داروی فاویپیراویر توسط 3 شرکت ایرانی تولید می‌شود


داروی فاویپیراویر توسط 3 شرکت ایرانی تولید می‌شود
رییس سازمان غذا و دارو در مورد تولید داروی فاویپیراویر در ایران خاطرنشان کرد: فاویپیراویر از حدود ۸ سال پیش برای درمان برخی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گرفته است و مطالعات نشان می دهد این دارو در درمان کرونا (corona) اثربخشی دارد.

به گزارش تسنیم، دکتر محمدرضا شانه ساز با بیان این که داروی فاویپیراویر از حدود ۸ سال پیش برای درمان برخی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گرفته است، گفت: مطالعات نشان می دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد و کشورهای دنیا روی این مسئله کار می کنند تا به نتایج قطعی برسند؛ در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم.

او افزود: توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر در کشور بصورت بالقوه وجود دارد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه این دارو تولید خواهد شد.

شانه ساز با اشاره به تولید داروی فاویپیراویر در ایران خاطرنشان کرد: سه شرکت برای تولید شکل نهایی این دارو اعلام آمادگی کرده اند ولی برای تصمیم گیری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در همه این موارد صرفا تائید کمیته ای واجد صلاحیت علمی و از هر نظر بی طرف ملاک خواهد بود و در این قبیل موارد ادعای یک نفر نمی تواند ملاک تصمیم سازی های مهم قرار گیرد لذا معیار نهائی نظر مراجع ذی صلاح و بی طرفی است که شخصا هیچ سودی از ورود یا عدم ورود دارو به لیست دارویی کشور نمی برند و اگر تائیدیه های لازم اخذ شود، دارو به سرعت به تولید انبوه خواهد رسید.

او ادامه داد: احیانا درصورتی که کمبودی هم وجود داشته باشد در صورت لزوم تا تامین کمی و کیفی کامل توسط داروهای تولید داخل، واردات هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یک شرکت دانش بنیان این دارو را بطور محدود تولید کرده و مطالعات بالینی تحت نظارت اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در حال انجام است و باتوجه به این شرایط اضطراری و خاص در بحران کرونا، استثنائاً بحث کارآزمایی های بالینی و تولید به موازات هم دنبال می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق