حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب


هرچند نام شلبی همواره یادآور محصولات قدرتمند فورد و خصوصاً موستانگ است اما این شرکت آمریکایی در طول تاریخ خود با شرکت‌های دیگری هم همکاری کرده که یکی از آن‌ها دوج است. در سال 1989 شلبی که پیش‌ازاین هم تجربهٔ تقویت محصولات دوج مثل چارجر را داشت، پیکاپ داکوتا را برای پروژهٔ جدید خود انتخاب … The post حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ...

هرچند نام شلبی همواره یادآور محصولات قدرتمند فورد و خصوصاً موستانگ است اما این شرکت آمریکایی در طول تاریخ خود با شرکت‌های دیگری هم همکاری کرده که یکی از آن‌ها دوج است. در سال 1989 شلبی که پیش‌ازاین هم تجربهٔ تقویت محصولات دوج مثل چارجر را داشت، پیکاپ داکوتا را برای پروژهٔ جدید خود انتخاب کرد. برای این کار نسخهٔ تک کابین فاصله محوری کوتاه داکوتا انتخاب شد و پیشرانهٔ 3.9 لیتری V6 استاندارد آن با یک نمونهٔ 5.2 لیتری V8 جایگزین شد.

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

روی کاغذ این پیوند قلب ساده به نظر می‌رسید زیرا دو موتور مشابه هم بودند اما فضای تنگ محفظهٔ موتور داکوتا برای نصب پیشرانهٔ بزرگ‌تر کافی نبود. به همین دلیل فن متصل به پیشرانه حذف و با یک فن برقی جایگزین شد. جدا شدن فن از موتور 5 اسب بخار به قدرت آن اضافه کرد و خروجی آن‌را به 175 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور رساند. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

به لطف پیشرانهٔ V8 قدرتمند و تغییرات دیگری در پرفورمنس، داکوتا شلبی می‌توانست ظرف 8.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد که برای آن دوران رقم بسیار قابل‌احترامی محسوب می‌شود. می‌توان گفت دوج داکوتا شلبی یکی از اولین پیکاپ‌های اسپرت دنیا بود که زمینه را برای ساخت نمونه‌های دیگری از خودروسازان دیگر آمریکا مثل جی‌ام‌سی سایکلون و فورد لایتنینگ در سال‌های بعد فراهم کرد. این نسخهٔ پرفورمنس داکوتا اما پیکاپ تولید محدودی بود به‌گونه‌ای که فقط در یک سال 1989 و تنها 1500 دستگاه از آن ساخته شد.

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

به همین دلیل داکوتا شلبی خودروی بسیار کمیابی است اما حالا یک نمونهٔ تمیز و بسیار کم‌کار از آن برای فروش گذاشته شده که بازسازی نشده و در شرایط اصلی و فابریک قرار دارد. این پیکاپ تنها 5 کیلومتر کار کرده و از هر نظر خودروی شایان توجهی به نظر می‌رسد. این نمونهٔ 1253 از 1500 است و در داخل از تودوزی قرمز و نقره‌ای بهره می‌برد. همچنین پلاک حاوی شمارهٔ تولید خودرو هم روی داشبورد آن نصب شده است.

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

داکوتا شلبی در مقایسه با نسخهٔ معمولی در بیرون از سپرها و رینگ‌های متفاوت، باربند منحصربه‌فرد، مه شکن‌های بوش و تودوزی ویژه برخوردار است. حراجی Mecum قصد دارد این پیکاپ اسپرت را در تاریخ 12 تا 17 می برای فروش به حراج بگذارد. این حراجی، این داکوتا شلبی را پیشگام دورهٔ پیکاپ‌های پرفورمنس توصیف کرده است.

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل 1989 کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان