افزایش 28 درصدی ارزش صادرات کالا از گمرک بازرگان


افزایش 28 درصدی ارزش صادرات کالا از گمرک بازرگان

ارومیه- ایرنا- مدیرکل گمرک بازرگان گفت: طی سال گذشته، کالاهایی به ارزش 215 میلیون و 541 هزار دلار از این مرز صادر شد که 28 درصد بیشتر از سال 137 بود.

صادق نامدار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم کالاهای صادر شده طی سال گذشته از این مرز نیز ۱۶۲ هزار و ۱۲۷ تن بود که ۱۸ درصد کمتر از سال ۱۳۹۷ برآورد شد.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

وی ادامه داد: تعداد اظهارنامه‌های صادر شده از این گمرک نیز طی سال گذشته چهار هزار و ۳۳۱ مورد بود که نسبت به سال پیش از آن، ۱۴ درصد کاهش داشت.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: صادرات سایر گمرکات از این مرز از لحاظ دلاری ۴۴ درصد افزایش و از لحاظ وزنی نیز یک درصد کاهش داشت.

به گفته وی گمرک بازرگان در سطح استان بعد از پیرانشهر و ارومیه در رتبه سوم صادراتی کشور قرار گرفت.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط