آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست/برای شکست کرونا محتاج کمک صندوق بین‌المللی پول هستیم


آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست/برای شکست کرونا محتاج کمک صندوق بین‌المللی پول هستیم

آمریکا در جنگ اقتصادی نیازمند اطلاعات اقتصادی است تا بتواند ضربات تحریمی خود را هدفمندتر وارد کند. وظیفه اصلی نهادهایی همچون FATF و صندوق بین المللی پول،ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برای شکست کرونا، محتاج کمک صندوق بین المللی پول هستیم

روزنامه اعتماد- متعلق به «الیاس حضرتی» رئیس اصلاح طلب کمیسیون اقتصادی مجلس- در مطلبی با عنوان «آزمون صندوق» نوشت:«درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول حدود دو هفته پیش ارایه شد. در این مدت گر چه پاسخ رسمی از صندوق واصل نشده اما از اخبار جسته و گریخته همچنین موضع‌گیری‌های مقامات امریکایی مشخص می‌شود که فشارهای سیاسی از جانب امریکایی‌ها باعث شده تاکنون از اعطای این وام به کشور خودداری شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«واقعیت این است که ایران با گستره وسیع جغرافیایی و جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی، به‌رغم اینکه کادر درمانی و ساختارهای بهداشتی و درمانی قوی دارد، اما با تنگناهای مالی مختلفی نیز دست و پنجه نرم می‌کند و تزریق چنین رقمی، آینده برنامه‌های حمایت درمانی را متحول خواهد کرد...با وجود اینکه ایران قدم‌های مثبتی در این راستا(مقابله با کرونا) برداشته اما برای ادامه کار و ریشه‌کن کردن آن، وام از صندوق می‌تواند اثرگذار باشد».

آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست/برای شکست کرونا محتاج کمک صندوق بین‌المللی پول هستیم

رسانه های اصلاح طلب به طرق مختلف، مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری و اقدامات قابل تقدیر وزارت بهداشت و دیگر ارگان های دولتی و همچنین اقدامات تحسین برانگیز سپاه، ارتش، بسیج، طلاب و تشکل های مردمی را کمرنگ جلوه داده و اینگونه القاء می کنند که برای شکست کرونا، چاره ای جز دریافت وام از صندوق بین المللی پول نداریم.

این طیف به هیچ عنوان به پیشرفتهای پزشکی و تکنولوژیک ایران در مبارزه با کرونا از جمله تولید کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا، طراحی سامانه بومی غربالگری الکترواپتیکی برای تشخیص ویروس کرونا، دست یافتن به تکنولوژی ساخت ماسک‌های پیشرفته با فیلترهای یونی و کریستالی واشاره نمی کند.

و اما بحران نمایی وضعیت داخلی ایران و تاکید بر لزوم دریافت کمک از صندوق بین المللی پول از طرف اصلاح طلبان در حالی است که به عقیده کارشناسان و صاحبنظران، این صندوق، یکی از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا(اتاق جنگ اقتصادی آمریکا) است.

در هفته های گذشته، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «شیوع ویروس کرونا، بر فشار حداکثری علیه ایران تاثیر نمی گذارد». حال سوال اینجاست که با کدام عقل و منطق باید انتظار داشته باشیم که یکی از شعبه های وزارت خزانه داری آمریکا( که کارویژه اش جنگ اقتصادی علیه ایران است) در پساکرونا به ایران کمک کند؟

پیش از این دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که وظیفه FATF (یکی دیگر از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا) مبارزه با تروریسم و پولشویی است. اما در زمستان سال گذشته و پس از اقدام تروریستی دولت جنایتکار آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حا قاسم سلیمانی، FATF هیچ واکنشی نشان نداد. این در حالی است که آمریکا یکی از اعضای FATF بود و به اذعان تحلیلگران آمریکایی، این اقدام جنایتکارانه مصداق تروریسم دولتی بود.

یکی از شروط اصلی پرداخت هر نوع وامی از سوی صندوق بین المللی پول، دریافت اطلاعات از کشور مورد نظر است.

آمریکا در جنگ اقتصادی، شدیدا به اطلاعات اقتصادی نیاز دارد تا بتواند ضربات تحریمی خود را هدفمندتر وارد کند. وظیفه اصلی نهادهایی همچون «اف ای تی اف» و «صندوق بین المللی پول»، هوشمندسازی و به عبارتی ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکاست.

کارویژه این سازمان ها، درخواست اقدامات نقد از طرف مقابل و ارائه وعده های نسیه به آن کشور است.

** آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست

«آذر منصوری» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «برخی مطرح می‌کنند چینش امروز مجلس بازگشت پوپولیسم محسوب می‌شود؛ آیا این خطر برای انتخابات ۱۴۰۰ و در مجموع روند اداره مجلس وجود دارد؟» گفت:« شاید بتوان گفت با توجه به رویکردی که در خلال انتخابات اخیر و بحران‌های گذشته دیده شده و نیز فروکاستن جامعه از طبقه متوسط به کم برخوردار نشان می‌دهد در شرایط امروز بازهم پوپولیسم نقش پررنگی پیدا کرده است. فارغ از اینکه چه کسانی این رویکرد را نمایندگی می‌کنند شرایط امروز کشور و روند اداره آن به سمتی است که اولویت اصلی مردم و نیاز امروز جامعه به نان و امنیت خلاصه می‌شود، در این موقعیت هم قطعا رویکردهای پوپولیستی از جنسی که در دوران احمدی‌نژاد تجربه شد، شانس بیشتری برای پیروزی دارند. البته که این موضوع فقط به ایران منتهی نمی‌شود و در جهان با این رویکرد روبه‌رو شده‌ایم، به شکلی که امروز دیگر دموکراسی اولویت ندارد و مردم درگیر نان هستند».

آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست/برای شکست کرونا محتاج کمک صندوق بین‌المللی پول هستیم

اصلاح طلبان و رسانه های حامی دولت در سال ۹۶ و در دوره رقابت های انتخابات ریاست جمهوری با تیترهایی همچون «بحران وعده های پوپولیستی»،«بلای وعده های نجومی»،«وعده های توخالی»،«سنکوب سیاسی ناشی از اور وعده ها»،«دلربایی انتخاباتی با سراب های اقتصادی»،«ظهور دوباره پوپولیسم» و...اینگونه القاء کردند که رقبای روحانی- آقایان رئیسی و قالیباف- پوپولیست هستند و در صورت پیروزی این افراد، وضعیت کشور بحرانی خواهد شد.

طیف اصلاح طلب در همین راستا مدعی شد که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، قیمت دلار ۵ هزارتومان شده و شرایط کشور به شدت بحرانی می شود.

حالا و در شرایطی که بخش قابل توجهی از مجلس یازدهم را جوانان مومن، متخصص و انقلابی تشکیل داده اند، طیف اصلاح طلب مدعی شده است که پوپولیست ها آمده اند.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، اصلاح طلبان نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

** اذعان به کاهش سرمایه اجتماعی اصلاحات

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «آینده سیاسی پساکرونایی اصلاح طلبان» نوشت:«اصلاح طلبان با...برنامه‌ریزی‌های چندگانه و دیرهنگام خود در انتخابات نشان دادند که دیگر در میان جریان اصلاحات صدای واحدی در بزنگاه‌های مهم به گوش نمی‌رسد و علاوه بر اینها با توجه به انتقادهایی که به دولت و عملکرد لیست امید در مجلس وجود داشت، بسیاری از اصلاح‌طلبان باور دارند که سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات کاهش یافته است».

آذر منصوری: مجلس یازدهم،مجلس پوپولیست هاست/برای شکست کرونا محتاج کمک صندوق بین‌المللی پول هستیم

جریان اصلاحات در سالهای اخیر با تکرار ادعاهایی همچون «دولت از اختیارات کافی برخوردار نیست»! و «مجلس در رأس امور نیست»! و «اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم قلع و قمع شدند»! و «برای دولت روحانی در هر ۹ ساعت، یک بحران جدید ایجاد می کنند»! و...تلاش کرد تا کارنامه خود در دولت روحانی و مجلس دهم را به حاشیه ببرد.

«محمدرضا خاتمی»- اردیبهشت ۹۶- در پاسخ به این سوال که «چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح طلبان وجود دارد؟» گفته بود:«تضمین این مسئله، خود ما هستیم».

دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان است و علت اصلی شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، کارنامه ضعیف این طیف در دولت روحانی و مجلس دهم بود. به عبارت دیگر، طیف اصلاحات در انتخابات مجلس از کارنامه خود شکست خورد؛ اما در اقدامی غیراخلاقی، مردودشدن خود از طرف مردم را به پای شورای نگهبان و نظارت اتصوابی نوشت.

همانطور که فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند، پایگاه اجتماعی این طیف به جهت شانه خالی کردن از مسئولیت و بی صداقتی با مردم، روز به روز در حال ریزش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان