فرهادی: مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران هستیم


فرهادی: مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران هستیم

شفقنا- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح ترافیک در تهران، اظهار کرد: مخالف اجرای این طرح در تهران هستیم. وقتی طرح ترافیک اجرا شود، افراد برای اینکه به محل کار خود برسند باید از تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنند و این کار در شرایط فعلی صحیح نیست. به گزارش ایکنا؛ محسن فرهادی، […]

فرهادی: مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران هستیمفرهادی: مخالف اجرای طرح ترافیک در تهران هستیم
شفقنا- رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح ترافیک در تهران، اظهار کرد: مخالف اجرای این طرح در تهران هستیم. وقتی طرح ترافیک اجرا شود، افراد برای اینکه به محل کار خود برسند باید از تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنند و این کار در شرایط فعلی صحیح نیست.
به گزارش ایکنا؛ محسن فرهادی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، امروز، ۲۲ فروردین‌ماه، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش ایکنا، مبنی بر تمهیدات وزارت بهداشت برای ماه مبارک رمضان در اماکن مذهبی، اظهار کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری از مردم درخواست کردند تا در ماه مبارک رمضان در منازل خود به دعا بپردازند. در این ماه مبارک اگر مراکز مذهبی همچنان تعطیل باشند که دیگر بحثی در این رابطه وجود ندارد، اما اگر بازگشایی شوند، وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را به این اماکن اختصاص می‌دهد.
وی افزود: در تعامل با سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط هستیم، چنانکه تغییراتی در وضعیت تعطیلی یا باز بودن این اماکن رخ دهد، می‌توانیم راهنما‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه را تغییر دهیم. البته با توجه به مدت زمانی که تا ماه مبارک رمضان باقی مانده است باید در این رابطه صبر کنیم.

فرهادی در ادامه در رابطه با تخلفات اصناف از موازین بهداشتی نیز اظهار کرد: در راهنما‌ها یک جمله ثابت وجود دارد و آن این است که راهنما باید اجرا شود. تمامی مقررات مربوط به موازین بهداشتی به قوت خود باقی است. با اهرم‌هایی که دیروز داشتیم امروز هم عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ماده ۱۷ قانون نظام صنفی تصریح شده که فرد صنفی موظف به رعایت الزامات بهداشتی است. این الزامات در شرایط فعلی همان راهنمایی است که در سایت بارگذاری شده است. آمار کشوری در وزارت بهداشت مشخص بوده و معاون بهداشت یا سخنگو آن را ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار همچنین در رابطه با آلودگی محیط با ویروس کرونا، اظهار کرد: کرونا ویروسی تنفسی است، اما در هوا منتشر نمی‌شود، از طریق ذرات بر روی سطوح می‌نشیند، پس دستگیره‌ها، شیر‌های آب، روشویی و متعلقات سرویس‌های بهداشتی، انتقال‌دهنده آن هستند. اگر سیستم تهویه و هواکش خوبی داریم می‌توان از آب ژاول پنج درصد برای ضد عفونی آن استفاده کرد.

فرهادی همچنین در رابطه با چگونگی نظارت بر ضد عفونی محیط نیز گفت: نظارت از خود فرد آغاز می‌شود، هیچ فردی نمی‌تواند کنترل کند که آیا افراد دیگر دست خود را می‌شویند، یا محیط اطراف خود را ضد عفونی می‌کنند یا نه، پس هر کس باید خود ناظر و مراقب باشد.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح ترافیک در تهران، اظهار کرد: ما مخالف اجرای این طرح در تهران هستیم. وقتی طرح ترافیک اجرا شود، فرد چند راه بیشتر ندارد تا به محل کار خود برسد، یا باید از تاکسی استفاده کند یا مترو و اتوبوس؛ در تاکسی‌ها اعلام کردیم که فقط دو نفر می‌توانند از صندلی عقب استفاده کنند، شهرداری باید اجرای طرح ترافیک را به زمان دیگری موکول کند.

فرهادی در رابطه با ارزیابی وضعیت سلامت نیرو‌های کار اظهار کرد: اگر واحد کاری کوچک است، نیرو‌های آن باید فرم خوداظهاری را تکمیل و به اتحادیه خود اعلام کند، در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حتی اگر یک فرد مبتلا باشد، اگر فاصله یک تا دو متری را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کند، حتی اگر نسبت به ابتلای خود آگاه نباشد، خطر شیوع به دیگران را کاهش داده است.

وی افزود: راهنمای بازگشت شاغلان به کار وجود دارد که در آن پیش‌بینی شده چنانچه فرد مبتلا باشد چه کاری باید انجام دهد؛ اگر دوره نقاهت را گذارنده باشد و تست مجدد منفی شد، با مراجعه به پزشک متخصص طب کار می‌تواند گواهی آغاز به کار گیرد.

فرهادی در رابطه با انتقال ویروس کرونا از طریق زباله‌های خانگی و خطر ابتلای زباله‌گرد‌ها نیز گفت: از همان ابتدای تأیید شیوع ویروس کرونا به کشور نامه‌ای به شهرداری و سازمان محیط زیست ارسال کردیم و درخواست شد تا از فعالیت زباله‌گرد‌ها جلوگیری کنند. ضمن احترام و تقدیر از زحماتی که همکاران ما در شهرداری تهران متقبل می‌شوند، اما مسئولیت این اقدام بر عهده آنهاست.

وی تأکید کرد: زباله‌گردی با هر تمهیدی که امکان‌پذیر است باید متوقف شود. همه زباله‌ها در وضعیت اپیدمی کرونا، عفونی تلقی می‌شوند چرا که ما نسبت به آن‌ها مشکوک هستیم. باید از مردم بخواهیم با پسماند تولیدی خود با احتیاط بیشتری برخورد کنند و آن را به خوبی ببندند و در سطل زباله قرار دهند، در انتها باید از سوی شهرداری یا به صورت بهداشتی دفن شوند یا اینکه به چرخه بازیافت بروند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با انتقال ویروس از طریق کرونا نیز اظهار کرد: انتقال ویروس از طریق حیوانات تا کنون تنها در حد نظریه‌های علمی است، در هیچ مقاله‌ای انتقال از طریق حیوانات تأیید نشده و سازمان دامپزشکی هم رسماً مورد انتقالی از طریق حیوان را اعلام نکرده است.

فرهادی در ادامه با بیان اینکه از روز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه، در تمامی استان‌های کشور گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی با رعایت الزامات سلامت محیط و کار در واحد‌های صنفی و صنعتی به مرحله اجرا در می‌آید، گفت: این طرح در پایتخت به دلیل شرایط خاص جمعیتی، از ۳۰ فروردین‌ماه، اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی مالکان و متصدیان واحد‌های صنفی و صنعتی باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند، تصریح کرد: افراد باید یک سری اطلاعات کلی مانند طرح غربالگری را وارد کنند، این اطلاعات شامل کد ملی، آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی است و در آنجا رسماً اعلام کنند که من مقررات بهداشتی را رعایت کرده و عملاً با رعایت این مقررات می‌توانند فعالیت واحد صنفی خود را با شرایط پاندمی کرونا، منطبق کنند.

فرهادی ادامه داد: فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای ساده یعنی واحد صنفی و صنعتی باید در راستای ارائه خدمت، هم سلامت خود و هم سلامت مشتریان را تأمین کند و از نظر اقتصادی به فعالیت خود بپردازد. گام دوم زمانی محقق می‌شود که تمام افراد ذی‌نفع و عموم مردم در آن مشارکت کنند. در تدوین این برنامه تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی همکاری خوبی داشتند و امیدوارم ادامه پیدا کند.

وی افزود: دولت و اتحادیه‌ها نمی‌توانند نظارت ۲۴ ساعته داشته باشند و باید خودمان ناظر خود باشیم. این طرح با مشارکت اتاق اصناف ایران و اتاق‌های اصناف تمام استان‌ها انجام می‌شود. سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، دامپزشکی و تمام دستگاه‌ها در این طرح مشارکت دارند، اما شرط اصلی این است که موفقیت این برنامه در گرو واحد‌های صنفی و صنعتی است. کسانی که در این سایت ثبت نام نکنند، امکان فعالیت نخواهند داشت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با ضمانت اجرایی گام دوم مقابله با کرونا نیز گفت: ما نمی‌خواهیم با زبان زور صحبت کنیم، اما مصوبه می‌گوید اگر کسی ثبت نام نکرد، پلمپ و تعطیل شود. نه تنها بازرسان، بلکه نیروی انتظامی، اماکن و تمامی بازرسان اتاق اصناف، دفاتر خدمات سلامت و تمامی بازرسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای با حداکثر توان در اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی در رابطه با امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید امکان وجود ویروس کرونا در خروجی آب وجود دارد، پس باید در پروتکل‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب را نیز مدنظر قرار دهیم. در تمام پروتکل‌های ما از خواروبار فروشی گرفته تا کارخانه‌جات بزرگ موضوع تصفیه آب دیده شده است.

وی تأکید کرد: تمام اصولی که در فاصله‌گذاری اجتماعی بر آن تأکید می‌شود، رعایت مسائل بهداشتی است؛ مشکل عمده ما در توسعه و شیوع بیماری کرونا، عدم رعایت مسائل بهداشت فردی و بهداشت مرتبط با عوامل محیطی است.

وی در رابطه با نظارت بر صنوفی که به صورت الکترونیک به مشتریان خود خدمت ارائه می‌دهند، گفت: پیش از کرونا خیلی از مردم به خرید اینترنتی روی آورده بودند، ما ضوابط را اعلام کردیم و وزارت صمت هم به ادارات خود اعلام کرد که تمام کسانی که می‌خواهند در فضای الکترونیک کار کنند، باید همان واحد‌های صنفی برند باشند، توافق کردیم که عرضه خانگی و زیرزمینی در این رابطه ممنوع است.

فرهادی همچنین در رابطه با پروتکل‌های دفن متوفی‌ها نیز گفت: ما وزارت بهداشت هستیم و در تلاشیم در دفن افرادی که به دلیل ویروس کرونا فوت می‌کنند، رعایت اصول بهداشتی براساس مقاله و تکست‌های علمی باشد.

وی یادآور شد: ما صلاحیت ورود به مسائل شرعی را نداریم. اگر شرایط شست‌وشو و حفاظتی در آرامستان وجود داشته باشد، برای انجام این کار، اصولی را اعلام کردیم که از آن اصول کوتاه نخواهیم آمد. مثلاً غسال و تمام کسانی که درگیر شست‌وشو و غسل و کفن هستند، باید با پروتکشن کامل حضور داشته باشند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...