واحدهای آجیل فروشی با ضرر سنگینی روبرو شده اند / آجیل و خشکبار بو داده قابل نگهداری در سردخانه نیست


واحدهای آجیل فروشی با ضرر سنگینی روبرو شده اند / آجیل و خشکبار بو داده قابل نگهداری در سردخانه نیست

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور گفت: در حال حاضر نه تنها تقاضا برای آجیل و خشکبار در بازار داخلی وجود ندارد بلکه به دلیل تعطیلی واحدهای حمل و نقل و نیمه تعطیل بودن ادارات امکان صادرات آجیل و خشکبار نیز وجود ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه آجیل و خشکبار زیادی در انبار ها روی دست فروشنده ها باقی مانده است، گفت: به طور کلی اواخر بهمن و ابتدای اسفندماه هر سال واحدهای صنفی برای شب عید کالا تهیه می کنند و از آنجایی که کرونا در اسفند ماه شیوع گسترده ای داشته است بسیاری از واحدهای صنفی آجیل فروشی از قبل کالای خود را آماده کرده بودند و الان ضرر کرده اند، زیرا وقتی آجیل بو داده شود به سرعت فاسد می شود و باید سریعتر به فروش برسد و از آنجایی که تابستان نزدیک است و تقاضا برای آجیل و خشکبار در آن زمان کاهش می یابد، به طور قطع بخش عمده ای از این کالا همچنان دپو می ماند.

علیرضا ممقانی با بیان اینکه 60 درصد واحدهای آجیل فروشی مستاجر هستند، افزود: بسیاری از این واحدها با مشکل پاس کردن چک مواجه هستند و از طرف دیگر آجیل ها برای شبد عید شور شده اند و امکان نگهداری در سردخانه را نیز ندارند، به همین دلیل عمده فروشی ها که جنس را خام فروخته اند اجناس شور را پس نمی گیرند. از طرف دیگر در اردیبهشت ماه نیز که رطوبت هوا بالا می رود جنس ها بو می گیرند و به فروش نخواهد رفت.

او تصریح کرد: در حال حاضر تعداد نیروی کار ادارات کاهش یافته به همین دلیل انجام روند اداری برای صادرات کالا بسیار کند شده و کسی در ادارات پاسخگو نیست و می گویند کارمند مربوط به این بخش حضور ندارد. از طرف دیگر برخی پایانه های حمل و نقل تعطیل شده اند و انتقال بار برای صادرات وجود ندارد، این در حالی است که تقاضا برای این محصولات در بازار برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای شرقی همچنان وجود دارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور افزود: تقاضا برای آجیل به ویژه در کشورهای مسلمان قبل از ماه رمضان و عید فطر وجود دارد. به عبارت دیگر آن ها قبل از ماه رمضان سفارش خود را می دهند که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا تمام این فعالیت ها به مشکل خورده است.

ممقانی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل گرانی ها تقاضا برای آجیل و خشکبار در کشور کاهش چشمگیری یافته بود، گفت: سال گذشته با وجود اینکه تقاضا در بازار داخلی بسیار بد بود و جنس ها به فروش نرفتند، اما از آنجایی که مشکلی برای صادرات وجود نداشت کالاها صادر شدند، به همین دلیل مشکلی برای عرضه وجود نداشت، اما در حال حاضر نه تنها بازار داخلی با کمبود تقاضا روبرو است، به دلیل تعطیلی سازمان ها و بخش های حمل و نقلی و .... امکان صادرات نیز وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه مشکل پسا کرونا نیز به اندازه کرونا چالش برانگیز است، اظهار کرد: در شرایط کنونی قیمت آجیل و خشکبار توسط مصرف کننده تعیین می شود هر چند این اجناس صادراتی و تابع نرخ ارز هستند، اما تغییر قیمتی نداشته اند، در حالی که در یک ماه اخیر قیمت ارز بسیار بالا رفته است.

ممقانی با اشاره به اینکه وضعیت بازگشایی اصناف هنوز مشخص نشده است، اظهار کرد: تصمیم گیری درباره وضعیت اصناف توسط ستاد کرونا تعیین می شود که تقریبا هر چند روز یکبار تصمیم های جدیدی اعلام می کنند. البته در شرایط کنونی از عید گذشتیم و اگر مغازه ها نیز باز شوند تقاضای چندانی برای آجیل وجود نخواهد داشت.

او با بیان اینکه امیدواریم دولت نسبت به تسهیلات حمایتی که اعلام کرده پایبند باشد، اظهار کرد: اگر دولت قبل از اسفند ماه هشدارهای لازم درباره شیوع کرونا را داده بود بسیاری از واحدهای صنفی، کالا تهیه نمی کردند و به طور قطع با ضرر مواجه نمی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، میزان صادرات آجیل و خشکبار ایران در سال های مختلف متفاوت بوده و همواره نوسانات بالایی داشته است، به طوری که در سال های قبل از تحریم ها صادرات ایران بیش از 3 میلیارد دلار بوده، اما در سال 97 با افزایش محدودیت ها میزان صادرات این محصولات به 2 میلیارد دلار کاهش یافت، اما در سال 98 بار دیگر روند صادرات این محصولات صعودی بود، حال باید دید در سال 99 وضعیت چگونه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط