها داریم و به جای آنکه یک ساعت مشخصی را برای شروع کلاس‌ها تعیین کنیم این امکان فراهم شده از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر والدین و مدیر و معلم با همراهی یکدیگر زمانی را برای برپایی کلاس تعیین کنند. ضمن اینکه فایل کلاس‌ها قابل بارگذاری است و اگر دانش آموزی به هر دلیلی نتواند از زمان کلاس استفاده کند می‌تواند فایل آن را بارگذاری کند.

شناسایی دانش آموزانی که به زیرساخت‌های آموزش مجازی دسترسی ندارند

وی ادامه داد: تا زمانی که فعالیت این شبکه به طور کامل آغاز نشود، جزئیات بسیاری از این چالش ها مشخص نیست. اما حین اجرا ما آن را اجرایی می کنیم و تیم فنی نیز آنها را برطرف می کند. ما در یک مقیاس بسیار بزرگ و کشوری یک حرکت هماهنگی را شروع کردیم که در دنیا بی نظیر است. دستورالعمل برایش فرستادیم و حتی در دستورالعمل گفته ایم که مدیران مشخص کنند چه تعداد از دانش آموزان شأن امکان ثبت نام در شبکه شاد را ندارند و دلایل آن را هم بگویند. برای اولین بار از این طریق می توانیم یک امار دقیق داشته باشیم که چه تعداد دانش آموزان کشور به زیرساخت های آموزش مجازی دسترسی ندارند. ممکن است این عدم دسترسی به اینترنت باشد یا در اختیار نداشتن تلفن های مناسب. اما با اشتیاق این حرکت را ادامه می دهیم و چالش های آن را شناسایی می کنیم. تلاش معلمان در آموزش مجازی بسیار ارزشمند بود اما به هیچ وجه امکان نظارت نداشت. اما فعالیت این شبکه مبنای ارزشیابی دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد و اگر مدرسه‌ای به آن ورود نکند این گونه تلقی می‌ شود که فعالیتی در حوزه دانش آموزان در این دوران ندارد و برای همین حضور همه مدارس و دانش آموزان در آن الزامی است.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص اینکه مدارس غیر دولتی دارای سامانه‌ای هستند که این نظارت آموزشی روی آنها صورت می‌گیرد، آیا همان نظارت برای آن مدارس کافی نبود؟ اظهار داشت: به هر حال خود مدارس غیر دولتی جز کارگروهی هستند که در حوزه این شبکه اجتماعی شکل گرفته است این یک کار کشوری است و استثنا ندارد. و آمارهای ما می‌گوید که شمار زیادی از مدارس غیر دولتی به سامانه وصل شده‌اند.

۷۰ درصد شهروندان به تلفن های هوشمند دسترسی دارند

مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در خصوص شبکه شاد و اینکه آیا زیرساخت‌های این اپلیکیشن برای دانش آموزان تمام کشور مهیاست به خبرنگار مهر گفت: در این اپلیکیشن معلمان، مدیران و دانش آموزان بخش‌های مربوط به خود را دارند در بحث دانش آموزی ما با فراخوان دانش آموزان ابتدایی و ثبت نام آنها کار را آغاز کردیم که البته در یک فاصله زمانی کوتاه نوبت به زمان ثبت نام دانش آموزان مقاطع دیگر می‌رسد. طبق برآورد ما بالای ۷۰ درصد شهروندان دسترسی به تلفن‌های هوشمند دارند و با توجه به اینکه عموماً دانش آموزان از وسایل ارتباطی والدین استفاده می‌کنند و با توجه به آن ۳۰ درصد باقی مانده ما امکان این را گذاشته‌ایم که دانش آموزان از نسخه تحت وب نیز استفاده کنند که ظرف یکی، دو روز آینده فعال می‌شود.

طبق برآورد ما بالای ۷۰ درصد شهروندان دسترسی به تلفن‌های هوشمند دارند و با توجه به اینکه عموماً دانش آموزان از وسایل ارتباطی والدین استفاده می‌کنند و با توجه به آن ۳۰ درصد باقی مانده ما امکان این را گذاشته‌ایم که دانش آموزان از نسخه تحت وب نیز استفاده کنند که ظرف یکی، دو روز آینده فعال می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمان برگزاری کلاس‌های مجازی در این اپلیکیشن که با زمان سرکار رفتن اولیا تداخل دارد نیز گفت: ما ابتدا محدودیت زمانی اجرای کلاس‌ها را داشتیم اما آن را برداشتیم و در هر ساعت شبانه روز که معلم و اولیا به توافق برسند که کلاس دایر شود این امکان وجود دارد، نکته اینجاست که الان این سیستم جایگزین فعالیت رسمی در مدارس شده است و قرار است برای سال‌های آتی به صورت یک فعالیت کمکی برای شرایط خاصی مثل تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا، تعطیلی مدارس به خاطر برودت هوا و … به کار گرفته شود.

شرفی ادامه داد: در حال حاضر ابزار اصلی ما همین اپلیکیشن است و عملاً فعالیت آموزشی قرار است به صورت یکدست در این فضا صورت بگیرد.

امکان حذف اکانت مهیا می‌شود

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه یکی از اعتراض‌ها به این اپلیکیشن این است که امکان حذف اکانت در آن مهیا نیست، گفت: یکی از دلایل آن این است که ترک کردن گروه به معنای غیبت در کلاس حساب می‌شود و برای همین فعلاً این امکان وجود ندارد ضمن اینکه این اپلیکیشن در حال حاضر برای فعالیت خاص مدارس در شرایط کرونا آماده شده است و قاعدتاً کسی که وارد آن می‌شود دانش آموز یا معلمی است که دلیلی برای ترک آن ندارد حداقل تا پایان سال تحصیلی این دلیل وجود ندارد اما در ادامه به عنوان یک امکان گزینه حذف اکانت را اضافه خواهیم کرد.

هویت سنجی سخت برای اطمینان از عدم ورود غریبه‌ها به کلاس درس

شرفی در ادامه با اشاره به اینکه این اپلیکیشن از این جهت انتخاب شده است که هیچ استفاده دیگری توسط دانش آموزان از آن نمی‌شود و تنها یک ابزار مربوط به برپایی کلاس درس است، گفت: اینکه ما سراغ دیگر پیام رسان ها نرفتیم این بود که در این اپلیکیشن می‌خواستیم دانش آموزان و معلمان با گروه‌ها و کانال‌های دیگری که در پیام رسان ها وجود دارد ارتباطی نداشته باشد و یک دیتا و اپلیکیشن مجزا و خاص آموزشی باشد و حتی فقط همکلاسی‌ها بتوانند در این فضا با یکدیگر با هم در ارتباط باشند. برای همین است که شاید ورود به این اپلیکیشن توسط برخی والدین سخت باشد و این گزارش به ما رسیده است چون ما می‌خواستیم مطمئن باشیم که شخص دانش آموز ما وارد اپلیکیشن ما می‌شود و دقیقاً به کلاسی می‌رود که در واقعیت عضو آن کلاس است تشخیصش کار را سخت کرد برای همین یک هویت سنجی در بدو ورود انجام دادیم که باید اطلاعات شناسنامه‌ای دانش آموز وارد شود. مشکل آنجاست که گاهی این اطلاعات شناسنامه‌ای با آنچه در سامانه سنا ثبت شده تطابق ندارد. برای همین در این صورت اولیا باید از مدارس بخواهند که اطلاعات دانش آموز در سامانه سنا را اصلاح کنند تا امکان ورود به این شبکه مهیا شود. همه این کارها را برای این انجام دادیم که می‌خواستیم خیال خانواده‌ها راحت باشد که دانش آموزان در فضای این شبکه کاملاً از نظر اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فضای امنی دارند.

اینکه ما سراغ دیگر پیام رسان ها نرفتیم این بود که در این اپلیکیشن می‌خواستیم دانش آموزان و معلمان با گروه‌ها و کانال‌های دیگری که در پیام رسان ها وجود دارد ارتباطی نداشته باشد و یک دیتا و اپلیکیشن مجزا و خاص آموزشی باشد و حتی فقط همکلاسی‌ها بتوانند در این فضا با یکدیگر با هم در ارتباط باشند

به جای سرمایه گذاری روی سخت افزار باید روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری کنیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر پیش از این طرح‌های دیگری مانند تبلت دانش آموزی یا شبکه هوشمند اجرا می‌شد برای اطمینان از داشتن زیرساخت‌های کافی این طرح بهتر نبود، گفت: ما در حال حاضر یک پلتفرم آماده کرده‌ایم که در چند مرحله قرار است پیشرفت کند و به ابزارهای دیگر کمک آموزش ی نیز مجهز شود. در حوزه IT سرعت تحولات بسیار زیاد است طرحی که امسال اجرا می‌شود تضمینی ندارد که سال آینده هم موفق باشد برای همین به جای اینکه ما روی تجهیزات سرمایه گذاری کنیم (تبلت دانش آموزی) بهتر است روی روش‌ها سرمایه گذاری کنیم اگر پیش از این ما برای دانش آموزان تبلت هم تهیه می‌کردیم در حال حاضر نرم افزارها پیشرفت‌هایی کرده‌اند که ممکن بود آن تبلت کاربرد نداشته باشد اما اگر روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری شود ما می‌توانیم هر بار از ابزارهای نوین برای به‌کارگیری آن روش‌ها استفاده کنیم. این تفکر غلطی است که ابتدا باید تجهیزات بگیریم و بعد برای استفاده از آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: کارهایی که قبلاً در حوزه IT انجام شده و در زمان خودش جزو سیاست‌ها و حتی ممکن است موفق هم بوده باشد یا ناکام مانده باشد محل بحث امروز نیست، ممکن است ما تجهیزاتی بخریم که برای فردا کارایی نداشته باشد.

شرفی در ادامه درباره اینکه آیا بعد از شناسایی دانش آموزانی که به زیرساخت‌های لازم دسترسی ندارند برنامه‌ای ریخته می‌شود، گفت: بعد از اینکه ثبت نام‌ها کامل شد و دانش آموزان هر کلاس مشخص شدند یک گزارشی را مدیر ارائه می‌دهد و اگر دانش آموزی محروم از زیرساخت‌ها بود با تعیین کد ملی شناسایی می‌شوند و برای مجهز کردن آنها اقدام می‌شود.

امکان ایجاد اختلال هنگام ورود تعداد زیاد دانش آموزان به صورت همزمان به اپلیکیشن وجود دارد

در حال حاضر نرم افزارها پیشرفت‌هایی کرده اند که ممکن بود آن تبلت کاربرد نداشته باشد اما اگر روی روش‌های هوشمند سرمایه گذاری شود ما می‌توانیم هر بار از ابزارهای نوین برای به کارگیری آن روش‌ها استفاده کنیم. این تفکر غلطی است که ابتدا باید تجهیزات بگیریم و بعد برای استفاده از آنها برنامه ریزی کنیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه بارها پیش آمده که وقتی یکی از پیام رسان های داخلی با تعداد مراجع زیادی رو به رو شده اصطلاحاً دان شده یا از کار افتاده چه تضمینی وجود دارد که با مراجعه ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون مدیر و معلم این اپلیکیشن بتواند به کار خود ادامه دهد، گفت: ما برای این کار پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما برخی وقت‌ها در حوزه IT نمی‌شود گفت همه چیز قابل کنترل است و ممکن است اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ بدهد بنابراین ما یک محیط کاملاً ایزوله را انتخاب کردیم و سرورهای این اپلیکیشن برای همین منظور خدمات می‌دهند و این اپلیکیشن اشتراک دیگری با بقیه ابزارها در دنیا و کشور ندارد. زیرساخت‌هایش خاص همین کار طراحی شده که تا حدی خیال مان را راحت می‌کند و سعی کردیم برنامه ریزی کنیم ترافیک کاربران ایجاد نشود و همه دانش آموزان در همه مقاطع یک باره وارد این فضا نشوند. ما ساعت‌ها را برای مقاطع مختلف در ۵ یا ۶ گروه قرار داده‌ایم.

هیچ بخش خصوصی دیگری امکانی که می‌خواستیم را در اختیار نداشت

وی درباره اینکه بسیاری از بخش‌های خصوصی خصوصاً در حوزه پیام رسان های داخلی این گلایه را دارند که چرا در این باره مناقصه‌ای برگزار نشد و از یک شرکت خاص این پلتفرم تهیه شد، گفت: یک صحبت کلی وجود دارد و این است که حتی دانشگاه‌های مختلف از ابزار الکترونیکی استفاده می‌کنند که ممکن است با هم یکی باشند شما ممکن است یک محصول خریداری کنید که وابسته به مجموعه محصول تولید شده باشد ما در فاصله کمی که داشتیم نمی‌توانستیم به یک شرکت بگوییم صفر تا صد یک پلتفرم را برای ما آماده کند پس از پلتفرمی که یک زیرساخت داشت استفاده کردیم حالا ممکن است ۱۰ جای دیگر هم از این پلتفرم استفاده کند، در واقع ممکن است در ابزارهایی که تولید می‌شود زیرساخت‌ها و کدبیس هایش یکی باشد اما کاملاً جدا برنامه نویسی شأن انجام شده باشد. مثلاً ممکن است کل برنامه‌هایی که در وب نوشته می‌شود از ماکروسافت استفاده کند اما کاملاً موضوعاتش متفاوت باشد ما سعی کردیم از این ظرفیتی که وجود داشت استفاده کنیم و شرط اصلی ما برای استفاده این بود که بتوانند یک محیط مستقل و ایزوله و جدا از همه ابزارهای شبکه اجتماعی در اختیارمان بگذارند اگر از این به بعد هم بخش خصوصی به ما پیشنهادی با این شرایط بدهد از آن استقبال می‌کنیم و راه این همکاری بسته نیست حتی قرار است فراخوانی آماده شود تا از حضور بخش خصوصی در بحث آموزش الکترونیک استفاده کنیم به شرط اینکه نوآوری داشته باشند و امنیت اطلاعات و اجتماعی کاربران محفوظ باشد.

برای دریافت اینترنت رایگان پیگیر هستیم

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش آخر مبنی بر اینکه آیا همانطور که وعده داده شده است استفاده اینترنت برای این فضا رایگان خواهد بود، گفت: اینکه خدمات آموزش ی در دوران کرونا باید رایگان باشد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و ما پیگیری می‌کنیم تا محقق شود.

چه کسانی از این شبکه دور می‌مانند؟

به گزارش مهر، آنچه از اطلاعات به دست آمده است این است که برخی از والدین هنگام نصب این اپلیکیشن پیغام‌هایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟ دریافت می‌کنند، مانند نصب بسیاری از اپلیکیشن‌ها، و پاسخ مدیران این است که تمام مسائل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرارگرفته است. کافی است به بخش (تنظیمات setting ) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید. اینکه این پیام رسان سخه دسکتاپ (ویندوز / مک / لینوکس) ندارد و در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابل‌دسترسی است و قرار است به زودی نسخه وب آن فعال شود و نسخه IOS نیز ندارد. در حال حاضر امکان حضور گسترده زیادی از ذی نفعان تعلیم و تربیت در این شبکه مهیا نیست از جمله پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و کودکان استثنایی و دانش آموزان اتباع که به نظر هم نمی‌رسد در نهایت مخاطبان این آموزش‌ها این گروه‌ها باشند به جز دانش آموزان اتباع که قرار است کد هویتی اتباع جای کد ملی را بگیرد و به زودی این امکان مهیا شود اما باز از سوی دیگر بسیاری از اتباع هستند که این کد هویتی را ندارند و پیش تر آنها می‌توانستند بدون کد هویتی در مدارس تحصیل کنند.

برای نصب این اپلیکیشن به دستگاه هوشمند با سیستم‌عامل اندروید (نسخه ۴.۴ یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن نیاز است که همین موضوع داشتن حافظه کافی نیز شمار زیادی از مخاطبان را به دردسر می‌اندازد چون امروزه روی هر گوشی تلفن همراه به اجبار یا اختیار چندین اپلیکیشن نصب است. همچنین برای حضور معلمان حق التدریس بسیاری نیز مشکلاتی برای ورود به این پیام رسان وجود دارد.

راهنمای عمل شبکه آموزشی شاد ویژه مدیران را می‌توانید دنبال کنید و در انتها اینکه به نظر می‌رسد در نهایت نصب این اپلیکیشن به دلیل اینکه ارزیابی کیفی توصیفی دانش آموزان احتمالاً از این طریق صورت می‌گیرد یا برگزاری امتحانات، برای همه ضروری خواهد شد و باید دید در ادامه از این اپلیکیشن چه کاربردهای دیگری بیرون خواهد امد.

کد خبر 4898593

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران