حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر


حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

درهای بزرگ ترین مساجد جهان در پی شیوع ویروس کرونا به روی نمازگزاران و بازدیدکنندگان بسته شد اما فعالیت‌های آنلاین این مساجد برای بالا نگاه داشتن روحیه مسلمانان در سراسر جهان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد: هفته ها از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می گذرد و مساجد جهان اقدامات مختلفی را با هدف جلوگیری از گسترش این ویروس مرگبار انجام داده اند.

در حالی که تعداد زیادی از کشورهای جهان اجرای طرح «قرنطینه» را برای مبارزه با این ویروس در دستور کار خود قرار دادند ،مساجد هم با بستن درهای خود تصمیم گرفتند با ممنوعیت برگزاری نمازهای جماعت از گسترش «کوید 19» جلوگیری کنند و از بلندگوهای خود برای یادآوری شعار «ماندن در خانه» به مردم استفاده کنند.

آمار تلفات جهانی ناشی از «کوید-19» نشان می دهد که بیش از 70 هزار نفر در سراسر جهان در نتیجه این بیماری جان خود را از دست داده اند و تعداد مبتلایان به کرونا در جهان نیز بیش از 1.28 میلیون نفر بوده است.

در این شرایط بسیاری از مساجد تلاش می کنند تا با جوامع خود با استفاده از پخش زنده و کانال های محلی ارتباط برقرار کرده و برنامه های آموزشی را از طریق آنلاین برای آنها ارائه دهند.

در اینجا نگاهی به عملکرد بزرگ ترین و مشهورترین مساجد جهان برای ارائه خدمات به مسلمانان در دوران شیوع کرونا خواهیم داشت :

مسجد الحرام در مکه

نمازگزاران اجازه ورود به مسجدالحرام در مکه و مسجد النبی درمدینه که دو مسجد اصلی مسلمانان هستند را ندارند زیرا مقامات سعودی در تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقامه نمازهای جماعت در این دو مسجد را از روز 19 مارس به حالت تعلیق درآوردند.

این ممنوعیت با اقدامات دیگری در مکه دنبال شد که از آن جمله می توان به ممنوعیت اولیه اقامه نمازگزاران در نزدیکی کعبه و ممنوعیت حج عمره که سالیانه حدود هفت میلیون مسلمان آن را به جای می آورند،اشاره کرد.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست آیا حج تمتع که هر مسلمان دارای توان مالی باید یک بار در طول زندگی خود آن را انجام دهد امسال در سایه شیوع کرونا برگزار می شود یا نه.

به گفته افراد محلی اکنون فقط کارکنان و متولیان مسجد الحرام مجاز به ورود به محوطه آن هستند.

«فواد محمد» از اهالی مکه در این باره می گوید:نمازهای جماعت و نمازهای جمعه در مسجدالحرام برگزار نمی شوند و مساجد کوچک تر شهر هم با پخش زنده مراسم عبادی خود را از طریق آنلاین در اختیار نمازگزاران قرار می دهند.

مقامات سعودی در تاریخ 2 آوریل طرح ممنوعیت خروج را به مدت 24 ساعت در مکه و مدینه اعمال کرده و ساکنان را مجبور کردند تا فقط در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی از خانه خارج شوند.

عربستان سعودی با بیش از دو هزار و 400 مورد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ 35 نفر در نتیجه این ویروس بیشترین آسیب را از این بیماری در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیده است.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد الاقصی در بیت المقدس

نماز جماعت مسلمانان در مسجد الاقصی از روز 23 مارس تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمد.

درهای این مسجد و قبةالصخره یک هفته قبل از اجرای طرح ممنوعیت کامل بسته شد و نمازگزاران این امکان را داشتند که فقط در مناطق باز این مجموعه برای اقامه نماز جمع شوند.

به گفته «زینت ابوصبیح»،رئیس بخش امنیت زنان مسجد الاقصی،این مسجد به طور کامل تعطیل شده است و فقط کارکنان آن اجازه ورود به محوطه مسجد را دارند.

ابو صبیح در این باره به الجزیره گفت:این اقدامی غم انگیز ولی لازم بود.

وی یادآور شد که پیام اقامه نماز در خانه به پایان اذان که از بلندگوهای مسجدالاقصی پخش می شود اضافه شده است.

به گفته ابوصبیح اگرچه نمازگزاران اجازه شرکت در نمازهای جمعه را ندارند اما این نماز با حضور کارکنان در مسجد الاقصی اقامه می شود.

وی افزود: پرسنل امنیتی مسجد الاقصی برای حفظ ارتباط مردم با این مسجد خطبه ها و نمازهای جمعه را به صورت زنده برای مسلمانان پخش می کنند.

به طور کلی تا کنون هشت هزار و 600 مورد ابتلا به ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی به ثبت رسیده است که از این تعداد حداقل 50 نفر جان خود را از دست داده اند.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد ایمان ترکیه

ترکیه نمازهای جماعت از جمله نمازهای جمعه در همه مساجد این کشور را از روز 16 مارس لغو کرد.

در ترکیه هم بسیاری از مساجد چند جمله که به مردم یادآوری می کند در خانه بمانند را به آخر اذان ها اضافه کرده اند.

مساجد بزرگ تر هم نمازهای یومیه را از طریق بلندگوهای خود پخش می کنند.

اگرچه مسجد ایمان که یکی از بزرگ ترین و تاریخی ترین مساجد استانبول از دوره عثمانی است درهای خود را باز نگه داشته است اما نمازهای جماعت در آن برگزار نمی شود.

«بنیامین تاپچو»، امام جماعت مسجد ایمان که یکی از مراکز مطالعات اسلامی در سراسر خاورمیانه نیز به شمار می آید در این باره گفت:هر گونه نماز جمعی در این مسجد به طور جدی ممنوع شده است اما برخی از فعالیت ها مانند برگزاری کلاس های قرآن به طور آنلاین ادامه دارد.

وی افزود:در ساعت های عصر آیاتی از قرآن کریم از طریق یلندگوها برای مردم در پخش می شود.

در ترکیه نیز تا کنون 27 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حدود 600 نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده اند.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد جامع شیخ زاید در امارات

مسجد شیخ زاید امارات هم از روز 15 مارس درهای خود را به روی نمازگزاران و بازدیدکنندگان بست.

این مسجد که در ابوظبی ،پایتخت امارات قرار دارد بزرگ ترین مسجد این کشور و مکان اصلی برای اقامه نمازهای یومیه،نمازهای جمعه و نمازهای اعیاد است.

مسجد شیخ زاید نه تنها مکانی برای عبادت بلکه یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در امارات به شمار می آید.

«امر صلاح» از شهروندان ابوظبی در این باره می گوید:این مسجد کاملا تعطیل شده است اما صدای اذان که مردم را به ماندن در خانه ها تشویق می کند همچنان از بلندگوهای آن پخش می شود.

امارات با حدود یک هزار و 800 مبتلا به ویروس کرونا دومین کشور در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که بالاترین تعداد ابتلا به «کوید-19» را داشته است.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد جامع موسوی عراق

آیت الله علی سیستانی ، رهبر ارشد شیعیان عراق چندین حکم صادر کرده است که شهروندان را به رعایت فاصله گیری اجتماعی فرا می خواند و از اجتماعات مذهبی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می کند.

مانند سایر مساجد در سراسر کشور عراق، درهای مسجد بزرگ موسوی در جنوب شهر بصره نیز به روی نمازگزاران و بازدید کنندگان بسته شده است.

«حسین فالح»،عکاس خبری و از شهروندان بصره در این باره می گوید: از زمان شروع این همه گیری اذان در مسجد موسوی تغییری نکرده است،اما قبل از اذان ها یا در آخر روز مساجد همیشه از طریق بلندگوهای خود یادآوری می کنند که درهای آنها بسته است.

مسجد جامع موسوی به عنوان یکی از بزرگترین و شلوغ ترین مساجد در شهر نفت خیز بصره از یک کانال محلی برای پخش خطبه های های جمعه و دعا و نیایش برای امام حسین (ع) استفاده می کند.

به گفته فالح،همه مساجد عراق این کار را انجام نمی دهند ، اما به دلیل اینکه مسجد موسوی یک مرکز اصلی است این اقدام تلاشی بوده است که اعضای جامعه را در ارتباط با محل عبادت خود و روحیه آنها را بالا نگه دارد.

عراق که از روز 17 مارس تا کنون قانون منع رفت و آمد را در این کشور اجرایی کرده است تا کنون 950 مورد ابتلا به ویروس کرونا داشته که از این میان 60 نفر جان خود را از دست داده اند.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد ملی مالزی

مقامات مالزی از روز 17 مارس دستور کنترل تردد در همه شهرهای این کشور را صادر کردند.

به گفته «سیتی سیوهادا» از شهروندان کوالالامپور این دستور به معنای تعطیلی همه مساجد در مالزی بود.

وی در این باره گفت:تنها امامان جماعت و کارکنان مساجد حق ورود به این مکان های عبادی را دارند.

مسجد ملی مالزی که یک جاذبه توریستی و قطب اصلی مذهبی در پایتخت مالزی به شمار می رود همچنان اذان را در هنگام نمازهای یومیه از بلندگوهای خود پخش می کند.

« سیوهادا» در این باره می گوید:در پایان هر اذان موذن یادآوری می کند که مردم باید نمازهای خود را در منازلشان اقامه کنند.

به گفته او بسیاری از کلاس های آموزشی این مسجد از طریق فیس بوک،یوتیوب و زوم به طور آنلاین برگزار می شود.

تا کنون بیش از سه هزار و 700 مورد ابتلا به ویروس کرونا در مالزی و مرگ حدود 62 نفر گزارش شده است.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مسجد شرق لندن

بزرگ ترین مسجد انگلیس یعنی مسجد شرق لندن، ورود همه اعضای جامعه را به عنوان اقدامی برای مهار شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرده است.

«بوریس جانسون» ، نخست وزیر انگلیس پس از اتخاذ رویکردی محدود کننده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در روز 24 مارس از تعطیلی فضاهای عمومی در سراسر کشور خبر داد و خروج مردم از خانه هایشان به جز در مواقع ضروری را ممنوع کرد.

پیش از این اقدام ، انجمن های مسلمان از جمله شورای مسلمانان انگلیس (MCB) از رهبران مساجد انگلیس خواسته بودند که با ایجاد لینک های ویدئویی برای انجام فعالیت های آنلاین خود را برای تعلیق نمازهای جماعت آماده کنند.

اما مسجد شرق لندن که یکی از بزرگ ترین مساجد در اروپا است هنوز نمازهای یومیه را پخش می کند و خطبه ها و نمازهای جمعه را نیز از طریق یوتیوب و فیس بوک در اختیار نمازگزاران قرار می دهد.

«عبدالله فلیق» از اعضای هیئت امنای مسجد شرق لندن می گوید : مسجد شرق لندن تنها مسجد این شهر است که اجازه پخش صدای اذان از مناره های خود را دارد.

انگلیس یکی از بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا یعنی بیش از پنج هزار مبتلا را داراست و حدود پنج هزار مرگ و میر ناشی از کرونا در این دوران داشته است.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

مرکز فرهنگی اسلامی نیویورک

مرکز فرهنگی اسلامی نیویورک که یکی از بزرگ ترین مساجد در این شهر آمریکا است همه نمازهای جماعت از جمله نمازهای جمعه و همچنین کلاس های هفتگی و آخر هفته ها را از روز 20 مارس ممنوع اعلام کرد.

این در حالی است که مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک که به عنوان یک مکان شلوغ و قطب دانشجویی برای مسلمانان در شهر نیویورک عمل می کند نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده است.

در وب سایت مرکز اسلامی فرهنگی نیویورک آمده است که نمازهای جمعه به طور کامل لغو شده است اما کلاس ها و فعالیت های آموزشی این مسجد از طریق فضای مجازی ادامه دارد.

آمریکا که در صدر کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد تا کنون بیش از 330 هزار مورد ابتلا به این ویروس را به ثبت رسانده که از میان بیش از یک هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده اند.

حال و هوای بزرگ‌ترین مساجد جهان در روزهای مقابله با کرونا + تصاویر

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403