قدردانی از عملیات مقابله با کرونا در خطبه مجازی جمعه قم


قدردانی از عملیات مقابله با کرونا در خطبه مجازی جمعه قم

قم – ایرنا – امام جمعه موقت قم در خطبه ‎ای از طریق فضای مجازی با عنوان سخنرانی آدینه از عملکرد مسئولان کشور در مقابله با شیوع کرونا قدردانی کرد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه و امام جمعه موقت قم، روز جمعه در سخنرانی آدینه که به صورت زنده از مسجد جمکران قم پخش شد، با قدردانی از عملکرد مسئولان کشور در مقابله با شیوع کرونا، افزود: شیوع بسیار گسترده کرونا در کشورهای غربی موجب شد تا تبلیغاتی که آنها که علیه جمهوری اسلامی وارد کردند، خودشان را مفتضح کند.

وی عملکرد جمهوری اسلامی در مقابل با کرونا را بسیار شفاف دانست و اظهار داشت: کرونا به ما درس داد و تلنگری بود که ضمن مهم دانستن دستاوردهای علمی بشر، از غربی ها و مستکبران عالم نترسیم و بر روی پای خود بایستیم.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا که تمام دنیا دست به گریبان این ویروس هستند، شاهد هستیم که زورگویان عالم همچنین تحریم های ظالمانه خود علیه مردم ایران اسلامی را حفظ کرده اند.

اعرافی افزود: مدیریت خوب و شفاف و همچنین حضور جهادی طیف های مختلف مردم و همچنین سرعت بالای تولید تجهیرات لازم و انجام تحقیقات خوب و گسترده علمی برای مقابله با کرونا تجربه نوین کشور و برگ درخشانی برای کشور بود.

امام جمعه موقت قم، با تاکید بر اینکه بشر با بلاهای سهمگینی در حوزه های مختلف مواجه است که کرونا می تواند تلنگری در این زمینه به بشریت باشد، افزود: کرونا بلای ناگواری است که آن را برای بشریت نمی پسندیم و باید با رعایت مسائل بهداشتی در صدد حل مشکل برآییم ولی در عین حال باید با نگاه نو و جدی به این بلا و حادثه پرداخت و آن را تحلیل کنیم.

آیت الله اعرافی، با اشاره به رابطه میان انسان با جهان از منظر اسلام، گفت: همانگونه که انسان از دنیا تاثیر می پذیرد، انسان نیز بر دنیا اثر می گذارد. از منظر اسلام، رفتارهای خوب و بد انسان بر جهان تاثیر می گذارد و عالم بیرونی جدا از عالم درونی نیست به همین دلیل رفتار و اخلاق انسان رابطه ای مستقیم با عالم بیرونی دارد.

مدیر حوزه های علمیه قم، با بیان اینکه گناه و حسنه بشر بر عالم تاثیرگذار است، تاکید کرد: یکی از دلایل ایجاد بلاها و یا امدادهای الهی رفتارهای انسان است چرا که رفتار انسان بر طبیعت اثرگذار است و عالم را تغییر می دهد.

وی در ادامه با اشاره به علت های مادی و فرامادی حوادث و بلایا گفت: در منطق اسلامی، نگاه کسانی که علل حوادث این عالم را تنها مادی و یا تنها فرامادی می دانند، ناقص است چرا که در منطق قرآن پدیده های عالم معلول علت های طبیعی است ولی از طرفی باید به علت های فرامادی این حوادث نیز توجه شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه این عالم علاوه بر داشتن علت های مادی،از طرفی در دست قدرت الهی نیز هست، اظهار داشت: در منطق اسلام تقابل علت های طبیعی و فرامادی در پیدایش حوادث نادرست است بلکه این عوامل در طول یکدیگر هستند.این جهان با همه قوانین پیچیده حاکم بر آن، در برابر عالم غیب ذره ای کوچک است و تمام این عوامل تحت تاثیر عالم ملکوت است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: بشر امروز و تمدن جدید بشری علاوه بر پیشرفت ها، دارای ناگواری ها و ظلم هایی برای بشریت است و کرونا باید عالم را بیدار کند.

وی گفت: این بلای کرونا می تواند از یک سلسله دردهای مضمن بشریت از جمله دوری از خدا و معنویت، اصالت دادن به ماده و عالم طبیعت، اصالت دادن به فساد و رفاه، گسترش فساد در عالم، یکه تازی کشورهای مستکبر، تبعیض، تحریم، اشغال، پرخاشگری های قدرت های غربی، جنگ، خون ریزی، بی توجهی به سالمندان و ارزش های انسانی و همچنین تناقض گویی ها، خرافه گرایی های و اختلافات عمیق غربی پرده بردارد. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس