ثبت نام 10 هزارکارگر بیکار شده طی 2 روز در مشهد


ثبت نام 10 هزارکارگر بیکار شده طی 2 روز در مشهد

رکنا: مهم‌ترین قشری که از بحران کرونا ضربه خوردند کارگران روزمزدی هستند که به دلیل تعطیلی کسب‌وکار خانه‌نشین شدند و چشم‌به‌راه حمایت‌های دولت‌اند،بنا بر اذعان رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان طی دو روز گذشته روزی 10 هزار نفر از این جمعیت در مشهد در سامانه این انجمن ثبت نام کردند و با این حال معلوم نیست بسته‌ها ی حمایتی دولت به دست مستحقان...

به گزارش رکنا، بعد از شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته و ادامه‌دار شدن آن تعداد زیادی از اصناف،مشاغل و صنایع باهدف کمک به قطع زنجیره انتقال اقدام به تعطیلی این مراکز کردند که این موضوع باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران فعال در این مجموعه‌ها شد و از طرفی تعطیلی این مشاغل بر بیکاری کارگران روزمزد نیز بی‌تأثیر نبود و هم اکنون این افراد دچار مشکلات مالی و معیشتی فراوانی شده‌اند.به رغم اعلام مسئولان دولتی مبنی بر پرداخت کمک‌های معیشتی به این دسته از افراد اطلاع‌رسانی دقیقی مبنی بر میزان و چگونگی پرداخت‌ها انجام‌نشده است به‌طوری‌که تعدادی از کارگران روزمزد که جزو آسیب‌پذیرترین افراد در این زنجیره کاری هستند گلایه‌های شدیدی را با روزنامه خراسان رضوی در میان گذاشته‌اند.

هیچ کمکی به ما نشده است

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ما کارگران روزمزد هستیم و هیچ درآمدی نداریم و یک ماه از مدت‌زمان بیکاری‌مان می‌گذرد و دیگر هیچ پولی برایمان نمانده تا مایحتاج مان راتأمین کنیم.هم اکنون نمی‌دانیم باید برای دریافت کمک‌های معیشتی به کدام سازمان یا نهادمراجعه کنیم،اگرچه اعلام‌شده یک مرحله از کمک‌های معیشتی پرداخت‌شده است اما هیچ کمکی به دست ما نرسیده و نمی‌دانیم اعتراضمان را به کدام سازمان یا نهادباید اعلام کنیم. تعداد زیادی از کارگرانی که بیکار شده‌اند امروز نیاز به بسته‌های معیشتی دارند.ما نمی‌توانیم به شکم‌ گرسنه خود و خانواده‌مان بگوییم منتظر بمان تا شاید یک ماه دیگر این کمک‌ها پرداخت شود.متأسفانه بی‌برنامگی در این زمینه آسیب‌های فراوانی به ما می‌زند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان نیز در گفت و گو با خراسان در خصوص کارگران روز مزد بیکار شده در مشهد گفت: طی دو روز گذشته حدود 10 هزار نفر از کارگران روزمزدی که به دلیل شیوع کرونا در مشهد بیکار شده‌اند در سامانه انجمن صنفی کارگری استان ثبت‌نام کرده‌اند.

هادی ابوی افزود : بعد از شیوع ویروس کرونا بخش عمده کارگران در حوزه‌های مختلف، مانندکسانی که در هتل‌هاو آشپزخانه‌هامشغول بوده یادست‌فروشان وهم کارگران ساختمانی که شغل آن‌ها کاملاً وابسته به فعالیت صنوف مختلف بوده است بیکار شده‌اند و امروز برخی از آن‌ها حتی توان تأمین یک قرص نان برای خانواده خود را هم ندارند.

وی افزود: طی یک ماه اخیر خیران کمک‌های زیادی برای حمایت از این قشرهای زحمت‌کش و آسیب‌دیده کرده‌اند و در یک مورد بیش از دوهزار بسته حمایتی را بین این خانواده‌ها توزیع کرده‌اند. شرایط این خانواده‌ها بسیار سخت است و مسئولان باید بدانند که بیکاری و فشاری که به این خانواده‌ها وارد می‌شود بدون شک تبعات اجتماعی و حتی امنیتی جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی با اشاره به سامانه طراحی شده گفت : طی دو روز گذشته که این سامانه رسمی اعلام شد حدود 10 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این عدد بالاتر هم برود. بعد از ثبت اطلاعات این افراد با آن‌ها تماس گرفته خواهد شد و اطلاعات کامل آن‌ها اخذ می‌شود و ضمن معرفی آن‌ها به مراکز حمایتی حتماً آن‌ها رابه مراجع ذی‌صلاح مانند استانداری و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی معرفی خواهیم کرد تا حمایت‌های جدی از آن‌ها صورت بگیرد.

ابوی تصریح کرد: در شرایطی که کارگر روزمزد یک ماه است بیکار شده و حتی برای تأمین مایحتاج روزانه با مشکل مواجه شده است چگونه مسئولان انتظار دارند بتواند تمهیدات بهداشتی را رعایت و ملزومات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را تهیه کند؟ با کدام منبع درآمدی؟ لذا ما خواهش می‌کنیم و انتظار داریم مسئولان به‌صورت جدی‌تر به مراکز حاشیه شهر مشهد توجه داشته باشند. از خیران نیز درخواست داریم برای توزیع بسته‌های حمایتی خود به انجمن مراجعه کنند تا ما بتوانیم خانواده‌ها و کارگران روزمزد آبرومند و مستحق را به آن‌ها معرفی کنیم و همکاری لازم را با آن‌ها داشته باشیم.

استان‌ها هیچ نقشی در پرداخت بسته‌های کمک معیشتی ندارند

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به انتقادات تعدادی از کارگران مبنی بر دریافت نکردن بسته‌های معیشتی دولت گفت :برنامه‌ریزی برای تحویل بسته‌های معیشتی و کمک‌های دولتی به افرادی که در استان به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند به‌صورت متمرکز از طریق کمیته مرکزی در تهران در حال انجام است و هنوز درباره فرایند اجرایی آن دستورالعملی به استان‌ها ابلاغ نشده است و قرار بر این شده بعد از نهایی شدن نحوه پرداخت و انجام دسته‌بندی‌های مربوط به آن اقدامات لازم نیز در کشور به‌صورت متمرکز انجام شود و استان‌ها در آن نقشی ندارند.

محمد سنجری افزود:در این بخش هم اکنون اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده ا ند که در استان ما چند میلیون نفر مشمول این کمک‌های معیشتی هستند و در سطح استان اطلاعات لازم دراین‌باره وجود ندارد و همه این موارد از تهران مدیریت می‌شود.

دولت در حال شناسایی افراد

سنجری در پاسخ به این سؤال که بررسی‌های دولت برای شناسایی افراد دارای شرایط لازم تا کی انجام و ازچه زمانی پرداخت‌ها به این افراد شروع می‌شود ؟گفت: در خصوص کمک‌های معیشتی مرحله اول برای افراد فاقد شغل و بیمه بر اساس اطلاع‌رسانی که دولت انجام داد ظاهراً این اتفاق افتاده است و برای یک ونیم میلیون خانوار در کشور مبالغی واریزشده که استان ما نیز از این امر مستثنا نیست و لیست تعدادی از افراد چند روز قبل در اختیار سازمان تأمین اجتماعی کشور قرار گرفته است ولی در بحث پرداخت کارت اعتباری اضطراری و بحث حمایت از کارفرماها برای پرداخت تسهیلات ،دستورالعمل‌های اجرایی در حال تنظیم است که به نظر می‌رسد این موضوع نیز تا یک هفته آینده به مرحله اجرایی برسد.

بسته‌های معیشتی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که بسته‌های معیشتی به چه افرادی تعلق می‌گیرد ؟گفت: این بسته‌ها به افرادی که شغل ثابتی ندارند و تحت حمایت هیچ نهادی نیستند تعلق می‌گیرد و دولت بر اساس اطلاعاتی که دارد نسبت به تعداد افراد هر خانوار بین 200 تا 600 هزار تومان در قالب سبد معیشتی به‌حساب این افراد واریز می‌کند که شامل یک و نیم میلیون خانوار در کشور و توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.وی افزود:دسته دومی که این حمایت‌ها شامل آن‌ها می‌شود افرادی هستند که به‌ صورت روزمزد فعالیت می‌کنند که تعداد آن‌ها در کشور چهار میلیون خانوار است که بین یک تا دو میلیون تومان بر اساس کارت اعتباری اضطراری، کارت یارانه این افراد شارژ می شود که البته این مبالغ در قالب تسهیلات 4 درصدی به این افراد پرداخت می‌شود که طی مدت‌زمان 24 ماه به‌صورت کسر اقساط از مبلغ یارانه پرداخت خواهد شد.گروه سوم نیز شامل 10 رسته شغلی کارگرانی می‌شود که در این شرایط بیکار شده‌اند و کمک دولت به این کارگران که مشمول قانون کار بوده‌اند به این شکل است که به مدت سه ماه، دولت از محل صندوق بیمه بیکاری، به این افراد بیمه بیکاری پرداخت می‌کند و این افراد باید به سامانه سازمان رفاه، تعاون و کار مراجعه و ثبت‌نام کنند و بعد از فرایند بررسی‌های لازم بیمه بیکاری به این افراد پرداخت می‌شود و قراردادشان در این مدت به حالت تعلیق در می‌آید.

سنجری خاطرنشان کرد:در ادامه در خصوص پرداخت تسهیلات به کارفرماها، واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی هستندکه از این شرایط متضرر شده‌اند و در این مدت کارگرانشان را اخراج نکرده باشند در دولت درباره این موضوع تصمیم‌گیری‌هایی در حال اتخاذ است و به این افراد نیز تسهیلاتی پرداخت خواهد شد.در خصوص بقیه افراد تمام اطلاعات اشخاص و افراد از محل بانک اطلاعاتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سامانه رفاه ایرانیان استخراج‌شده و در تهران به‌صورت متمرکز اقدام خواهند کرد.

افرادی که متضرر شده‌اند به کجا مراجعه کنند؟

محمد سنجری در پاسخ به این سؤال که آیا سازمانی برای مراجعه افرادی که در این مدت از کار بیکار شده‌اند برای ثبت‌نام و تسریع در زمان دریافت کمک‌های دولتی وجود دارد؟ گفت: افرادی که مشمول قانون کار،قانون تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری هستند می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند. بعد از پایش اطلاعات در تهران ،این اطلاعات به استان ارسال می‌شود و ما درباره این موضوع اقدام خواهیم کرد و کارفرمایان نیزمی توانند از طریق سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

آماری از تعداد افرادی که در استان مشمول این طرح می‌شوند نداریم

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که در استان چه تعداد از افراد شامل کمک‌های معیشتی دولت می‌شوند؟ می‌گوید :ما مکاتباتی با استانداری داشتیم که بانک اطلاعاتی مربوط به استان را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم از این اطلاعات برای توزیع کمک‌هایی در قالب نذر سلامت وکمک‌رسانی منسجم‌تر استفاده کنیم ولی هنوز اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته است و ما به این آمار و اطلاعات دسترسی نداریم.

خبر مرتبط

دبیر انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به انجمن‌های صنفی کارگری در مشهد بسیار بالاست و خدمات‌دهی به این شهروندان در شرایطی که خطر کرونا وجود دارد بسیار سخت است. بااین‌حال انجمن صنفی کارگران با طراحی یک سامانه با شماره (30008638000058) از کارگران روزمزدی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند خواسته است که مشخصات فردی، شماره ملی و عنوان شغلی خودرا که به دلیل شیوع کرونا از آن بیکار شده‌اند به این سامانه ارسال کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیمه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس